Raymarine stuurautomaat

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Raymarine stuurautomaat

Berichtdoor pascall » 23 Sep 2018, 15:12

Om het verhaal compleet te maken, vaar je veel op zee is een fluxgate kompas een goede keuze, voor smalle vaarwateren is deze minder geschikt omdat deze niet erg snel is.
Vaar je op smalle vaarwateren dan is, de erg dure, gyro tol een optie, deze is zeer nauwkeurig en snel van reactie.
Door dat deze zeer gevoelig zijn, zijn onder ruwere condities op zee deze minder geschikt, zeker op een klein schip waar alle bewegingen heftiger zijn dan op een groot schip die veel trager reageert.
Een tussen oplossing bied het GPS kompas, deze heeft van beide bovengenoemde voordelen, ook prijstechnisch zit deze er tussen in, al moet je nog altijd op een 2000 euro rekenen.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Raymarine stuurautomaat

Berichtdoor henkvd » 23 Sep 2018, 15:28

Op smal vaarwater is een fluxgate ook niet te vertrouwen, ivm met evt stalen kunstwerken, kan je zomaar de hoek omgaan.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Raymarine stuurautomaat

Berichtdoor pascall » 23 Sep 2018, 16:22

henkvd schreef:Op smal vaarwater is een fluxgate ook niet te vertrouwen, ivm met evt stalen kunstwerken, kan je zomaar de hoek omgaan.


Klop Henk, maar ook een GPS kompas kan het laten afweten onder een brug.
Een Fluxgate kompas is magnetisch gevoelig, een stalenbrug kan daarvan grote invloed op zijn, ook een kabel op de (zee) bodem kunnen flinke koerswijzigingen tot gevolg hebben
Echter, ook een GPS kompas heeft zijn beperkingen onder een brug, immers moeten deze vrij zicht naar boven hebben voor voldoende signaal ontvangst.
Een smalle brug geeft doorgaans geen problemen, maar een brede brug kan dat wel.
In zo'n geval gaat er een alarm af en kan de piloot aangeven dat er geen bootsnelheid is, de piloot blijft uiteindelijk gewoon zijn werk doen,
Bij een alarm, waar alle toeters en bellen afgaan, en dit gebeurd bij een te lange ontvangst onderbreking, geeft de piloot aan, geen stuurkompas.
In dit geval schakelt de piloot over naar handbediening, zo reageert tenminste de software bij Simrad.
Heb je iets soortgelijks onder een brug met een Fluxgate kompas, en je let niet op, heb je pech,dan mikt hij zo de kant in!

Dit hoef ik jou niet te vertellen Henk, het is ter info voor mensen die niet bekent zijn met dit fenomeen.

mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Raymarine stuurautomaat

Berichtdoor Arthur » 23 Sep 2018, 16:38

Ik gebruik moeder de vrouw vaak als stuurautomaat op zee, ze weet precies waar ze op aan moet navigeren, kan ik rustig met de benen omhoog. :mrgreen:
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Raymarine stuurautomaat

Berichtdoor HappyHarry » 23 Sep 2018, 16:44

Duidelijke reacties, daar kun je van leren, helemaal als je niet zo bekend bent met een stuurautomaat.

Inmiddels heb ik zelf e.e.a. aan info omtrent de verhouding stuurpomp / stuurcilinder.
De pomp die in deze set zit is te klein, type 1, de grotere, type 3, geeft in het tabel aan geschikt te zijn voor een cilinder tot 500 cc om binnen 10 sec van boord tot boord te gaan, aldus standaarden RayMarine.
Zoals jullie al schrijven lopen deze tijden zelfs op tot 30 sec en wie gaat er met een stuurcomputer van boord naar boord.
Ik wil het gebruiken om rechte stukken te varen op grotere- en ook kleinere wateren. Soms is een kanaal best lang recht door... ;)

Dit is de gevonden formule: cilinder_cc / ( pomp_vermogen_cc / 60 ) = boord tot boord sec. Als ik dat toe pas krijg ik: 650 / ( 2900 / 60 ) = 13,5. Lijkt mij geen probleem.

Deze set heeft trouwens een kompas en gyro-yaw sensor maar zal ik in de buurt van staal toch extra opletten. Of de S1 computer alarmen voor onverwachte afwijkingen heeft, moet ik nog nalezen in de gevonden manual.
Gebruikers-avatar
HappyHarry
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 17 Mei 2015, 12:15
ligplaats: NL
info:

Re: Raymarine stuurautomaat

Berichtdoor pascall » 23 Sep 2018, 17:12

Nog even als voorbeeld, ons eigen systeem,

Ons roer draait van boord naar boord in max 6 seconden, wij varen dan ook voor 90 % op piloot, dus ook de bochten.
Alleen tijdens manoeuvreren gaat het over op handbediening, maar ook dan doet de hydraulische pomp het werk, daarom het snelle stuurwerk/pomp!
Wij hebben dan ook geen stuurrad maar een weg afhankelijk stuurwerk, knuppeltje.
Voor noodgevallen zit er op de buitenstuurstand nog een handpomp met stuurwiel, maar wordt nooit gebruikt.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Raymarine stuurautomaat

Berichtdoor pascall » 23 Sep 2018, 17:16

Arthur schreef:Ik gebruik moeder de vrouw vaak als stuurautomaat op zee, ze weet precies waar ze op aan moet navigeren, kan ik rustig met de benen omhoog. :mrgreen:


Dat is anders als je vrouw met de benen omhoog :D :D :D :D :D :D
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Raymarine stuurautomaat

Berichtdoor pascall » 23 Sep 2018, 17:17

Oeps, ga ik nu te ver? :oops:
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Raymarine stuurautomaat

Berichtdoor Arthur » 23 Sep 2018, 18:03

pascall schreef:Oeps, ga ik nu te ver? :oops:

Valt wel mee Pascal, zelfs met 69 jaar hoef ik daar nog geen stuurautomaat voor. :lol: :lol: :lol:
Zo nu weer ontopic, als je vaak alleen vaart zoals ik en soms op zee 2/3 uur onderweg bent zou het wel makkelijk zijn.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Raymarine stuurautomaat

Berichtdoor eagle » 23 Sep 2018, 21:11

De stuurcilinder is in het regel-algorithme opgenomen als Tijd-integrator. De waarde komt tot stand uit de verhouding: slagvolume cilinder/ Liter per minuut pomp. Bij een koersfout wordt eerst deze T.I berekend, en na bereiken van de berekende roerhoek (roerstandmelder) ook nog de Tijd-integraal veroorzaakt door de noodzaak van voorwaardse snelheid om op basis van die roerstand de nieuwe koers te bereiken. De nauwkeurigheid (strakheid) van de regeling hangt af van de Rondgaande Versterking (overall gain). Die bepaalt een moderne stuurautomaat zelf, mede bepaald door die Cil/pomp verhouding. Het wordt de hoogste waarde zonder oscillatie, met hoogstens een geringe overshoot die uitregelt in ca 3x. Bij oudere (hardware) automaten moest je die Gain zelf instellen (meer-standen-knop met dunne naar dikke stippen)

Dus een te kleine pomp voor een te grote cilinder geeft een lagere prestatie ( Respons en koerstrouwheid)

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten