regelmatig kapotte spanningregelaar

communicatie en navigatie apparatuur

Re: regelmatig kapotte spanningregelaar

Berichtdoor quichot » 08 Aug 2018, 08:55

Dat de accu's niet meer bijladen, dat snap ik, maar dat beide accu's finaal plat zijn snap ik dan weer niet. Zit er niet ergens sluiting?
En waarom zet je er niet een simpel wisselstroomgeneratortje op. Die zijn tot rond de 40A vrij goedkoop en hebben (meestal) een ingebouwd regelaartje.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: regelmatig kapotte spanningregelaar

Berichtdoor Klaver vier » 08 Aug 2018, 09:05

Guido ik neem toch wel aan dat het een wisselstroom dynamo is een ander wordt toch bijna niet meer gebruikt
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: regelmatig kapotte spanningregelaar

Berichtdoor bas » 08 Aug 2018, 10:34

En waarom zet je er niet een simpel wisselstroomgeneratortje op. Die zijn tot rond de 40A vrij goedkoop en hebben (meestal) een ingebouwd regelaartje.


Zit erop, en het is nu net dat ingebouwde regelaartje wat telkens de geest geeft.

dat beide accu's finaal plat zijn snap ik dan weer niet


Daar heb ik wel een sluitende theorie over ontwikkeld en ik ben er vrij zeker van dat die klopt ongeacht mijn beperkte elektronica kennis. :mrgreen: :lol: :mrgreen:

Het bootje was achterboot in de sleep en is gedurende de dag regelmatig gestart bij bruggen en sluizen. Als je er dan op blijft slapen met het massaslot in en je laat het contact aan staan dan trekt dat gedurende de nacht het laatste restje prik wel weg. Dit was de verklaring voor wat betreft de startaccu.

Nu is het natuurlijk scouting, dit is niet de eerste keer en zal ook wel niet de laatste keer zijn dus met deze kennis hebben we ooit lang geleden met de bouw een verbruiksaccu accu geplaatst met 1 klein lampje erop. net genoeg dat je je nek niet breekt in het donker en klein genoeg zodat er in de verbruiksaccu nog genoeg prik over is 's ochtends mocht onverhoopt je startaccu leeg zijn.
Mooi verhaal maar dat was toen.
Nu leven we in 2018 en dat ene kleine lampje is door de jaren heen uitgebreid met een stuk of 5 12V stopcontacten. In ieder stopcontact gaat een stekker waar dan weer 1,2,3 of 4 USB poorten opzitten om alle telefoons, tablets, powerbanks, go-pro's, drones en weet ik wat al niet meer mee op te laden. En dan wel het liefst de 2A USB variant anders duurt het allemaal zo lang en de 1A variant kan het verbruik van de mobiele hotspot niet bijgeladen krijgen.
Tevens hebben de voorgaande generaties het klimaat dusdanig over de zeik geholpen dat een kratje bier laten zakken over de zij ook niet meer werkt dus er staat nog een koelkast te horren ook want de jeugd blieft ook geen pilsje van 25 graden. :mrgreen: ( en de zetschipper ook niet trouwens 8-) )

Kortom: ik denk dat ik wel een sluitende theorie heb voor het leeg geraken van een verbruiksaccu binnen een (kort) nachtje :lol:
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: regelmatig kapotte spanningregelaar

Berichtdoor quichot » 08 Aug 2018, 12:36

Klaver vier schreef:Guido ik neem toch wel aan dat het een wisselstroom dynamo is een ander wordt toch bijna niet meer gebruikt
Gr René ( klaver vier)

René, ik dacht het omdat er sprake was van koolborstels. Volgens mij zitten die niet in een wisselstroomalternator.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: regelmatig kapotte spanningregelaar

Berichtdoor quichot » 08 Aug 2018, 12:57

bas schreef:Kortom: ik denk dat ik wel een sluitende theorie heb voor het leeg geraken van een verbruiksaccu binnen een (kort) nachtje :lol:

Ja ik ken dat. Als de kinderen en kleinkinderen aan boord zijn kan ik ook de stekkerblokken niet aanslepen. En dankzij hun jeugdige slordigheid is er voor zowat alle bestaande gsm's een laadsnoertje achtergebleven!
Maar nu weet je nog de oorzaak van het doorpiepen niet! :(
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: regelmatig kapotte spanningregelaar

Berichtdoor bas » 08 Aug 2018, 13:31

Maar nu weet je nog de oorzaak van het doorpiepen niet! :(


Nee idd.
Ik ga eerst maar eens de suggestie van Eagle proberen als het circus weer terug is.
Dit zijn van die vervelende dingetjes waarvan je pas weet of het weer goed is als het langer dan 3 maanden werkt.

Das altijd het beroerde met verenigingsspul.....er is door de jaren heen zo veel geknutseld, veranderd, of tijdelijk gerepareerd ( wat dan wel weer jaren blijft zitten) dat het lastig oorzaak zoeken is inmiddels.

En ach ja, de jeugd....af en toe moet even de rem erop maar eigenlijk kan ik alleen maar lachen om en met die gasten.( volgens mij was ik trouwens de draadloze speakers vergeten in de stroomvretende opsomming :roll: ). Geen idee dat er een limiet zit aan wat er uit een stopcontact kan komen maar een WiFi netwerkje draait in 10 seconden.
En (onbewust) doe je zelf ook mee aan het hele snoeren & accu circus. Ik heb mezelf voor deze reis ook maar een tablet aangeschaft voor een vaar app, werd toch eens tijd om van de papieren vaarkaarten af te stappen 8-). Dat was gelijk weer een eyeopener.....tegen de tijd dat ik hem echt nodig begon te hebben was de accu leeg dus toen kwamen de powerbanks met 2A aansluiting van de jeugd weer prima van pas want op mijn bootje zat natuurlijk weer niks van een aansluiting :lol:
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: regelmatig kapotte spanningregelaar

Berichtdoor Wolf1 » 08 Aug 2018, 16:16

De weerstand van het anker al eens gemeten ?
wanneer er windingen sluiting maken wordt de weerstand lager en de stroom door de regelaar groter !
Hoe moeilijk kan het allemaal zijn, mag beslist niet lager als 3.5 0hm zijn, bij een 12V altenator is dat dus 4A door de regelaar.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: regelmatig kapotte spanningregelaar

Berichtdoor Davidos » 08 Aug 2018, 20:39

Ik ga er van uit dat een revisiebedrijf niet als een zombie alleen de regelaar vervangt, keer op keer, maar dat ze dit ook gecontroleerd hebben....

Misschien wel een verkeerde aanname.... dus meten hiervan is een goeie.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: regelmatig kapotte spanningregelaar

Berichtdoor bas » 09 Aug 2018, 10:10

Misschien wel een verkeerde aanname.... dus meten hiervan is een goeie.


Aannames zijn idd gevaarlijk, maar ga er eigenlijk van uit dat dit idd niet een keer of 6 de oorzaak is geweest. Maar hij is nu weer verrot dus hij mag zowiezo terug dan meten ze hem wel even door op de testbank terwijl ik er bij sta.

Denk ook niet dat de dynamo zelf elke keer de oorzaak is maar dat er iets van buitenaf niet goed zit wat hem molt.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: regelmatig kapotte spanningregelaar

Berichtdoor Klaver vier » 09 Aug 2018, 11:38

Als dat ding iedere keer kapot gaat ,kijk je toch naar het merk en pak je een ander op de autosloop,ben je een paar tientjes verder en misschien voor goed klaar
Kan je er misschien ook nog één nemen die wat meer laad
Volgens mij zijn de meeste dynamo,s bosch
Wat belangrijk is dat de ophanging gelijk is,maar als je hem eraf haalt en meeneemt kan dat zo moeilijk niet zijn.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast