AIS

communicatie en navigatie apparatuur

AIS

Berichtdoor pascall » 24 Sep 2017, 09:08

Vraagje, mijn ais zend niet altijd uit, maar ontvangt wel
Constant. Waar zou dit aan kunnen liggen?
Ik dacht eerst aan een kabelbreuk of kapotte antenne, maar dan zou je toch ook niets ontvangen lijkt mij?

MvG,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: AIS

Berichtdoor henkvd » 24 Sep 2017, 09:59

Hoe constateer je dat ? Merk en type van de AIS ?

Check als eerste of je gps van de AIS werkt, dit is de basis om te kunnen zenden, zeker in drukkere gebieden, zonder gps info blijft de AIS dan maar wachten op een vrij TX slot om te mogen zenden.
Check in de waarschijnlijk bijgeleverde software wat de VSWR is van de antenne.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: AIS

Berichtdoor quichot » 24 Sep 2017, 10:02

Mij viel het omgekeerde op: tijdens varen op stille kanaaltjes wel steeds het tx-teken, maar soms uren achtereen geen rx-teken. Ik dacht ook, zou die stuk zijn? Maar dan verschijnt toch weer ineens een schip in de buurt op het schermpje.
Volgens mij heeft dat te maken met mutaties. Als de AIS geen mutaties waarneemt meldt het gewoon niks. Lag je afgemeerd toen je het constateerde?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: AIS

Berichtdoor pascall » 24 Sep 2017, 10:31

Hoi Henk,

Het betreft een Simrad AI 50 ais.
De GPS van de ais werkt.
Ik had twee redenen voor het in twijfel brengen dat de ais
wel continu zou zenden.
Een, als ik bv op ais live kijkt dan gebeurt het heel vaak dat de data achterloopt/ onderbroken is, of geheel niet up to date is.
Ook was ik niet zichbaar bij een mede watersporter maar we komen er net achter dat dat aan zijn installatie ligt .
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: AIS

Berichtdoor henkvd » 24 Sep 2017, 10:45

Het mooist kan je zien of het werkt als je vaart en binnen het ontvangstgebied zit van een station van Marine traffic, als je dan de track bekijkt kan je ook zien of de update rate in orde is, kijk dan na het aantal symbolen in de track en de tijden die er bij staan, kijk vooral naar de tijd die er tussen ieder symbool zit, is dit mooi regelmatig. Achterlopen op Marine Trffic is verder een normaal verschijnsel.

Stilliggende wordt het lastiger afhankelijk van je AIS is het aantal uitzendingen maar eens in de 5 of 10 min, dan loop je al snel heel veel achter.
Indien je in een heel druk AIS gebied zit kan het dan nog wel eens gebeuren dat je AIS geen vrij slot vind om te mogen zenden, dan loop je al snel heel veel achter.

ipv Marine Traffic gebruik ik deze wat vaker ( zie link) MT heeft hier en daar wat nadelen, zeker de PC versie wordt er niet beter op , de app voor de phones draaien een stuk beter.
http://vtslite.siitech.com/VTSLite/logi ... AView.aspx click op guest login ( geen gebruikers details nodig )
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:


Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten