Navigatie voor binnenwateren

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Navigatie voor binnenwateren

Berichtdoor Sambeek » 21 Feb 2018, 16:29

PARO schreef:VAARKAART NEDERLAND,
Een android app. Ziet er goed uit, je kan er tevens je trip mee uitstippelen. Nog niet gebruikt in de praktijk.

Ik gebruik de ANWB app.


Deze gebruik ik al weer 3 jaar.
Meende dat je vanaf vorig jaar inderdaad ook je route kon uitzetten.
Heb ik 1x gedaan om te proberen, maar vind het niks. (zie liever dat je de afgelegde route vasthouden vind ik persoonlijk leuker)
Met de betaalde versie kun je diep inzoomen en heb je sws alle gegevens van havens diepgang brughoogtes, enz.
Wordt wel elk jaar iets duurder geloof ik. Vorig jaar rond de 7 á 8 eurie voor een jaar.
Tevens hebben wij nog kaarten bij ons.
Daarbij gebruik ik hem ook als snelheids meter.
groet Albert Terpstra / SAMBEEK 8-)
Sambeek
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 13 Feb 2017, 22:27
ligplaats: Maurik
info:

Re: Navigatie voor binnenwateren

Berichtdoor ErikH » 21 Feb 2018, 18:11

Welk kaartmateriaal gebruik jij voor de binnenwateeen op openplotter?


https://www.vaarweginformatie.nl/fdd/main/infra/enc voor de hoofdvaarwegen.

Aangevuld met http://map.openseamap.org/ voor de slootjes (waar ik de navigatie uit zet)

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Navigatie voor binnenwateren

Berichtdoor stefan » 21 Feb 2018, 21:18

Kan je dat open CPN nu ook op een iPad draaien? Ik krijg die download niet geopend.
OpenSeaMap doet t wel prima, gebruik ik ook al een tijd.
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Navigatie voor binnenwateren

Berichtdoor R.C.Grootveld » 21 Feb 2018, 23:13

Laurensouwerkerk schreef:ik vaar alleen maar binnenwateren, heeft er iemand ervaring met een goed apparaat of goed kaartmateriaal voor binnenwateren?

loont t de moeite om te kijken naar een raymarine apparaat oid bijvoorbeeld of hebben mensen ook al erg goede ervaringen met een schermpje op een raspberry pi?

Het loont altijd de moeite om alle opties die je in gedachten hebt te bekijken, dus ook naar apparaten van merken als Raymarine

Ik vaar al 10 jaar met een Raymarine C80 en de Navionics 46XG kaart en ben daar zeer tevreden mee.

De één wil een routeplanner systeem à la de auto, compleet met waarschuwingen als je een water op wil wat te lage bruggen resp. te weinige diepgang heeft en die precies (nou ja, precies....) aangeeft hoe lang je er over doet en/of wat de snelste route is van A naar B (was water niet bedoeld om te onthaasten).
De ander wil niets meer/minder dan een digitale kaart ter ondersteuning.

De één knutselt graag met laptop, tablet of wat dan ook en bijbehorende snoeren om eea te voeden/aan te sturen
De ander heeft liever één apparaat met alleen die knoppen die je nodig hebt om het te bedienen

De één vindt het leuk resp. een sport om met enige regelmaat kaarten de downloaden die al dan niet gratis zijn
De ander betaalt gewoon € 130 voor een update van de cartridge die zo ongeveer alle Europese kust- en binnenwateren bevat, t/m de meren van Zwitserland en Oostenrijk aan toe.

De één kickt op digitale speeltjes en wil zo min mogelijk papier
De ander ziet een digitale display alleen ter ondersteuning, want tegen het overzicht van een vel papier kan bijna geen display tegenop.

Het is maar wat je wilt resp. verwacht; je pakket van eisen zeg maar.
En natuurlijk wat ben je bereid om op tafel te leggen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Navigatie voor binnenwateren

Berichtdoor Marie Christina » 24 Feb 2018, 09:21

Sambeek schreef:Wordt wel elk jaar iets duurder geloof ik. Vorig jaar rond de 7 á 8 eurie voor een jaar.

Iets duurder?
Procentueel gezien is het op het belachelijke af.
Een jaarlijkse prijsverhoging van iets meer dan 14%, zo heb ik ooit berekend.
Moet je met brood doen.....

Een jaar of 5 -6 geleden, bij aanvang, was het appje nog 2,99 Euro.
Dat was leuk.
Maar de makers gooien er zomaar een euro per jaar bij op.
(Een paar jaar geleden zelfs 2.)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Navigatie voor binnenwateren

Berichtdoor Sambeek » 24 Feb 2018, 10:12

Marie Christina schreef:Iets duurder?
Procentueel gezien is het op het belachelijke af.
Een jaarlijkse prijsverhoging van iets meer dan 14%, zo heb ik ooit berekend.
Moet je met brood doen.....

Een jaar of 5 -6 geleden, bij aanvang, was het appje nog 2,99 Euro.
Dat was leuk.
Maar de makers gooien er zomaar een euro per jaar bij op.
(Een paar jaar geleden zelfs 2.)


Tijd van € 2,99 was ik schijnbaar te laat voor. :( Maar ja, wat is wel en niet duur.
ANWB zal ook best goed zijn maar sowieso een stuk duurder. Uiteindelijk is alles in Nederland te duur.
Vorig jaar verlengt koste de app € 7,99 voor een jaar. Op dit moment kost ie dat nog steeds.
ANWB voor een jaar € 42,99. Zeg het maar. Snap niet dat je je aan ergert aan die 14%. Je hoeft tenslotte
niet elke dag z'n app te eten. :mrgreen:
groet Albert Terpstra / SAMBEEK 8-)
Sambeek
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 13 Feb 2017, 22:27
ligplaats: Maurik
info:

Re: Navigatie voor binnenwateren

Berichtdoor R.C.Grootveld » 24 Feb 2018, 10:20

Gezien de effort (en dus kosten) die er in het ontwikkelen van software gestoken moet worden vind ik de prijzen van de gemiddelde app belachelijk ..... laag
Maar Nederlanders staan er om bekend dat ze alles per definitie te duur vinden ;)
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Navigatie voor binnenwateren

Berichtdoor kajoe » 24 Feb 2018, 11:36

ach ja wij Hollanders zijn vooruit strevend en willen altijd het beste ,niets mis mee maar het moet altijd voor niets als het kan ,bij digitaal gaan komen er steeds kosten bij dat weten de organisatoren van dat spul ook dus prijzen langzaam om hoog .
een papieren kaart op de binnen wateren is al lang niet goed meer maar die kaarten gaan gerust een dikke 10 jaar of meer mee zonder kosten, tenslotte de rivieren of kanalen worden niet jaarlijks verlegt ,de bebakening ook vaak niet meer dan een paar meter .en bruggen en sluizen ook zo maar niet.
dus kijk ik wel mee op dat digitale spul maar voor eerst hou ik me bij de ouderwetse kaarten en ja soms kom je voor een verassing te staan ,maar dan heb je wel weer een apparaat waar je even op rond zoeken kan en kom je er wel uit .
kijk eens hoe de prijzen zijn van het professionele spul dat op rijn en binnenvaart word gebruikt ,maar deze gebruiken het dagelijks 24 uur per dag ,hoe al wel de meeste schippers de trajecten wel kunnen dromen .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Navigatie voor binnenwateren

Berichtdoor R.C.Grootveld » 24 Feb 2018, 13:38

Eens ....
Daarbij: Geef mij maar een lap papier van een "vierkante meter", daar kan geen display tegenop; op niet die van m'n C80 of m'n laptop.

En wat die profs betreft:
Tja, maar die hebben meestal ook wat grotere displays staan, aangestuurd door gescheiden systemen (meestal niet op Windows draaiend)
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Navigatie voor binnenwateren

Berichtdoor ErikH » 25 Feb 2018, 00:49

R.C.Grootveld schreef:Eens ....
Daarbij: Geef mij maar een lap papier van een "vierkante meter", daar kan geen display tegenop; op niet die van m'n C80 of m'n laptop.


Op die lap papier zie je je eigen stipje niet met bovendien de koers en snelheid erbij. Een Raspberry Pi op een 55cm tv-tje wil ook helpen.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten