Pagina 3 van 7

Re: Navigatie voor binnenwateren

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2018, 09:07
door swiex
Ik denk dat dit gebaseerd is op een ieder zijn voorkeur.
Dit gaf R.C.Grootveld ook al aan in zijn post.

Re: Navigatie voor binnenwateren

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2018, 09:15
door Popeye
Ik heb door die papieren kaarten de topografie van Nederland, maar vooral ook het Noorden van Frankrijk beter leren kennen. Daar ben ik blij mee, en ik weet niet of dat ook gebeurt was met een elektronische vaarkaart? Ik merkte het laatst bij mijn zoon. Die rijdt zowat dagelijks voor zijn werk het hele land door, maar waar de plaatsen die hij bezocht, lagen ten opzichte van andere steden en dorpen in Nederland, daar had hij soms geen idee van! Hij volgt gewoon de aanwijzingen van zijn "tomtom"!

Groet, Jack.

Re: Navigatie voor binnenwateren

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2018, 09:20
door broekerhaven
Wie niet ?
Heb al 20jaar mijn rijbewijs en nog nooit een papieren wegenkaart in de auto gehad . :lol:

Re: Navigatie voor binnenwateren

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2018, 09:38
door swiex
Popeye schreef:Ik heb door die papieren kaarten de topografie van Nederland, maar vooral ook het Noorden van Frankrijk beter leren kennen. Daar ben ik blij mee, en ik weet niet of dat ook gebeurt was met een elektronische vaarkaart? Ik merkte het laatst bij mijn zoon. Die rijdt zowat dagelijks voor zijn werk het hele land door, maar waar de plaatsen die hij bezocht, lagen ten opzichte van andere steden en dorpen in Nederland, daar had hij soms geen idee van! Hij volgt gewoon de aanwijzingen van zijn "tomtom"!

Groet, Jack.


Dit klopt helemaal!
Ik moet eerlijk zijn dat ik hier ook schuldig aan ben.
Ik kan dus ook echt niet zonder navigatie.

Dit zal ook te maken hebben met leeftijden.

Re: Navigatie voor binnenwateren

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2018, 12:20
door R.C.Grootveld
ErikH schreef:Op die lap papier zie je je eigen stipje niet met bovendien de koers en snelheid erbij. Een Raspberry Pi op een 55cm tv-tje wil ook helpen.

En hoe vaak is dat nu echt belangrijk op binnenwateren.
Daarbij doel ik op planning en het bekijken van je mogelijkheden op een papierenkaart bestempel ik toch als aanzienlijk groter dan op een scherm van welk formaat dan ook.
Om over de bijbehorende infrastructuur maar te zwijgen.

Re: Navigatie voor binnenwateren

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2018, 12:21
door R.C.Grootveld
swiex schreef:Dit zal ook te maken hebben met leeftijden.

Of zou het een mindset zijn?

Re: Navigatie voor binnenwateren

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2018, 13:20
door swiex
R.C.Grootveld schreef:Of zou het een mindset zijn?

Ik denk dat bij elke leeftijd een andere mindset komt kijken. ;)

Re: Navigatie voor binnenwateren

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2018, 14:06
door Popeye
swiex schreef:Ik denk dat bij elke leeftijd een andere mindset komt kijken. ;)

Ik ben nog van "Het Beste Boek voor de weg"!

Groet, Jack.

Re: Navigatie voor binnenwateren

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2018, 14:27
door ErikH
R.C.Grootveld schreef:En hoe vaak is dat nu echt belangrijk op binnenwateren.

Begrijp je punt wel, maar het stipje aangevuld met de AIS signalen zijn de enige redenen dat ik een schermpje aan boord heb. Onder binnenwater versta ik ook de Nieuwe Maas, het IJ en de kruising bij Dordrecht en meer van die leuke punten. Het scherm staat dan ook alleen aan op druk vaarwater, voor de rest staat het uit. Het overzicht wat je dan op het schermpje hebt daar kan geen papier tegenop. Op de Maas, Nederrijn of Hollandse IJssel is het lastig om te verdwalen, daar heb je geen kaart of scherm nodig.

Planning voor de volgende overnachting doe ik uit het hoofd of onderweg op het schermpje. In voor mij onbekend gebied is 's avonds plannen op een papieren kaart idd wel handig.

Gr.

Erik

Re: Navigatie voor binnenwateren

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2018, 14:45
door kajoe
met al die apparatuur is het leuk varen ,maaaaar visueel is nog altijd het beste leuk dat je met bv ais om een hoekje kan kijken en de naam en gegevens van een schip kan zien maar daar weet je nog niet wat het schip gaat doen ,of je moet dan ook weer 2 marifoons bij houden een op het blok kanaal (verkeers post)en een op 10 tenzij de schipper even met zijn maatje luld op een ander kanaal .
ik weet wel men kan niet meer zonder elektronica ,maar of het goed is voor de bekendheid met de vaarwateren en dergelijke, ik weet het niet ,heb al enkele keren gehad dat jachtschippers de weg vroegen .om dat ze het overzicht niet hadden op hun apje ,te klein beeld .
ik weet haast niet meer hoe we het vroeger deden als je sommige dingen leest, dan denk je hoe voer ik vroeger dan ,vrijwel geen kaarten tja soms een shell of Esso kaart maar dat was het .
op de rivieren het zelfde soms had je schippers die zelf een tekening van een bepaald traject maakte met alle gegevens er op ,zodat anderen er weer van konden leren .