Verliezen Quattro 5000 (en vast ook Multi)

communicatie en navigatie apparatuur

Verliezen Quattro 5000 (en vast ook Multi)

Berichtdoor Yep » 19 Jan 2019, 12:42

Ik denk een vraagje voor aquanaut.
Wat valt me op:

1. Als ik de laadfunctie van de accu's uitschakel, dan gaat er ca. 0,2A bij 230V verloren (in bv. 1,8A en uit 1,6A.).
Verlies is dan ca. 46 watt.
2. Als de laadfunctie ingeschakeld is, dan is er meer verlies (bv. 2,1A in en 1,6A uit bij 230V evenals 1,0A bij 27V).
Verlies is dan ongeveer 88 watt.

Ik weet dat het BPP geen multimeter is, maar kun jij iets roepen over eigen verbruik/ interne verliezen (in 230V circuit en bij 24V laadfunctie) van de Quattro?
En ook over de scheidingstrafo?
Thanks!!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 1363
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 21:15
ligplaats:
info:

Re: Verliezen Quattro 5000 (en vast ook Multi)

Berichtdoor aquanaut » 23 Jan 2019, 10:34

Hey Yep,
Daar hoef ik niets over te roepen, Victron heeft daar databladen voor, welke te downloaden zijn, van onze webshop en uiteraard bij Victon zelf op de website:
https://www.victronenergy.nl/upload/documents/Datasheet-Quattro-3kVA-15kVA-NL.pdf

Het rendement van een scheidingstrafo is erg afhankelijk van het gemiddeld afgenomen vermogen.
Bij lage verbruiksstromen kan het rendement een flink eind zakken, dit is inherent aan het toepassen van een transformator.

En inderdaad, vaar niet blind op de meetgegevens die uit de Quattro komen, het is geen precisie meetinstrument maar een gecombineerde lader / omvormer / omschakelautomaat.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2184
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 19:46
ligplaats: box E16
info: Tukkerkotter 11,5m
en een
Riantkruiser 7,5m

Re: Verliezen Quattro 5000 (en vast ook Multi)

Berichtdoor Yep » 23 Jan 2019, 11:32

Top Aquanaut, dank je.
Wat me opvalt is dat alle verliezen bij elkaar (trafo, omvormer, nullast, ontladen en daarna laden accu's, druppelladen accu's) een substantieel deel van het totaal uitmaken.
Maar, dat is bootje.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 1363
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 21:15
ligplaats:
info:

Re: Verliezen Quattro 5000 (en vast ook Multi)

Berichtdoor aquanaut » 23 Jan 2019, 12:18

Yep,
Druppelladen is 100% verlies.......

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2184
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 19:46
ligplaats: box E16
info: Tukkerkotter 11,5m
en een
Riantkruiser 7,5m

Re: Verliezen Quattro 5000 (en vast ook Multi)

Berichtdoor Yep » 23 Jan 2019, 12:30

aquanaut schreef:Yep,
Druppelladen is 100% verlies.......

Aquanaut


Eensch ;-)
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 1363
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 21:15
ligplaats:
info:

Re: Verliezen Quattro 5000 (en vast ook Multi)

Berichtdoor redmiller » 18 Feb 2019, 19:00

Aquanaut: kun je dat misschien uitleggen over dat druppelladen?
redmiller
 
Berichten: 158
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 22:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Verliezen Quattro 5000 (en vast ook Multi)

Berichtdoor aquanaut » 19 Feb 2019, 10:33

redmiller schreef:Aquanaut: kun je dat misschien uitleggen over dat druppelladen?


Natuurlijk!
Ter verduidelijking het vergelijk met een watertank:
Een watertank is een tank met opgeslagen water
Alles wat je in de tank gooit noemen we vullen
Alles wat je uit de tank haalt noemen we gebruiken.
De verhouding tussen vullen en gebruiken is het rendement van de tank.
Als je in een 100 liter tank 100 liter water gooit zit hij vol en dat blijft hij.
Elke liter water die je erin gooit kun je daadwerkelijk ook gebruiken.
Het rendement van de watertank is dus 100% (laat ik verdamping via de ontluchting ff buiten beschouwing)

Een accu is een tank opgeslagen energie.
Alles wat je in de tank gooit aan energie noemen we laden.
Alles wat je uit de tank haalt noemen we gebruiken.
Als je in een 100Ah accu 100Ah laat lopen zou je denken dat deze vol is, maar dat is dus niet zo.
Laden gaat met (grofweg) 3 stadia, bulk absorptie en float.
In de bulkfase wordt de meeste energie aan de accu toegevoegd, de range tussen 0% en ~80-85% van de ladingsgraad wordt in het bulkproces in de accu opgeslagen.
Het rendement van deze fase is over het algemeen rond 90% dus van elke 100% aan de accu aangeboden eenheden gaat 10% verloren (het meest aan warmte)
Zodra de accu rond die 85% ladingsgraad zit schakelt het laadproces door naar de absorptiefase.
Dit is (voor het behoud van de accu) de belangrijkste laadfase in deze fase wordt de batterij geregenereerd voor toekomstig gebruik, tijdens deze fase wordt de ook de resterende 15% lading aan de accu toegevoegd.
Tijdens de absorptie fase wordt het gevormde loodoxide omgezet naar loodsulfaat (loodoxide isoleert de platen)
Echter de hoeveelheid energie die je hiervoor nodig hebt is ongeveer 2 x zoveel als de benodigde 15% lading die nog ontbreekt.
Het rendement van de absorptiefase is dan ook rond 50%.
Op het moment dat de absorptiefase is afgelopen is de accu dus 100% geladen.
Alleen is je accu "lek", dus gaan we de derde laadfase in die zoveel energie aan de accu toevoegt (plus een beetje extra) om het verlies van het lek te compenseren.
Je voegt dus energie toe aan een tank die eigenlijk al 100% gevuld was, aangezien je de accu niet tot 110% of 125% kan vullen is alle energie die je toevoegt aan een volle accu dus verloren, die kun je niet gebruiken. rendement 0%
Het totale rendement van een gemiddelde lood/zuur batterij ligt dan ook rond 60-70%.
M.a.w. van elke 100% energie die je erin stopt kun je maar 60-70% gebruiken.
Dit rendement is dan wel over een "full cycle" oftewel een volledig lege accu laden en weer volledig gebruiken.
In de praktijk gebeurt dit echter nooit en zal de verhouding tussen het (efficiëntere) bulk laden en het absorptieladen anders zijn.
Waardoor het praktisch rendement soms nog verder kan zakken <50%!!
Nu zou je ervoor kunnen kiezen om dan alleen maar bulk te laden en hierna het laadproces te stoppen, je hebt dan immers al ~85% van de ladingsgraad bereikt.
Dat gaat even goed totdat de loodoxide de platen compleet elektrisch isoleert, als dit gebeurt kan er geen stroom kan lopen door de accu.
De accu kan door deze isolatie zichzelf niet meer herstellen en is dus onbruikbaar geworden.
Goed voor het rendement maar niet goed voor de levensduur dus.

Let wel, bovenstaande is alleen van toepassing op lood/zuur batterijen, zowel open loodzuur als GEL en AGM batterijen.
Bij bijvoorbeeld lithium batterijen is dit geheel anders, lithium batterijen halen bij gunstig gebruik een full cycle rendement van 90-95%

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2184
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 19:46
ligplaats: box E16
info: Tukkerkotter 11,5m
en een
Riantkruiser 7,5m


Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast