Navigatie voor binnenwateren

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Navigatie voor binnenwateren

Berichtdoor Arthur » 25 Feb 2018, 15:17

Popeye schreef:Ik ben nog van "Het Beste Boek voor de weg"!

Groet, Jack.
Ik ook Jack, in mijn truckers tijd dozen vol landkaarten van heel Europa en plattegronden van alle grote steden, toen kwam de tomtom maar die kaarten waren toch wel handig voor een overzicht en dat samen met een fotografisch geheugen, een keer ergens geweest meteen opgeslagen boven achter.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Navigatie voor binnenwateren

Berichtdoor R.C.Grootveld » 25 Feb 2018, 19:24

Popeye schreef:Ik ben nog van "Het Beste Boek voor de weg"!

Ik van de losse Michelin en IGN kaarten.
En nee, ik ben niet tegen IT toepassingen, want oa daardoor kan ik me nu een boot permitteren :D
Misschien dat ik er daardoor prive wat minder waarde aan hecht ...
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Navigatie voor binnenwateren

Berichtdoor R.C.Grootveld » 25 Feb 2018, 19:25

swiex schreef:Ik denk dat bij elke leeftijd een andere mindset komt kijken. ;)

Mindset is een keuze resp. mentaliteitskwestie en heeft niets met leeftijd te maken
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Navigatie voor binnenwateren

Berichtdoor Roelof » 26 Feb 2018, 11:04

Popeye schreef:Ik ben nog van "Het Beste Boek voor de weg"!

Groet, Jack.


Afbeelding
De TomTom van de jaren 80 :mrgreen:

Behoorlijk off-topic maar ik geef nog steeds de voorkeur aan papieren kaarten. Ik ben gewent om aantekeningen (met potlood) te maken in de kaart, dat zie ik mijzelf nog niet op het scherm van m'n laptop doen :lol:
Neemt niet weg dat ik alle topics mbt digitale kaarten bijhoudt ivm de (eventueel) benodigde kabel voorbereidingen zodra het stuurhuis onderhanden wordt genomen.
(dus toch weer een beetje on-topic ;) )

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Navigatie voor binnenwateren

Berichtdoor R.C.Grootveld » 26 Feb 2018, 15:48

TomTom jaren 80 heet tegenwoordig toch KaartKaart?
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Navigatie voor binnenwateren

Berichtdoor Noordvaarder » 26 Feb 2018, 16:49

Laurensouwerkerk schreef:ik ben me aan het orienteren voor navigatie op de boot, anders dan een app op mijn telefoon of tablet.
............ of hebben mensen ook al erg goede ervaringen met een schermpje op een raspberry pi?

Wat is het verschil tussen een tablet en een rapsberry scherm?
Je steld namelijk dat je iets anders wilt dan een tablet of smartphone.
Ik zie het verschil namelijk niet.
Sterker nog,er zijn tablets die beduidend groter kunnen zijn,dan een raspberry pi.

Ik heb zelf een Lenovo TAB3 10 Business met de app Vaarkaart Nederland.
Deze sluit je af voor € 7,99 per jaar.
Daarmee kun je een heel jaar varen,offline nog wel.(geld enkel voor de koopversie)
Heb je ook nog een smartphone,dan kun je het ook daarop installeren ,indien je daar hetzelfde emailaccount op gebruikt.
Vaarkaart Nederland werkt perfect,en je kunt er ook een route mee plannen.
En om het overzicht te behouden over waar je je bevind,heb ik nog gewone niet recente waterkaarten bij me.
Noordvaarder
 

Re: Navigatie voor binnenwateren

Berichtdoor R.C.Grootveld » 26 Feb 2018, 18:58

Ik deel bovenstaande mening, net als bij de aanschaf van een boot (waar je je af dient te vragen: waar wil ik gaan varen), zul je je in dit kader eerst af moeten vragen: Welke kant wil ik op
= De kant van losse "PC" resp. AaiDing
= De kant van een plotter
Beide hebben voor- en nadelen en ik heb getracht die te verwoorden in mijn post, zonder een bepaalde kant op te sturen.

Het lijkt erop dat TS deze elementaire keuze nog niet heeft gemaakt en dan is het heel lastig om te adviseren.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Navigatie voor binnenwateren

Berichtdoor pascall » 26 Feb 2018, 19:35

Behoorlijk off-topic maar ik geef nog steeds de voorkeur aan papieren kaarten. Ik ben gewent om aantekeningen (met potlood) te maken in de kaart, dat zie ik mijzelf nog niet op het scherm van m'n laptop doen :lol:
Neemt niet weg dat ik alle topics mbt digitale kaarten bijhoudt ivm de (eventueel) benodigde kabel voorbereidingen zodra het stuurhuis onderhanden wordt genomen.
(dus toch weer een beetje on-topic ;) )

Groet,
Roelof[/quote]

Ook in digitale kaarten kan je aantekeningen maken, of boeien/tonnen aan toevoegen, systeem afhankelijk.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Navigatie voor binnenwateren

Berichtdoor Roelof » 27 Feb 2018, 00:25

Pascal, ik weet zeker dat je gelijk hebt.
Dergelijke toepassingen worden al jaren gebruikt in de beroepsvaart dus zal het zeker ook bestaan voor de pleziervaart.

Tegendraads of conservatief als ik ben (moet iedereen zelf maar invullen :lol: ) houdt ik mij toch vast aan papieren kaarten hoewel ik in de toekomst zeker digitale kaarten naast de papieren versie zal gaan gebruiken.
Zie het als een leerproces...
In mijn auto zit een Tom Tom ingebouwd en die gebruik ik ook maar ik heb nog steeds een aantal recente papieren kaarten in de auto liggen (zeker als ik naar het buitenland moet) en hier heb ik al eens veel profijt van gehad toen de Tom Tom het spontaan begaf of soms geen signaal ontvangt.

Verder is het uitlezen vanaf een scherm voor mij anders / duidelijker als het lezen vanaf papier, dit zowel op schrift als met tekeningen / kaarten.
Mijn partner wil ook nog wel eens een kaart pakken om iets te bekijken als we varen, dit lijkt mij ook lastiger als je navigeert vanaf een tablet oid.

Maar blijft als een paal boven water: digitale kaarten hebben tegenwoordig geen beperkingen (je moet er alleen mee om kunnen gaan :mrgreen: )

groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Navigatie voor binnenwateren

Berichtdoor R.C.Grootveld » 27 Feb 2018, 00:39

Roelof schreef:digitale kaarten hebben tegenwoordig geen beperkingen (je moet er alleen mee om kunnen gaan :mrgreen: )

Eens, de hardware is de zwakste schakel, met name met betrekking tot de schermgrootte.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten