regelmatig kapotte spanningregelaar

communicatie en navigatie apparatuur

regelmatig kapotte spanningregelaar

Berichtdoor bas » 06 Aug 2018, 21:31

oewwww.....ik waag me in de electronicawereld!

Even een vraag:

Gisteren is de dynamo van ons slepertje er weer eens mee opgehouden en lagen we met platte accu's.
Ik denk dat dit nu al zo ongeveer de 6e of 7e keer is in 2 jaar tijd dat er wat aan die dynamo mankeerd. Elke keer is het de spanningsregelaar dus vrees nu ook.

Wat kan het nu zijn dat elke keer die spanningsregelaar verrot gaat? ik ben niet zo thuis in de wereld van Volts en Amperes maar ergens gaat er hier iets niet goed, ik zou alleen zo niet weten waar ik moet beginnen met zoeken. Het gaat een paar maand goed en dan is het in ene weer over.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: regelmatig kapotte spanningregelaar

Berichtdoor henkvd » 06 Aug 2018, 22:07

Kijk eens kritisch naar de draden en de aansluitingen rond de dynamo, ook de massa weg via bouten en moeren, heb je hier te veel weerstand overgang blijft de dynamo veel langer op z'n tenen lopen, ook de borstels in de dynamo kunnen op z'n eind lopen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4463
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: regelmatig kapotte spanningregelaar

Berichtdoor Davidos » 06 Aug 2018, 23:55

Doe je wel eens laswerk aan je boot?
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: regelmatig kapotte spanningregelaar

Berichtdoor eagle » 07 Aug 2018, 00:03

Te heet?
Zit er een fan op de as?

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: regelmatig kapotte spanningregelaar

Berichtdoor bas » 07 Aug 2018, 06:50

Kijk eens kritisch naar de draden en de aansluitingen rond de dynamo, ook de massa weg via bouten en moeren, heb je hier te veel weerstand overgang blijft de dynamo veel langer op z'n tenen lopen, ook de borstels in de dynamo kunnen op z'n eind lopen.


Ga ik zeker doen maar deze dynamo zit er een maand of 3 onder, gaat er bij mij slecht in dat de borstels dan al op zijn.

Doe je wel eens laswerk aan je boot?

Voor zover ik weet is dat iig recentelijk niet gebeurd. Maaaaaaaaaaaaarrrrrrrr............het is een verenigingsbootje en ik ben niet overal bij. God mag weer weten wat er gebeurd als je ff niet kijkt natuurlijk. :lol:
Ligt wel altijd aan de walstroom.
En eerlijk is eerlijk....eigenlijk moet gewoon de schaar in alle snoertjes en moet het opnieuw gedaan worden. Roepen we al een poosje maar ja....vind maar weer is iemand die er tijd aan gaat besteden :roll: . En dan nog.....ik zou nu wel eens willen weten waarom het fout gaat.

Te heet?
Zit er een fan op de as?

Ja zit er op. Te heet zou kunnen natuurlijk maar het is gewoon een OM615 met verder een standaard opstelling als in ieder ander jachtje. Het is eerder jaren goed gegaan met dezelfde opstelling, enkel de motor is eens verwisseld.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: regelmatig kapotte spanningregelaar

Berichtdoor Vento vivere » 07 Aug 2018, 10:41

Zijn alle gebruikte accu's nog in goede conditie?
Er hoeft maar 1 slechte tussen te staan om alles in de war te schoppen.
Vento vivere
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 27 Apr 2018, 22:35
ligplaats: Etten leur
info:

Re: regelmatig kapotte spanningregelaar

Berichtdoor bas » 07 Aug 2018, 12:17

Zijn alle gebruikte accu's nog in goede conditie?
Er hoeft maar 1 slechte tussen te staan om alles in de war te schoppen.


Staan 2 stuks in, 1 x start en 1 x verbruikers, beide plat. De vorige keer heeft dit ons idd 2 nieuwe accu's gekost dus die er nu in staan zijn een maand of 3 oud. Ze hangen nu aan de lader dus even vingers gekruist dat ze het hebben overleefd.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: regelmatig kapotte spanningregelaar

Berichtdoor Davidos » 07 Aug 2018, 15:19

Is er ook al eens onderzocht WAT er stuk is in de regelaar?

Kan de regelaar de dynamostroom wel aan? Zijn de grote diodes stuk, de kleine, de regelaar? De zener?

Het zegt zo weinig zo...
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: regelmatig kapotte spanningregelaar

Berichtdoor eagle » 07 Aug 2018, 23:26

Hoofd oorzaken voor uitval van regelaars:

Te hoge temperatuur.

Onderbreking (tijdelijk) tussen B+ en de accu. Hierdoor loopt de B+ spanning veel te hoog op, ondanks dat de regelaar de veldstroom naar 0 regelt.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: regelmatig kapotte spanningregelaar

Berichtdoor bas » 07 Aug 2018, 23:57

Het zegt zo weinig zo...

Was ik idd ook al bang voor, ik heb alleen ff niet meer info.

Wat er precies stuk was aan de regelaars durf ik niet te zeggen, alleen dat ze gerepareerd zijn door een revisiebedrijf. En ik weet, het is een aanname maar ik ga er vooralsnog vanuit dat zij de goede regelaar erin zetten.

Onderbreking (tijdelijk) tussen B+ en de accu. Hierdoor loopt de B+ spanning veel te hoog op, ondanks dat de regelaar de veldstroom naar 0 regelt.

Tenx, hier gaan we eerst eens naar kijken!
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Volgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten