Pagina 1 van 2

Raymarine stuurautomaat

BerichtGeplaatst: 21 Sep 2018, 10:48
door HappyHarry
Ik kan een complete RM stuurautomaat zeer schappelijk overnemen.
ST8002 controller, S1 koerscomputer, stuurpomp type1 en de roerstandgever.

Echter, onze boot (12,5 mtr) heeft een stuurcilinder van 650 cc. Daarvoor heb ik dus een andere stuurpomp nodig.
Op de RM sites lees ik dat type3 geschikt is voor cilinders tot 500 cc, daarna krijg je de constant draaiende stuurpomp maar die is héééél erg duur.

Mijn dilemma: is type3 voldoende ondanks dat het ondermaats is, kan deze ook op de S1 of is het beter van deze hele set af te zien.

Re: Raymarine stuurautomaat

BerichtGeplaatst: 21 Sep 2018, 18:47
door henkvd
De electronica kan het wel aan dat is niet je probleem, wel de stuurpomp, die moet voldoende opbrengst hebben om het roer binnen een acceptabele tijd van boord naar boord te krijgen. te lichte electronica kan je altijd ondervangen met relais of soldistates

Re: Raymarine stuurautomaat

BerichtGeplaatst: 21 Sep 2018, 23:46
door HappyHarry
Betekent dat de stuurpomp er eigenlijk langer over gaat doen om van boord naar boord te komen dan aangegeven 10 sec. of dat hij het helemaal niet redt?
Dat zal dus ook invloed hebben op kleine varende correcties, hoewel het systeem toch zelf lerend is en zal moeten gaan begrijpen dat er iets eerder moet worden gecorrigeerd?
Wellicht zit mijn denkwijze er wel helemaal naast en kan het gewoon niet.

Re: Raymarine stuurautomaat

BerichtGeplaatst: 22 Sep 2018, 09:25
door Arthur
Ik ben een leek in hydraulische besturingen op een boot, maar 10 sec, lijkt mij wel lang als je heel snel wilt corrigeren, ik ben natuurlijk een helmstok gewend die meteen reageert.

Re: Raymarine stuurautomaat

BerichtGeplaatst: 22 Sep 2018, 12:44
door HappyHarry
Arthur schreef:Ik ben een leek in hydraulische besturingen op een boot, maar 10 sec, lijkt mij wel lang als je heel snel wilt corrigeren, ik ben natuurlijk een helmstok gewend die meteen reageert.


Ik lees bij de berekeningen van Vetus wel 15 sec. Snel corrigeren wordt dan: automaat standby en draaien met dat stuurwiel :)

Re: Raymarine stuurautomaat

BerichtGeplaatst: 22 Sep 2018, 12:48
door henkvd
Wel nee, je hebt toch geen volledige uitslag nodig als je vaart loopt.

Ter vergelijking, bij een groot schip ( 80 mtr) is van boord tot boord , 30 sec normaal.

Re: Raymarine stuurautomaat

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2018, 07:34
door pascall
Hier mijn ervaring;

Als ik bij mij, tijdens het varen op piloot naar het stuurwerk kijk, valt op dat de bewegingen van de stuurcilinder minimaal zijn.
Met minimaal bedoel ik dan bewegingen van maximaal enkele millimeters, dit tijdens het varen onder normale omstandigheden.
Onder niet (normale) omstandigheden, bijvoorbeeld, zeegang, meelopen in een hekgolf, het dicht passeren van een krib met stroom, storm en stroming, dan worden de bewegingen geen millimeters maar enkel centimeters.
Deze bewegingen, van de cilinder, zijn mede afhankelijk van roer installatie en de vervolgende reactie van het vaartuig, die weer in verbinding staat met de gever die de beweging registreert.
Het type roer, de uitslag van het roer, de snelheid van de gever (kompas, GPS kompas, gyro tol) de pomp, zijn allemaal factoren die een rol spelen voor een zo goed mogelijke prestatie.
Om de cirkel rond te maken, het soort vaartuig en de stuurreacties op het roer, en als laatst, het merk piloot.
Al deze factoren bepalen uiteindelijk de prestaties van de autopilot.
En laat ik nog een factor aanhalen die heb ik nog buiten beschouwing heb gelaten, en dat is de mens, wat verlang je van een piloot?
Als je op het Amsterdam-Rijnkanaal vaart en je zet hem op 4 meter uit de wal op piloot, en je vaart rustig het kanaal af zonder in te hoeven grijpen, of je vaart op een stil IJsselmeer en je maakt af en toe een slinger, maar je vind het best zo?
Wat het merk betreft, zelf zweer ik bij Simrad ( het oude Roberson) ik heb met meerdere merken ervaring, waar onder Raymarin, maar Simrad blijft voor mij de piloot, zowel voor betrouwbaarheid als prestatie.
Mijn ervaring met mijn eigen bootje, versus automatische piloot, we hebben onder alle denkbare omstandigheden gevaren, maar nooit heb ik handmatig de prestatie kunnen verbeteren van de automatisch piloot.
Soms probeerde ik het wel, maar al snel kwam ik er achter dat het pilootje het beter kon en dan ging de vinger weer op de knop.

Het moraal van het verhaal; 1, wat verlang je?
2, hoe sneller en accurater de componenten voorzien worden van het benodigde, hoe beter de prestaties.

Mvg,

Pascal.

Re: Raymarine stuurautomaat

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2018, 14:08
door R.C.Grootveld
Kan bovenstaande alleen maar beamen.
Die max uitslag heb je in de praktijk bij het varen op de automaat nooit nodig.

Re: Raymarine stuurautomaat

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2018, 14:38
door henkvd
Sterker nog de rudderlimit staat meestal in ap stand vast op max 15 grd, zover kom je gelukkig nooit, want dan ga je haaks de bocht om.

Re: Raymarine stuurautomaat

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2018, 14:51
door pascall
henkvd schreef:Sterker nog de rudderlimit staat meestal in ap stand vast op max 15 grd, zover kom je gelukkig nooit, want dan ga je haaks de bocht om.


Is ook afhankelijk van het roerwerk uiteraard, terug komen op onze eigen uitvoering van het roerwerk, dit is uitgevoerd als Becker roer.
Dit betekend bij een roeruitslag van twee maal 35 graden dat het roer uiteindelijk tweemaal negentig graden staat, daarbij is het qua oppervlak ook nog een groot roer.
Een zeer effectief roer dus waarbij de corrigerende uitslagen voor de piloot nihil zijn.