regelmatig kapotte spanningregelaar

communicatie en navigatie apparatuur

Re: regelmatig kapotte spanningregelaar

Berichtdoor Noordvaarder » 09 Aug 2018, 13:16

bas schreef:Denk ook niet dat de dynamo zelf elke keer de oorzaak is maar dat er iets van buitenaf niet goed zit wat hem molt.

Heb je er een Valeo dynamo opzitten?
Ik volg dit draadje ook al een poosje,en het doet me namelijk denken aan een gevalletje,dat ik in het verleden met een truck heb gehad.
Elk jaar zo rond oktober,van de 2 accu's ,eentje naar de mallemolen.
En telkens dezelfde cel ,rechtsvoor op de accu.
En dat 5 jaar lang.
Ik ging van Volvo eigen merk Accu via Varta naar Banner,en de laatste was een Banner Tractie accu,telkens kreeg ik één accu vergoed,omdat die kapot ging.Op den duur was de laatste leverancier,( want ik was bij de voorlaaste afgehaakt,die wou het niet meer vergoeden) zo pienter,en zei dat ik met de truck langs moest komen(Lijnema Roodeschool) , en die constateerden dat mijn Valeo dynamo de boosdoener was. Er is toen een Bosch opgekomen,en het probleem was over.Heb daarna nog 3 jaar probleemloos gereden met de truck.
Noordvaarder
 

Re: regelmatig kapotte spanningregelaar

Berichtdoor bas » 10 Aug 2018, 10:46

Merk dynamo durf ik zo 1,2,3, niet te zeggen uit mijn hoofd.

Maar als ik het zo begrijp bleef in jouw geval de dynamo heel en gingen de accu's kapot. Bij ons zijn ze beide kapot en voor de accu's denk ik dat dat komt omdat ze te vaak te diep zijn ontladen of dat ze langere tijd in ontladen toestand zijn geweest.
In die zin denk ik ook dat zowel de dynamo als de accu's vervolgschades zijn van een ander probleem wat zich ergens voor doet. Hetzij te heet of ergens een kabelbreuk/rot contactje in het systeem.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: regelmatig kapotte spanningregelaar

Berichtdoor Noordvaarder » 10 Aug 2018, 13:26

bas schreef:Maar als ik het zo begrijp bleef in jouw geval de dynamo heel en gingen de accu's kapot.

Het was de spanningsregelaar van de dynamo die problemen gaf,en aangezien een Bosch regelaar daar niet in paste, kwam er een andere dynamo op. En bij mij trad het probleem op,als het kouder werd,en ik de motorverwarming 's nachts ging gebruiken.
Noordvaarder
 

Re: regelmatig kapotte spanningregelaar

Berichtdoor MaartenKlop » 10 Aug 2018, 20:49

Hoofdschakelaar , zit deze in het circuit? Wordt deze wel eens uit gezet als de motor draait?
De goedkopere exemplaren gaan vaak 'zomaar' stuk..
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Re: regelmatig kapotte spanningregelaar

Berichtdoor Wolf1 » 14 Aug 2018, 10:21

Mijnheer Bas, ouwehoeren gaat je beter af als doen !
Hoeveel moeite is het de 2 schroefjes van de spanningsregelaar er uit en de weerstand rechtsreeks op de sleepringen meten ?
Nee aannemen dat een ander het wel gedaan zal hebben, en dan 7x een spanningsregelaar vervangen en nu je accu's kapot.
Zou nog een poosje door blijven zwammen op dit forum, we hebben alweer bijna 3 kantjes vol !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: regelmatig kapotte spanningregelaar

Berichtdoor bas » 14 Aug 2018, 12:27

Gut gut....wat een vriendelijkheid weer.

Maar om antwoord te geven op je vraag: Het is momenteel 200 km rijden naar het bootje dus ja, het is me even teveel moeite. Volgende week zijn ze terug en tot het zover is heb ik de tijd om op dit forum te zwammen.

.....over aannames gesproken.....
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: regelmatig kapotte spanningregelaar

Berichtdoor Wolf1 » 24 Aug 2018, 19:51

14 Augustus
bas schreef:
Volgende week zijn ze terug en tot het zover is heb ik de tijd om op dit forum te zwammen.

Had dus op 24 Augustus wel een serieuze reactie gedacht te vernemen, maar nee dus !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: regelmatig kapotte spanningregelaar

Berichtdoor bas » 26 Aug 2018, 16:03

Afgelopen zaterdag de dynamo verwijderd en doorgemeten. Is een Bosch dynamo en idd is de regelaar weer kaduuk. Nieuwe is besteld en onderweg.
Accu's zijn nog goed gelukkig. In de bedrading niks bijzonders kunnen meten ter plekke, echter was de staat dusdanig dat dit best wel eens de oorzaak zou kunnen zijn dus begonnen met het installeren van nieuwe bedrading en het schoonmaken van alle contacten.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: regelmatig kapotte spanningregelaar

Berichtdoor Wolf1 » 27 Aug 2018, 09:41

Ik heb je al eerder verteld, ouwehoeren gaat je goed af, maar het antwoord waar we nu al 14 dagen op wachten blijft weer uit !
Je verhaal is ook ongeloofwaardig, hoe heb jij bepaald dat de regelaar weer kapot is ? Elke dynamo reperateur heeft zo'n Bosch regelaartje op voorraad
Krijg ook de indruk dat je, je probleem koestert, daarom wens ik je er succes mee, en klooi nog maar een poosje aan.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: regelmatig kapotte spanningregelaar

Berichtdoor Wolf1 » 14 Okt 2018, 15:31

bas schreef:Afgelopen zaterdag de dynamo verwijderd en doorgemeten. Is een Bosch dynamo en idd is de regelaar weer kaduuk. Nieuwe is besteld en onderweg.
Accu's zijn nog goed gelukkig. In de bedrading niks bijzonders kunnen meten ter plekke, echter was de staat dusdanig dat dit best wel eens de oorzaak zou kunnen zijn dus begonnen met het installeren van nieuwe bedrading en het schoonmaken van alle contacten.

En toen werd het heel stil !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten