welke marifoon

communicatie en navigatie apparatuur

welke marifoon

Berichtdoor Daxiepaks » 24 Nov 2017, 11:39

Hallo, ik had deze winter graag eens uitgekeken naar een klein, handig , maar wel vaste marifoonpost.
Ik heb mijn marifoonbrevet in België gehaald, maar daar staat ook bij :
"VHF gebruikt voor de binnenvaart (handelsvaart en pleziervaart) en voor de zeevaart (pleziervaart)"


Welke toestellen mag ik dan aanschaffen ? Blijkbaar mogen er bepaalde opties niet opstaan (en dan is de keuze wel heeeeeeel beperkt) :

Ad a: 3
Het Basiscertificaat Marifonie volstaat voor het bedienen van een ‘binnenvaartmarifoon’ zonder GMDSS-elementen.
Adb:
Minimaal is het MARCOM-B certificaat verplicht voor het bedienen van:
• Een zeevaartmarifoon of een omschakelbare
binnen-/zeevaartmarifoon inclusief DSC
• Een combinatie van zeevaartmarifoon,
EPIRB, SART en/of een maritiem scheeps- satellietstation (INMARSAT) waarmee aan het GMDSS kan worden deelgenomen
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: welke marifoon

Berichtdoor Ivoisrood » 24 Nov 2017, 12:13

Marifoon zonder DSC functie dus, lijkt me dat er keuze genoeg is hierin.
Of alsnog voor het Marcom B gaan.

Gr. Ivo
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 05:10
ligplaats: Plasmolen
info:

Re: welke marifoon

Berichtdoor kajoe » 24 Nov 2017, 12:21

ik weet zo niet hoe de regels voor het in bezit hebben van een marifoon voor welke vaart dan ook gebruikt mogen worden .
hier met de nederlanse regels zijn bekend bij agentschap Telekom in groningen ,in belgie ?
het gaat voornamelijk welke kanalen en de zendersterkte die gebruikt mogen worden in het land van inschrijving .
in het grote werk moet men ook aan de zg bazel eis voldoen .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: welke marifoon

Berichtdoor Marie Christina » 24 Nov 2017, 12:42

Even voor de duidelijkheid:
Marcom-A is Algemeen certificaat Maritieme Communicatie (vandaar de A) waarmee je alles op een schip mag bedienen.
Marcom-B is Basis certificaat (Vandaar de B).

Je mag met B inderdaad alleen een marifoon bedienen waar je mee kan zenden op laag vermogen en luisteren. (uitgezonderd de nood- spoed- en veilgheidsverkeerkanalen waar je wel op hoog vermogen mee mag zenden.)

Alles wat met GMDSS te maken heeft mag je niet bedienen, waaronder DSC.
(Maar ook als je dat wel mag zal je dat zelden tot nooit doen, DSC is een functie die werkelijk zelden door iemand gebruikt wordt.)

Je zou inderdaad kunnen overwegen Marcom A te halen, maar dat is een examen waar je bijna gegarandeerd de eerste keer voor zakt die bovendien niet goedkoop is.
Het slaag-zak percentage bij de zeevaartscholen in den lande is 70-75%
In het nadeel van het slagen.
En bovendien een papiertje waarvan je je moet afvragen of je die nodig hebt als jachtenschipper.
Ik heb wel marcom-A en het op mijn bootje nog nooit nodig gehad.

Ik adviseer je om naar een goede detailhandel te gaan.
Daar kunnen ze precies adviseren welke marifoon je nodig hebt.

Wil je een marifoon waar je gegarandeerd over 30 jaar nog plezier van hebt ga dan voor een Sailor.
Bijvoorbeeld de RT 2048.
En dan gewoon naar de jachten-/binnenvaartversie vragen.
Dan zit je altijd goed.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: welke marifoon

Berichtdoor broekerhaven » 24 Nov 2017, 12:50

Nu heb ik geen marifoon papieren , maar het lijkt mij toch wel dat als je deze gehaald heb dat je weet wat de regels zijn en wat je wel en niet mag hebben.......
of heb ik dat verkeerd??
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: welke marifoon

Berichtdoor Marie Christina » 24 Nov 2017, 13:40

Als het goed is wel, ja. ;)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: welke marifoon

Berichtdoor Daxiepaks » 24 Nov 2017, 13:48

broekerhaven schreef:Nu heb ik geen marifoon papieren , maar het lijkt mij toch wel dat als je deze gehaald heb dat je weet wat de regels zijn en wat je wel en niet mag hebben.......
of heb ik dat verkeerd??


nee hoor, je hebt het juist, en dit is ook een zeer waardevolle bijdrage aan dit draadje.
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: welke marifoon

Berichtdoor Ivoisrood » 24 Nov 2017, 13:51

Marcom B is wat anders als het basiscertificaat Marifonie, daarmee mag je alleen gebruik maken van marifoon op laag vermogen zonder verdere mogelijkheden. Bij het Marcom B(eperkt) mag je al weer wat meer.
Ik heb ooit 12 jaar geleden mn Marcom A gehaald waarmee ik in feite alles mag, en daarmee leer je niet wat je met de overige certificaten mag, gelukkig weten ze dat bij AgentschapTelecom heel goed: https://www.agentschaptelecom.nl/onderw ... -marifonie

Gr. Ivo
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 05:10
ligplaats: Plasmolen
info:

Re: welke marifoon

Berichtdoor Daxiepaks » 24 Nov 2017, 14:31

Hoi,
Ik weet wel degelijk dat ik met mijn basis VHF certificaat geen GMDSS elementen mag bedienen, geen DSC etc..dit was ook niet de vraag..
Als ik online zoek (en oké , dat is "fout", ik kan inderdaad beter een shop binnenstappen) zie ik weinig tot geen toestellen zonder.
Welke types kennen jullie, of Is de mogelijkheid om dit uit te schakelen ook wettelijk ? Dat is zo'n beetje het topic... ;-)
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: welke marifoon

Berichtdoor Noordvaarder » 24 Nov 2017, 17:06

Daxiepaks schreef:Welke types kennen jullie, of Is de mogelijkheid om dit uit te schakelen ook wettelijk ? Dat is zo'n beetje het topic... ;-)

Ik denk dat je beter eerst voor jezelf gaan denken, "wat wil ik,een handheld of een vaste inbouw".
Wordt het een vaste inbouw,dan heb je zaken nodig als een extra spanningsaansluiting en een buitenantenne,en bekabeling naar de antenne.
Deze moet aangelegd worden, en kun je dan zelf is ook nog de vraag natuurlijk.
Wordt het handheld,dan heb je deze extra kosten niet,maar is je bereik wel stukken minder vanwege de korte antenne.
En de vraag die je jezelf moet stellen,waar wil ik hem voor gebruiken.
Is het enkel voor brug en sluis bediening,dan kun je in de meeste gevallen af met een handheld,maar wil je 'groot' water op,dan zul je wel fatsoenlijk bereik moeten hebben..
Ik heb een Cobra HH350 FLT EU,wat voor mij meer dan voldoende is,want ik gebruik hem zelden,soms voor een brug of sluis bediening.
En wat anderen er allemaal bij willen halen,vind ik van minder belang.
Primair is,waar en waarvoor in welke situatie wil je een Marifoon hebben, cq gebruiken.
Noordvaarder
 

Volgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten