Navigatie voor binnenwateren

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Navigatie voor binnenwateren

Berichtdoor swiex » 25 Feb 2018, 09:07

Ik denk dat dit gebaseerd is op een ieder zijn voorkeur.
Dit gaf R.C.Grootveld ook al aan in zijn post.
swiex
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 12 Feb 2018, 10:09
ligplaats: Earnewâld
info:

Re: Navigatie voor binnenwateren

Berichtdoor Popeye » 25 Feb 2018, 09:15

Ik heb door die papieren kaarten de topografie van Nederland, maar vooral ook het Noorden van Frankrijk beter leren kennen. Daar ben ik blij mee, en ik weet niet of dat ook gebeurt was met een elektronische vaarkaart? Ik merkte het laatst bij mijn zoon. Die rijdt zowat dagelijks voor zijn werk het hele land door, maar waar de plaatsen die hij bezocht, lagen ten opzichte van andere steden en dorpen in Nederland, daar had hij soms geen idee van! Hij volgt gewoon de aanwijzingen van zijn "tomtom"!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Navigatie voor binnenwateren

Berichtdoor broekerhaven » 25 Feb 2018, 09:20

Wie niet ?
Heb al 20jaar mijn rijbewijs en nog nooit een papieren wegenkaart in de auto gehad . :lol:
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Navigatie voor binnenwateren

Berichtdoor swiex » 25 Feb 2018, 09:38

Popeye schreef:Ik heb door die papieren kaarten de topografie van Nederland, maar vooral ook het Noorden van Frankrijk beter leren kennen. Daar ben ik blij mee, en ik weet niet of dat ook gebeurt was met een elektronische vaarkaart? Ik merkte het laatst bij mijn zoon. Die rijdt zowat dagelijks voor zijn werk het hele land door, maar waar de plaatsen die hij bezocht, lagen ten opzichte van andere steden en dorpen in Nederland, daar had hij soms geen idee van! Hij volgt gewoon de aanwijzingen van zijn "tomtom"!

Groet, Jack.


Dit klopt helemaal!
Ik moet eerlijk zijn dat ik hier ook schuldig aan ben.
Ik kan dus ook echt niet zonder navigatie.

Dit zal ook te maken hebben met leeftijden.
swiex
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 12 Feb 2018, 10:09
ligplaats: Earnewâld
info:

Re: Navigatie voor binnenwateren

Berichtdoor R.C.Grootveld » 25 Feb 2018, 12:20

ErikH schreef:Op die lap papier zie je je eigen stipje niet met bovendien de koers en snelheid erbij. Een Raspberry Pi op een 55cm tv-tje wil ook helpen.

En hoe vaak is dat nu echt belangrijk op binnenwateren.
Daarbij doel ik op planning en het bekijken van je mogelijkheden op een papierenkaart bestempel ik toch als aanzienlijk groter dan op een scherm van welk formaat dan ook.
Om over de bijbehorende infrastructuur maar te zwijgen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Navigatie voor binnenwateren

Berichtdoor R.C.Grootveld » 25 Feb 2018, 12:21

swiex schreef:Dit zal ook te maken hebben met leeftijden.

Of zou het een mindset zijn?
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Navigatie voor binnenwateren

Berichtdoor swiex » 25 Feb 2018, 13:20

R.C.Grootveld schreef:Of zou het een mindset zijn?

Ik denk dat bij elke leeftijd een andere mindset komt kijken. ;)
swiex
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 12 Feb 2018, 10:09
ligplaats: Earnewâld
info:

Re: Navigatie voor binnenwateren

Berichtdoor Popeye » 25 Feb 2018, 14:06

swiex schreef:Ik denk dat bij elke leeftijd een andere mindset komt kijken. ;)

Ik ben nog van "Het Beste Boek voor de weg"!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Navigatie voor binnenwateren

Berichtdoor ErikH » 25 Feb 2018, 14:27

R.C.Grootveld schreef:En hoe vaak is dat nu echt belangrijk op binnenwateren.

Begrijp je punt wel, maar het stipje aangevuld met de AIS signalen zijn de enige redenen dat ik een schermpje aan boord heb. Onder binnenwater versta ik ook de Nieuwe Maas, het IJ en de kruising bij Dordrecht en meer van die leuke punten. Het scherm staat dan ook alleen aan op druk vaarwater, voor de rest staat het uit. Het overzicht wat je dan op het schermpje hebt daar kan geen papier tegenop. Op de Maas, Nederrijn of Hollandse IJssel is het lastig om te verdwalen, daar heb je geen kaart of scherm nodig.

Planning voor de volgende overnachting doe ik uit het hoofd of onderweg op het schermpje. In voor mij onbekend gebied is 's avonds plannen op een papieren kaart idd wel handig.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Navigatie voor binnenwateren

Berichtdoor kajoe » 25 Feb 2018, 14:45

met al die apparatuur is het leuk varen ,maaaaar visueel is nog altijd het beste leuk dat je met bv ais om een hoekje kan kijken en de naam en gegevens van een schip kan zien maar daar weet je nog niet wat het schip gaat doen ,of je moet dan ook weer 2 marifoons bij houden een op het blok kanaal (verkeers post)en een op 10 tenzij de schipper even met zijn maatje luld op een ander kanaal .
ik weet wel men kan niet meer zonder elektronica ,maar of het goed is voor de bekendheid met de vaarwateren en dergelijke, ik weet het niet ,heb al enkele keren gehad dat jachtschippers de weg vroegen .om dat ze het overzicht niet hadden op hun apje ,te klein beeld .
ik weet haast niet meer hoe we het vroeger deden als je sommige dingen leest, dan denk je hoe voer ik vroeger dan ,vrijwel geen kaarten tja soms een shell of Esso kaart maar dat was het .
op de rivieren het zelfde soms had je schippers die zelf een tekening van een bepaald traject maakte met alle gegevens er op ,zodat anderen er weer van konden leren .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten