Manual Shipmate RS8100

communicatie en navigatie apparatuur

Manual Shipmate RS8100

Berichtdoor heertum » 28 Sep 2017, 22:22

Goedendag
Ik heb onlangs een shipmate RS8100 gekocht om te gebruiken als ontvanger op mijn boot.
Aangezien ik geen marifoon certificaat heb (wel een zendamateur C-Licentie) heb ik de zendinstallatie on-bedienbaar gemaakt. Kortom in mijn ogen is het nu een ontvanger die ik aan boord mag hebben.

Nu heb ik een manual op internet gevonden maar die komt niet overeen met mijn model.
Zo is bij mij "toets 3 = spec"en "toets 6 = test", en kort de on-toets is scannen.

Wie heeft een manual die bij deze specificaties hoort?

De ontvanger werkt perfect als ik een kanaal kies, maar bij scannen heb ik nog niets gehoord terwijl er toch wel radio-verkeer was.

Alvast dank.
Hans
heertum
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 28 Sep 2017, 22:13
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Manual Shipmate RS8100

Berichtdoor henkvd » 28 Sep 2017, 23:22

Nooit opgevallen, heb ook nooit geprobeerd wat die toetsen doen .

scannen 0 + * + * , dan moet er scan all komen
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Manual Shipmate RS8100

Berichtdoor Marie Christina » 29 Sep 2017, 08:25

Ik ben er niet 100% zeker van, maar volgens mij mag de scanfunctie in Europa helemaal niet werken.
De reden daarvoor is dat àls je dan wat hoort je niet beseft op welk kanaal dat dan is.
Dan moet je eerst op het scherm kijken.

Dual watch mag wel. Dus dan bv kanaal 16 en een werkkanaal.
En zelfs daar kunnen volgens mij niet alle kanalen op ingesteld worden.
Ze moeten wel iets met navigatie te maken hebben.
Dus niet kanaal 16 en het "kletskanaal" 77.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Manual Shipmate RS8100

Berichtdoor aquanaut » 29 Sep 2017, 11:27

Wat M.C. zegt, de scanfunctie is niet toegestaan.
De ander functies zijn een beetje afhankelijk of het een binnenvaart of zeevaart marifoon is.
Alle gebruikers met een basis certificaat krijgen allemaal het "baselpakket".
Bepaalde functies werken niet en de marifoon reduceert automatisch het vermogen op de meeste kanalen.
Voor een zeevaart marifoon moet je een Marcom B of A licentie hebben.

Voor een RS8100 is het mogelijk om hem om te laten bouwen tot combi, dan kan hij zowel als binnenvaart, als ook als zeevaart marifoon werken.
Uiteraard moet je dan wel een Marcom certificaat hebben.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Manual Shipmate RS8100

Berichtdoor henkvd » 29 Sep 2017, 11:41

Als onklaar gemaakt toestel gaat dat natuurlijk niet helemaal op, of de scan functie werkt zal afhangen van de herkomst van het toestel, kwam je een los printje met een tiental draadjes in het apparaat tegen de Atis unit, dan kan het zo maar zijn dat scannen niet mogelijk is, ter controle kan je nog kijken of de DW functie ( dual watch, scant channel 16 en het kanaal waar hij opstaat ) werkt, doet deze het ook niet dat is deze disabled.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Manual Shipmate RS8100

Berichtdoor heertum » 29 Sep 2017, 11:56

Henk,
jij zei: scannen 0 + * + * , dan moet er scan all komen

Henk, dank. Ik heb geen "+", wel een "#",
0+ # doet niets
0 + * geeft "CODE ?"

Hans
heertum
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 28 Sep 2017, 22:13
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Manual Shipmate RS8100

Berichtdoor henkvd » 29 Sep 2017, 11:59

Ik bedoel toets 0 en dan * en dan *
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Manual Shipmate RS8100

Berichtdoor R.C.Grootveld » 30 Sep 2017, 14:50

heertum schreef:Aangezien ik geen marifoon certificaat heb (wel een zendamateur C-Licentie) heb ik de zendinstallatie on-bedienbaar gemaakt. Kortom in mijn ogen is het nu een ontvanger die ik aan boord mag hebben.

In jouw ogen ja....
Hoewel je pakkans beperkt is, is het nog maar de vraag of de officiële instanties er op een zelfde manier naar kijken; ik zou er in ieder geval niet vanuit gaan.
"De zendinstallatie onbedienbaar gemaakt" interpreteer ik als dat je geen microfoon hebt aangesloten. Uit eerder publicaties heb ik begrepen dat dat niet wordt geaccepteerd en je installatie nog steeds als zender wordt gezien.

Scannen mag sowieso niet op een marifoon en dus wordt die functie op voorhand al niet geactiveerd (Moderne digitale marifoons worden per land door de leverancier/importeur geprogrammeerd, op de doos van mij Simrad stond keurig het NL vakje aangemerkt). Dual watch mag wel, mits in de ''zee/buiten" waterstand en daarvoor heb je Marcom-B nodig. Daarbij is die meestal ook voorgeprogrammeerd voor 16/10
En die stand gebruik ik dan ook als ik op het IJsselmeer of Zeeuwse stromen vaar.

Als je alleen wilt luisteren en meerdere kanalen af wilt scannen zou een simpele scanner wellicht slimmer zijn, maar afgezien van genoemde wateren (de grijze gebieden, waar schip-schip via 10, maar noodoproep via 16 gebeurt) zie ik het nut van een DW resp. scan funtie niet echt.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:


Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten