Pagina 1 van 3

regelmatig kapotte spanningregelaar

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2018, 20:31
door bas
oewwww.....ik waag me in de electronicawereld!

Even een vraag:

Gisteren is de dynamo van ons slepertje er weer eens mee opgehouden en lagen we met platte accu's.
Ik denk dat dit nu al zo ongeveer de 6e of 7e keer is in 2 jaar tijd dat er wat aan die dynamo mankeerd. Elke keer is het de spanningsregelaar dus vrees nu ook.

Wat kan het nu zijn dat elke keer die spanningsregelaar verrot gaat? ik ben niet zo thuis in de wereld van Volts en Amperes maar ergens gaat er hier iets niet goed, ik zou alleen zo niet weten waar ik moet beginnen met zoeken. Het gaat een paar maand goed en dan is het in ene weer over.

Re: regelmatig kapotte spanningregelaar

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2018, 21:07
door henkvd
Kijk eens kritisch naar de draden en de aansluitingen rond de dynamo, ook de massa weg via bouten en moeren, heb je hier te veel weerstand overgang blijft de dynamo veel langer op z'n tenen lopen, ook de borstels in de dynamo kunnen op z'n eind lopen.

Re: regelmatig kapotte spanningregelaar

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2018, 22:55
door Davidos
Doe je wel eens laswerk aan je boot?

Re: regelmatig kapotte spanningregelaar

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2018, 23:03
door eagle
Te heet?
Zit er een fan op de as?

Gr, Eagle

Re: regelmatig kapotte spanningregelaar

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2018, 05:50
door bas
Kijk eens kritisch naar de draden en de aansluitingen rond de dynamo, ook de massa weg via bouten en moeren, heb je hier te veel weerstand overgang blijft de dynamo veel langer op z'n tenen lopen, ook de borstels in de dynamo kunnen op z'n eind lopen.


Ga ik zeker doen maar deze dynamo zit er een maand of 3 onder, gaat er bij mij slecht in dat de borstels dan al op zijn.

Doe je wel eens laswerk aan je boot?

Voor zover ik weet is dat iig recentelijk niet gebeurd. Maaaaaaaaaaaaarrrrrrrr............het is een verenigingsbootje en ik ben niet overal bij. God mag weer weten wat er gebeurd als je ff niet kijkt natuurlijk. :lol:
Ligt wel altijd aan de walstroom.
En eerlijk is eerlijk....eigenlijk moet gewoon de schaar in alle snoertjes en moet het opnieuw gedaan worden. Roepen we al een poosje maar ja....vind maar weer is iemand die er tijd aan gaat besteden :roll: . En dan nog.....ik zou nu wel eens willen weten waarom het fout gaat.

Te heet?
Zit er een fan op de as?

Ja zit er op. Te heet zou kunnen natuurlijk maar het is gewoon een OM615 met verder een standaard opstelling als in ieder ander jachtje. Het is eerder jaren goed gegaan met dezelfde opstelling, enkel de motor is eens verwisseld.

Re: regelmatig kapotte spanningregelaar

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2018, 09:41
door Vento vivere
Zijn alle gebruikte accu's nog in goede conditie?
Er hoeft maar 1 slechte tussen te staan om alles in de war te schoppen.

Re: regelmatig kapotte spanningregelaar

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2018, 11:17
door bas
Zijn alle gebruikte accu's nog in goede conditie?
Er hoeft maar 1 slechte tussen te staan om alles in de war te schoppen.


Staan 2 stuks in, 1 x start en 1 x verbruikers, beide plat. De vorige keer heeft dit ons idd 2 nieuwe accu's gekost dus die er nu in staan zijn een maand of 3 oud. Ze hangen nu aan de lader dus even vingers gekruist dat ze het hebben overleefd.

Re: regelmatig kapotte spanningregelaar

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2018, 14:19
door Davidos
Is er ook al eens onderzocht WAT er stuk is in de regelaar?

Kan de regelaar de dynamostroom wel aan? Zijn de grote diodes stuk, de kleine, de regelaar? De zener?

Het zegt zo weinig zo...

Re: regelmatig kapotte spanningregelaar

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2018, 22:26
door eagle
Hoofd oorzaken voor uitval van regelaars:

Te hoge temperatuur.

Onderbreking (tijdelijk) tussen B+ en de accu. Hierdoor loopt de B+ spanning veel te hoog op, ondanks dat de regelaar de veldstroom naar 0 regelt.

Gr, Eagle

Re: regelmatig kapotte spanningregelaar

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2018, 22:57
door bas
Het zegt zo weinig zo...

Was ik idd ook al bang voor, ik heb alleen ff niet meer info.

Wat er precies stuk was aan de regelaars durf ik niet te zeggen, alleen dat ze gerepareerd zijn door een revisiebedrijf. En ik weet, het is een aanname maar ik ga er vooralsnog vanuit dat zij de goede regelaar erin zetten.

Onderbreking (tijdelijk) tussen B+ en de accu. Hierdoor loopt de B+ spanning veel te hoog op, ondanks dat de regelaar de veldstroom naar 0 regelt.

Tenx, hier gaan we eerst eens naar kijken!