OPGELOST nieuwe connectors voor aircell 7

communicatie en navigatie apparatuur

Re: nieuwe connectors voor aircell 7

Berichtdoor fox4you » 17 Mrt 2012, 11:55

vuuren1 schreef:PL259 is voor VHF al vloeken in de kerk
Ik beschouw een PL-plug ook als een banaanstekker maar een N-connector kom je maar weinig tegen op marifoons.
vuuren1 schreef:Die rommel geeft veel verlies.
Een slecht gemonteerde N- of BNC-connector niet minder.
vuuren1 schreef:Bij UHF zijn de kabels (en vooral de kabellengte) en de connectoren erg belangrijk i.v.m. de verliezen.
Verloopjes dragen daar nog meer aan bij.
Elke connector en/of verloop geeft een impedantiesprong en dan nog een duplexer ertussen dus daar gaat e.e.a. op zeker verloren.
vuuren1 schreef:Voor praktische tips op dit gebied moet je bij gelicenseerde zendamateurs zijn.
(ben ik ook maar niet actief mee bezig)
Veel op SHF (ATV) dus kabels en connectoren (veel SMA) waren altijd een punt van aandacht.
Nu af en toe nog op HF als ik zin heb.

henkvd schreef:Voor beide type connectoren geld op de juiste manier aan strippen bepaalt de kwaliteit van de verbinding hier schort veel aan.
Dat bedoel ik.
Kom het ook heel veel tegen en dan heb ik het nog niet eens over geoxideerde pluggen en ingewaterde coax.
henkvd schreef:Het type te gebruiken connectors wordt bepaalt door de apparatuur, daar zit je aan vast, verlopen heeft dan niet de voorkeur.
Maar een verloop van goede kwaliteit is altijd beter dan een ondeskundig gemonteerde connector.
En waar hebben we het hierover?
Een DVBT en VHF mix!!!!! :cry: :cry:
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: nieuwe connectors voor aircell 7

Berichtdoor Pallieter » 17 Mrt 2012, 14:41

@henkvd:
Vanmorgen de radioshop (die jij aangafg) in Jubbega bezocht. Deze had de juiste connectors, die ook in de handleiding (waarvan je de link gaf) voorkwamen. De zendamateur gaf ook nog eens duidelijke uitleg, dus ik denk dat e.e.a wel gaat lukken. Bedankt voor je adviezen.

@fox4you: je hebt helemaal gelijk, beter een goede verloop dan slecht gemonteerde stekkers. Voorwaarde is dan wel dat de reeds aanwezige stekkers goed gemonteerd moeten zijn. Dat die DVBT antennesplitser je goedkeuring niet kan wegdragen kan ik me voorstellen. De ervaring van deze splitser zijn trouwens goed. Als e.e.a. toch niet naar wens is, kan de splitser er altijd weer tussen uit.
Klaverviervlet: geluk op het water!
Gebruikers-avatar
Pallieter
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 14 Jan 2012, 16:17
Woonplaats: Akkrum
ligplaats: Akkrum
info:

Re: OPGELOST nieuwe connectors voor aircell 7

Berichtdoor Tjeerd47 » 17 Mrt 2012, 17:52

Er bestaan zelfs opschroef BNC connectoren, als er geen ruimte is om te krimpen.
Een goede krimpverbinding is zowel mechanisch als elektrisch vele malen beter dan een gesoldeerde verbinding, wel zal je perfect passend krimp gereedschap moeten gebruiken.
En dat is meteen de bottleneck, een goede krimptang is duur en alleen bruikbaar voor een type connector.
In de professionele (vliegtuig) bouw wordt vrijwel alleen gekrompen, zelfs met gekalibreerd gereedschap, om de X aantal krimpingen wordt trouwens een proefkrimping gemaakt en het resultaat wordt zeer lang bewaard.
Niet dat ik tegen solderen ben, maar als ket kan krimp ik.
Groet,
Tjeerd
Tjeerd47
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 12:25
ligplaats:
info:

Re: OPGELOST nieuwe connectors voor aircell 7

Berichtdoor vuuren1 » 18 Mrt 2012, 00:18

Fox,
Alles wat slecht gemonteerd of slecht gesoldeerd wordt zal problemen geven.
Of het een BNC connector is of een dieselmotor maakt niet uit.

Ik gebruik gewoon een gemodificeerde Kenwood TMV-7 als marifoon ontvanger en als het nodig is ook als zender.
Die heeft een N-connector aansluiting en daar zit een dual band antenne aan vast met versterking.
Van de dunne kabel heb ik geen hoge pet op maar het werkt.
Bij een noodgeval zal die 50 Watt wel ergens binnen komen..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten