ANWB en raymarine

communicatie en navigatie apparatuur

ANWB en raymarine

Berichtdoor martinmack » 30 Aug 2017, 20:27

Beste,

Raymarine heeft hele mooie kaartplotters, maar de ANWB heeft weer hele fijne waterkaarten. Is het mogelijk om ANWB in te laden in een raymarine of gaat dat niet? Anders moet ik maar een tablet bij mijn navigatie apparatuur zetten, maar dat is niet de mooiste optie.....
martinmack
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 30 Aug 2017, 00:04
ligplaats:
info:

Re: ANWB en raymarine

Berichtdoor R.C.Grootveld » 30 Aug 2017, 21:15

Ik weet niet wat de huidige modellen wel/niet kunnen, maar mijn C80 Classic (uit 2005) kan dat in ieder geval niet.

Maar waarom zou je primitieve rasterkaarten willen hebben als er vectorkaarten bestaan?
Overigens zijn de Navionics (waar R mee werkt) kaarten voor een groot deel gebaseerd op de ANWB waterkaarten (daar kan ik nog een heel verhaal over schrijven).
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: ANWB en raymarine

Berichtdoor martinmack » 30 Aug 2017, 21:27

Dus qua nauwkeurigheid beter raymarine? :o

En welke dan voor Nederland, want ik zag dat ze zeer veel kaarten in het aanbod hebben ..

Waarom ik de anwb er bij pak . Daar staan Namen op van bruggen en sluizen en vhf kanalen. is dat ook zo bij de raymarine??
martinmack
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 30 Aug 2017, 00:04
ligplaats:
info:

Re: ANWB en raymarine

Berichtdoor R.C.Grootveld » 30 Aug 2017, 21:56

De Navionics kaarten (Raymarine maakt zelf geen kaarten!) zijn gebaseerd op alle bronnen die ze ter beschikking hebben.
Voor NL zijn dat de ANWB kaarten en die van de Hydrografische dienst, alles wordt in India gedigitaliseerd en geconverteerd naar vectorkaarten.
Dus de nauwkeurigheid valt en staat met de nauwkeurigheid van de bron-kaart en die van het digitaliseren.
En die liet 10 jaar geleden vwb de ANWB kaarten nog wel eens te wensen over, ik heb me wel eens op een prov. weg zien varen terwijl ik toch echt op het Amsterdam Rijn Kanaal zat......

Welke kaart voor NL? Moet je op de site van N kijken, je hebt een aantal uitsnedes waaruit je kunt kiezen.
Ik heb zelf Europa omdat ik ook in D, B en F vaar, alles op één cartridge.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: ANWB en raymarine

Berichtdoor martinmack » 30 Aug 2017, 22:10

oooh das niet best als er afwijkingen in zitten !! Het anwb pakket is ook niet bepaald goedkoop.
Maar gebruik jij dan steeds water almanak 2 voor alle tijden en kanalen ? Of zitten die ook in raymarine ?
want anders zit je met een modern beeldscherm en een boek voor alle tijden en kanalen. ...
martinmack
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 30 Aug 2017, 00:04
ligplaats:
info:

Re: ANWB en raymarine

Berichtdoor martinmack » 30 Aug 2017, 22:20

En als je heel diep gaat inzoomen bijvoorbeeld het eiland "de meent" hoe gedetailleerd is raymarine op dat gebied want bijna alle foto's op Internet zijn van een heel groot bereik . ?
martinmack
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 30 Aug 2017, 00:04
ligplaats:
info:

Re: ANWB en raymarine

Berichtdoor R.C.Grootveld » 30 Aug 2017, 22:29

Die afwijking is inmiddels uit de wereld, de vertegenwoordiger van N. heeft me dat ooit uitgelegd waar het probleem in zat en als voormalig cartografisch tekenaar kon ik dat volledig plaatsen.

Ik gebruik de C80 uitsluitend om te varen/navigeren en de stuurautomaat aan te sturen, voor tijden heb ik inderdaad nog gewoon de Almanak op de stuurstand staan, met post-it blaadjes op de blz met de veel gebruikte wateren.
En ik denk dat ik daarmee sneller zaken opzoek cq terug vind dan met welk digitaal apparaat dan ook.
Tijden zitten niet in de N. kaarten, Hoogtes(bruggen) en VHF kanalen wel, maar die staan iha duidelijk op de borden langs de kant, daar heb ik geen andere bron voor nodig.
Daarbij zit ik vooral op de grotere rivieren en dan heb ik niet zoveel met bruggen te maken.

En inderdaad, ik zit met een 'modern' (want al 10jaar oud) beeldscherm met daarnaast de goede oude Almanak.
Het feit dat iets digitaal kan, houdt voor mij niet in dat het ook digitaal moet.
Heeft niets met 'afzetten' of dat ik er niet mee om kan/wil te maken, digitale toepassingen zijn m'n dagelijkse werk (en dan de hele keten, van de brondata tot aan het voeden van een app), maar soms vind ik een boek gewoon prettiger en handiger. Ik lees op niet van een e-boek ..... en heb nog steeds een doos vol met papieren water- resp. wegenkaarten.
Het overzicht wat een halve m2 papier geeft, daar kan geen electronisch beeldscherm tegenop (de touch-screens van 100x150 bij ons in de vergaderzaal daargelaten)

Als je wilt weten wat de N. kaarten tonen, kijk dan op http://www.navionics.com, daar heb je een on-line chart viewer en kun je ook zien wat voor jou de beste kaartuitsnede is.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: ANWB en raymarine

Berichtdoor R.C.Grootveld » 30 Aug 2017, 22:36

martinmack schreef:En als je heel diep gaat inzoomen bijvoorbeeld het eiland "de meent" hoe gedetailleerd is raymarine op dat gebied want bijna alle foto's op Internet zijn van een heel groot bereik . ?

Wat bedoel je hier mee? Wat verwacht je van een N. kaart?

Vergeet niet: Het zijn waterkaarten, bedoeld om te varen, wat er op het land staat is van ondergeschikt belang.

En verder:
Raymarine levert zelf geen kaarten, die komen van Navionics.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: ANWB en raymarine

Berichtdoor martinmack » 30 Aug 2017, 23:02

R.C.Grootveld schreef:Wat bedoel je hier mee? Wat verwacht je van een N. kaart?


Ik vraag toch niet zo veel? als je volledig op je kaart mag vertrouwen dan moeten daar toch ook eilanden op staan? Anders kom je in ondiep gebied !

Ik denk persoonlijk dat een tablet met de ANWB waterkaart het meest geschikt is voor mij.
martinmack
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 30 Aug 2017, 00:04
ligplaats:
info:

Re: ANWB en raymarine

Berichtdoor R.C.Grootveld » 30 Aug 2017, 23:19

Nee, je vraagt niet zoveel, alleen was je vraag me niet duidelijk.
Zo was me in de eerste instantie niet eens duidelijk waar 'de Meent' lag .... :)

Als je op de genoemde site van Navionics kijkt, zul je zien dat de Meent (aangenomen dat je het eiland in Loosdrecht bedoelt) er gewoon op staat, incl. een aantal steigers en dat het rond dat eiland ca 2m diep is.
Op een goede plotter kun je je diepte gebieden instellen, zo is alles wat minder diep is dan 2m bij mij donkerblauw, van 2-5 lichtblauw en 5+ wit en gaat er een pieper zodra ik minder dan 1m onder de kiel heb.
Of de ANWB app dat kan weet ik niet.

Verder is een digitale kaar zo goed als hun 'master' en die zijn vaak analoog, hoewel er steeds meer digitale bronnen beschikbaar komen en die zijn vaak akelig nauwkeurig.
Zo lag ik ooit eens in een haven waarvan de brondate van de 1800 van de Hydrografische Dienst afkomstig was en daar kon ik bij wijze van spreken op de GPS/Plotter m'n box invaren.

Of de ANWB app geschikt is voor je, kan ik niet beoordelen want ik weet niet waar je normaliter pleegt te varen en waarmee.
Als je alleen op loosdrecht vaart, kun je je afvragen of een digitale kaart/app uberhaupt wel een zinnige investering is; afgezien dat het leuk speelgoed is.
Voor de rest vind de ANWB kaarten prima, althans de papieren versie. De digitale variant (heb de app geprobeerd op m'n telefoon) vind ik niks, want het zijn rasterkaarten en geen vectorkaarten en dan vallen ze voor mij af.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten