Zonnepaneel vragen

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Zonnepaneel vragen

Berichtdoor swiex » 17 Jun 2018, 20:17

bas schreef:Hout en staal werken t.o.v. elkaar in de zon. Daar is geen kit of lak tegen bestand op den duur en dan komt er vocht onder. Op termijn gaat dit wel liggen rotten.
Denk alleen dat je met kunststof hetzelfde verschijnsel hebt. Wat mijn voorkeur zou hebben is om tussen het stalen dak en de houten/kunststof lat vulringen te plaatsen zodat er wat ruimte onder ontstaat zodat het kan drogen.



Bas bedankt voor je reactie.
Het gevoel wat ik hierbij had was ook niet super.
Maar de oplossing die aangeboden is door Hooveld lijkt mij de beste.
In ieder geval wil ik jou bedanken voor het verduidelijken van de verhalen en daarbij een oplossing aandraagt!
Want ik zit uiteraard niet te wachten op een rottend dak....

Klaver vier schreef:Swiex ik lees dat je de steunen aan de panelen hebt vastgemaakt volgens mij is dat de verkeerde volgorde
Ik heb de steunen los op het dak gelegd de panelen daar los bovenop de steunen afgetekend,dan alles er af
De steunen met sikaflex vastgeplakt op de afgetekende plek laten drogen en dan pas de panelen er inliggen en vastboren
Bij ons loopt het dak ook rond, maar dan vangen de steunen het veel beter op is mijn mening,want al draagt hij niet helemaal in de steun dan ligt hij toch goed vast,zeker na het vast schroeven.
Gr René ( klaver vier)


Dat klopt René alleen is het verschil in hoogte bijna 7cm aan beide kanten.(horizontaal.)



Hooveld960 schreef:Ik vindt zelf dat ik het ideale systeem heb. Mijn zonnepanelen zijn aan één kant aan de reling bevestigd en aan de andere kant zitten onder het paneel twee voetjes.
En ik kan de panelen heel makkelijk omhoog tillen om het dak eronder schoon te maken.

Afbeelding



Hallo Hooveld.

Ik moet zeggen dat dit echt een mooie oplossing is!!
Zou je mij kunnen melden waar je het bevestiging materiaal weg hebt gehaald?(Ik denk namelijk dat dit DE oplossing is voor mijn boot.)


En iedereen bedankt voor het meedenken, dit waardeer ik enorm. :)
swiex
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 12 Feb 2018, 10:09
ligplaats: Earnewâld
info:

Re: Zonnepaneel vragen

Berichtdoor Yep » 17 Jun 2018, 20:47

Misschien nog een ideetje (voor een volgende keer).
RVS frame, panelen vastgezet op kleine steuntjes onderaan het frame (niet zichtbaar), frame bevestigd op 4 hoeken met mogelijkheid het frame te demonteren (zie rechts voor een van deze steuntjes).

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Zonnepaneel vragen

Berichtdoor Klaver vier » 17 Jun 2018, 21:05

Ik weet natuurlijk niet hoe breed je dak is maar als dat paneel maar 54 breed is speelt die ronding natuurlijk geen grote rol meer.
Met de originele steunen kan je dat makkelijk opvangen.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Zonnepaneel vragen

Berichtdoor aquanaut » 18 Jun 2018, 11:34

swiex schreef:
Hallo Aquanaut,

Ik heb het voor een leuk prijsje kunnen overnemen dus ik zal niet klagen.
Maar het gaat on de volgende:
https://www.top.systems/media/productfi ... -210Wp.pdf
En dan de 110


Dit paneel is geen combi met de MPPT 75/10.
Gaat in Nederland niet to nauwelijks laden.
De werkspanning van dit paneel is net boven de 17 volt.
Een MPPT moet een spanningsverschil van 5V hebben alvorens dat het laden begint.
Stel, je accu is 12,5V, het paneel zal dan minimaal 17,5V moeten opbrengen om überhaupt met laden te beginnen.
Met een VOC van net 22V zal het niet meevallen om een vlak liggend paneel in Nederland te laten werken.
Je kunt dit paneel beter met een PWM regelaar laten werken.
MPPT regelaars zijn bedoeld voor hogere PV spanningen, tot 75V voor deze regelaar.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Zonnepaneel vragen

Berichtdoor swiex » 18 Jun 2018, 16:54

Ik vind het wel mooi om te zien dat mensen zo mee denken en ook foto's erbij plaatsen.
Echt super!
Opzich is dat wel een goed idee alleen zit ik in het midden met mijn vlaggen mastje.
Maar dan nog zou het in de toekomst als ik ooit nog een paneel erbij wil zo een constructie kunnen worden.

M.b.t. wat Klaver vier aan geeft was mijn intensie om het paneel horizontaal te plaatsen omdat de vlaggenmastje in het midden zit.
Maar na het zien van de foto met het zonnepaneel aan de railing vind ik dat een mooiere oplossing.
Dit mede omdat je dan er altijd nog gemakkelijk onder kunt komen om eventueel schoon te maken.

Een nadeel hierbij zou kunnen zijn dat het met diefstal makkelijker te demonteren is..?

Ik heb in ieder geval contact gehad met Hooveld en hij heeft mij de gegevens toegestuurd. (uiteraard dank hiervoor.)


En aquanaut, ik heb jou even een PB gestuurd. (niks geheimzinnigs maar anders gaan we straks off topic. En ik wil niet dom overkomen! :lol: )
swiex
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 12 Feb 2018, 10:09
ligplaats: Earnewâld
info:

Re: Zonnepaneel vragen

Berichtdoor Klaver vier » 18 Jun 2018, 18:00

Ik heb er vier opliggen van dezelfde maat,maar wel in de lengte van het schip,ik neem aan dat je met horizontaal dwars bedoeld ,dan is de ronding van het dak ook een wat groter probleem,ik begrijp het nu helemaal
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Zonnepaneel vragen

Berichtdoor quichot » 19 Jun 2018, 08:07

swiex schreef: En aquanaut, ik heb jou even een PB gestuurd. (niks geheimzinnigs maar anders gaan we straks off topic. En ik wil niet dom overkomen! :lol: )


Als dat PB betrekking heeft op jouw zonneconstellatie is het per definitie niet off topic. Dus als daar aanvullende info van een expert betreffende het onderwerp uit voortvloeit, dan lezen wij graag mee, want wij zijn hier allemaal een beetje dom.
En off topic gaan wordt hier als hooggewaardeerd tijdverdrijf beschouwd! :lol:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Zonnepaneel vragen

Berichtdoor aquanaut » 19 Jun 2018, 09:31

Door vragen te stellen ben je nooit dom.....
Misschien onwetend, maar als je meer wilt weten zal je.....vragen moeten stellen.
Ik blijf dan ook volharden in mijn onderschrift.

Guido en René, jullie zijn ook vragen gaan stellen, en hebben nu een prima werkende solar installatie....toch?

Het probleem bij swiex zijn setje is dat de regelaar bedoelt is om met hogere spanningen te werken als dat 1 paneel met 36 cellen kan leveren.
Bovendien is het gekochte paneel nu ook nog eens een paneel met voor een 36 cels paneel erg lage spanning, wat dus niet meewerkt aan de productie in combinatie met een MPPT
Het alternatief voor swiex is dan ook om, of een andere (type) regelaar toe te passen, zoals een PWM regelaar.
Of een betere oplossing, te kijken of twee 50Wp panelen een plekje kunnen vinden op dak, deze in serie geschakeld leveren wel de benodigde spanning om het geheel goed te laten werken.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Zonnepaneel vragen

Berichtdoor swiex » 19 Jun 2018, 14:01

quichot schreef:
Als dat PB betrekking heeft op jouw zonneconstellatie is het per definitie niet off topic. Dus als daar aanvullende info van een expert betreffende het onderwerp uit voortvloeit, dan lezen wij graag mee, want wij zijn hier allemaal een beetje dom.
En off topic gaan wordt hier als hooggewaardeerd tijdverdrijf beschouwd! :lol:


Zie reactie Aquanaut. Daar staat eigenlijk de vraag in die ik stelde en tegelijkertijd het antwoord. ;)

Als ik er met de tijd nog een 110wp paneel bij koop.(dezelfde.)
En deze in serie zet. Heb ik dan een MPPT 75/15 nodig of kan dit met mijn 75/10?
swiex
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 12 Feb 2018, 10:09
ligplaats: Earnewâld
info:

Re: Zonnepaneel vragen

Berichtdoor aquanaut » 19 Jun 2018, 15:16

Als je nog zo'n paneel eraan knoopt komt het totaalvermogen op 220Wp
De MPPT 75/10 kan maar 145W verwerken, dus dat is een beetje zonde van die 75W die dan onbenut blijft.
De MPPT 75/15 kan 220W verwerken.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten