Batterijmonitor laad accu bij

communicatie en navigatie apparatuur

Batterijmonitor laad accu bij

Berichtdoor ErikH » 12 Jun 2018, 19:36

Al een tijd hebben we een Victron BMVxxx accumonitor. Ding lijkt goed te werken en geeft geloofwaardige getallen, ook na 1 of 2 nachtjes in het wild liggen.

2 weekjes geleden boot weg gelegd in de box met accu's 70% vol, geen walstroom ingeprikt, hoofdschakelaar uit gezet. Vandaag was ik even op de haven, kijk voor de gein op de monitor en die geeft keurig 100% aan. Walstroom ingeprikt en (Victron) lader begint eerste paar minuten 14A te laden, die waarden heb ik bij een minder volle accu in het begin laadproces wel eens op 30A-40A zien staan.

Heeft de (half jaar oude) accu zichzelf hersteld in die 2 weken? Of schiet het algoritme in de accumonitor tekort? Denk zelf het laatste....

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Batterijmonitor laad accu bij

Berichtdoor pascall » 12 Jun 2018, 21:26

Mogelijk een cel stuk, een kapotte accu kan door een moderne acculader als vol worden aangezien.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Batterijmonitor laad accu bij

Berichtdoor ErikH » 13 Jun 2018, 19:14

Maar de monitor zou in dat geval toch nooit 100% lading kunnen aangeven? Cel kapot bijna uitgesloten, kan 2 dagen koelkast draaien zonder problemen.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Batterijmonitor laad accu bij

Berichtdoor aquanaut » 14 Jun 2018, 08:20

Erik,
Wat voor monitor heb je precies?
Weet je nog wat de accuspanning was op het moment dat je de boot verliet met 70% ladingsgraad?

Het verschijnsel wat je ziet noemen we een valse synchronisatie, en dit is aan te passen.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Batterijmonitor laad accu bij

Berichtdoor ErikH » 14 Jun 2018, 19:50

Hoopte al dat je zou reageren Aquanaut.

Het is de BMV700, 2 of 3 jaar geleden gemonteerd, na accuwissel de BMV gereset en opnieuw ingesteld. Voor de accuwissel verdacht ik de BMV ook al van dit gedrag, maar heb het nooit precies in de gaten gehouden. Laatste keer had ik de heldere geest om het nu eens in de gaten te houden. Accuspanning eerlijk gezegd niet naar gekeken. Het zal wel een poos gaan duren voor ik de boot weer weg leg met een half geladen accu, dus die check kan ik zo snel niet herhalen.

Valse synchroniatie, laat me raden; Doordat accuspanning weer (langzaam) stijgt naar nominaalspanning denkt de BMV op een bepaald moment "accu zal wel vol zijn". Iets dergelijks?

Hoewel het nauwelijks een probleem is ben ik toch benieuwd naar de oorzaak en oplossing.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Batterijmonitor laad accu bij

Berichtdoor stefan » 14 Jun 2018, 21:05

Dat herken ik wel met de BMV, wanneer mijn zonnepaneel langer dan een paar uur de accu spanning boven de, ik meen 13v, krijgt springt de BMV op 100%. Terwijl ik weet dat de accu’s gezien het verbruik nooit al vol kan zijn....

Hoe is dit aan te passen? (Denk een kwestie van RTFM, maar die heb ik niet bij de hand :-) )
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Batterijmonitor laad accu bij

Berichtdoor aquanaut » 15 Jun 2018, 11:22

Erik, (en Stefan)

De BMV meet gedurende het op en ontaleden van de accu welke stroom er door de shunt gaat, zo kan hij nauwkeurig bijhouden wat de ladingsgraad is op elk moment omdat bij installatie is aangegeven wat de capaciteit van de aangesloten accu is.
Om een ijkpunt te krijgen synchroniseert de BMV op het moment dat de accu volledig is geladen, ( of beter, de BMV aanneemt dat de accu volledig is geladen)
Het bepalen van een volle accu gaat op basis van 3 parameters, spanning stroom en tijd.
Simpel gezegd, als de BMV gedurende x tijd een x spanning of hoger ziet en een stroom die lager is als x dan beschouwd de BMV de accu als volledig geladen.
Standaard zijn deze parameters voor een 12V installatie: >13,2V / < 4% van de accucapaciteit / 3 minuten.
Deze parameters heten "charged voltage" , "tailcurrent" en "charged detection time" (menu's 2,3 en 4)

Wat er bij jouw aan boord is gebeurt is dat je de installatie waarschijnlijk hebt verlaten met een spanning net onder die 13,2V, met het "opveren" van de accuspanning is waarschijnlijk de minimale spanning behaald terwijl er geen stroom liep langer als 3 minuten.
De batterijmonitor synchroniseert dan en zet de SOC op 100%.

Als je hier last van houdt kun je de "charged voltage (menu 2) verhogen.

Dan Stefan zijn toevoeging, het laden met een zonnepaneel kan er voor zorgen dat de minimale laadspanning allang gehaald is en er nog een flinke laadstroom loopt omdat de accu nog lang niet vol is, als nu echter de zon wegvalt zakt de stroom.
Als die stoom langere tijd wegblijft denkt de BMV dat de accu vol is en synchroniseerd.
Onderstaand een YT video waarin Claire uitlegt wat daar aan te doen is, dit scheelt het lezen van de handleiding (Stefan) ;)

EDIT, invoegen van de YT video werkt niet ...helaas, hieronder de link naar de video:

https://www.youtube.com/watch?v=4ReljfO3k6M&t=3s

Suc6
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Batterijmonitor laad accu bij

Berichtdoor ErikH » 15 Jun 2018, 12:48

Aquanaut,

Helemaal duidelijk en inderdaad een (begrijpelijke) onvolkomenheid in de firmware.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Batterijmonitor laad accu bij

Berichtdoor aquanaut » 15 Jun 2018, 15:34

Erik,
Het is niet zo zeer een onvolkomenheid, maar meer een veilige instelling.
Gebleken is dat de 13,2V een waarde is waarbij synchronisatie het waarschijnlijkst is, zonder af te doen aan de nauwkeurigheid.
Dit uitgaande van marktbrede gemiddelden.
Bij bepaalde systemen (nieuwe accu's of een grotere capaciteit accu's) kan het nodig zijn de charged voltage te verhogen.
Om te voorkomen dat de instelling te krap staat is voor deze waarde gekozen, het te krap zetten is namelijk nog erger omdat er dan geen synchronisatie plaatsvindt.
Hierdoor raakt de berekende SOC op drift en is de uitlezing van de BMV onbetrouwbaar.

Omdat de meeste gebruikers toch lekker doorladen tot in "float" lost de miswijzing door een valse synchronisatie zichzelf op.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m


Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten