Advies Digitenne antenne

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Advies Digitenne antenne

Berichtdoor Noordvaarder » 21 Aug 2017, 18:28

R.C.Grootveld schreef:We gaan off-topic, maar toch een paar korte reacties:
1: Ik wil geen 'single point of failure', in gewoon Nederlands: Ik wil niet van 1 provider afhankelijk zijn

Dat is ieder zijn of haar keuze,en kan een gegronde reden zijn.
2: Digitale TV interesseert ons niet, het huidige analoge signaal voldoet; we hebben geen Rembrandt aan de muur hangen.[/quoute]
Wij wel,maar ook een Rembrand hangt hier niet.
Wel hangt hier een tekening van een Mennoniet,maar van Menno niet. :lol:
[qoute]3: Zenderkeuze wil ik op het toestel doen, niet op de decoder.

Dat doen wij ook op de TV,we hebben niet eens een decoder,echter wel Digitenne.
De TV is een Philips 40PUK6809,deze heeft een slot voor een CI-module.
Voor op de boot heb ik een Solera 22LEF6000TD , die heeft een n12V aansluiting namelijk
4: Bij digitaal TV/Audio, moet ik de radiozenders ook op de decoder selecteren

Zie antwoord hierbovenWe hebben ook geen decoder(s)
[qoute]5: Ik kom nu al om in de AB'n [/qoute]
Hetzelfde verhaal.
Vraag. Een slechte voorlichting elders gehad?
Het lijkt er tenminste op.
6: Wij hebben voldoende aan de bandbreedte die KPN Basis biedt.

Dat is i.i.g. gunstig.
[uote]7: KPN Compleet hebben we al
Het zal zeker een paar € goedkoper kunnen, maar veel zal het niet zijn.[/quote]
Wie het kleine niet........ , mar goed,dat is eider zijn eigen keuze.

Wat betreft AB's heb ik ook niet,en ook niet nodig.
In het geval we over zouden moeten stappen naar andere DVB-T2 module,en deze zou niet in onze TV willen werken,dan stappen wij over naar een
Philips 43PUS6262/12.
Wij willen ook geen extra decoders of kastjes met AB's .



Binnetie schreef:@noordvaarder, misschien een domme vraag, maar is de magneetvoet antenne ook te plaatsen op het staal van de boot door de verf heen? Dacht dat dit wel kon, maar wilde even zeker weten.

Ja hoor,geen probleem.
Mijn cabinedak was ook met verf "bespoten" ,en dat gaf ook geen problemen.
Ik weet niet of het iets uitmaakt,maar ik weet nog uit de tijd van de "bakkies" , dat je beter een stalen dak kon hebben,dan een "tupperware" dak.
Je had dan een betere "groundplane" zei men.
Of dat voor het zenden of het ontvangen werd bedoeld,dat was me nooit echt duidelijk.
Qua wat magneet betreft,heeft verf geen nadelige invloed op de werking van die "kleefvoet antenne".
Hij waait je er in ieder geval niet af. :lol:

Wat betreft telefoon,wat ik ook in je bijdrage lees.
Ik heb dat in het verleden wel een gemerkt,maar met de huidige toestellen heb ik daar geen last meer van gehad.
Wat betreft ontvangst op het water.Dit staat of valt met hoe hoog je de antenne monteerd,en waar je ligt.
Lig je achter een dikke boom,en die staat in lijn met je antenne en de zendmast,dan kan dat problemen geven.
Een grote graansilo kan ook voor dergelijke problemen zorgen .
Aan de andere kant, hoe vaak kom je dat tegen?
Zelden denk ik.
Noordvaarder
 

Re: Advies Digitenne antenne

Berichtdoor Binnetie » 22 Aug 2017, 10:47

Op marktplaats zie ik de haaievin (Funke DSC 310) niet aangeboden worden, tenminste niet tweedehands.
Gebruiken jullie ook de standaard meegeleverde dunne antenne kabel, of hebben jullie er zelf een dikkere coaxkabel tussen gezet?

De magneetvoet antenne heeft een versterking van 2.5DB, dat lijkt me niet veel, of ik moet het begrip DB-versterking niet begrijpen.

Edit: met zoeken op andere zoektermen zie ik wel haaievin antennes.
Binnetie
 

Re: Advies Digitenne antenne

Berichtdoor Noordvaarder » 22 Aug 2017, 11:55

Binnetie schreef: Gebruiken jullie ook de standaard meegeleverde dunne antenne kabel, of hebben jullie er zelf een dikkere coaxkabel tussen gezet.

De standaard meegeleverde kabel voldoet prima.
Alleen zou ik een andere antenne nemen.
De DSC310 is niet mijn favoriet.
Maar een ieder moet datgene nemen wat het budget hun toelaat.
Noordvaarder
 

Re: Advies Digitenne antenne

Berichtdoor Marie Christina » 22 Aug 2017, 11:57

Oh, ja. Het is natuurlijk maar net hoe de plaatser van de advertentie het noemt, hè?
Ik had het meermalen onder die term gevonden.
Ook op Google.
Vandaar.

Ik heb gewoon de dunne snoertje gehouden.
Het zit er bij, dus dan zal het wel voldoen, nietwaar?
Sterker, eentje was te kort om het te redden van mijn mastje naar de ontvanger.
Maar ik had er twee.
Eén die bij de ontvanger zat en één die bij de haaienvin zat.
Het mannetje van de één in het vrouwtje van de ander gestoken, zelf vulkaniserende tape erom en ik had opeens een te lange antennekabel ipv te kort.

Het klinkt misschien allemaal nogal houtje touwtje, maar het voldoet wonderbaarlijk goed.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Advies Digitenne antenne

Berichtdoor Binnetie » 22 Aug 2017, 13:58

Ik zit even te bedenken waar ik de antenne ga bevestigen en welke het moet worden.

Afbeelding
Een magneetvoet zou in principe op de tent passen (klinkt vast op de buis). Of ik plaats hem op het mastje, ik kan een ijzeren stukje eronder maken zodat ik de antenne altijd weer kan demonteren.
Ik heb een dakdoorvoer waar de stroomkabel voor de toplicht doorheen gaat, daar is geen ruimte meer voor een kabel (je ziet hem heel klein achter het mastje). Plus dat ik eerst graag goed zou willen testen voor ik alles los ga halen om de antenne een vaste plek te geven. Voor tijdelijk kan de antennekabel tussen bovenraam en onder het tentdoek door.
Aan de andere kant zou je bijna denken dat wanneer ik de antenne onder de tent in de kuip (daar boven het naambordje) neerzet dat ik al een goed bereik op de meeste plekken zou moeten ontvangen en dat zeer waarschijnlijk mijn huidige antenne kapot is.
Binnetie
 

Re: Advies Digitenne antenne

Berichtdoor Marie Christina » 22 Aug 2017, 17:14

Ik zou hem zeker buiten zetten.
Dat scheelt echt heel veel.
Op je dak of in het mastje?
Hmm.
Tja.
Dat ene metertje?(Als het dat al is.)
Ik zou zeggen experimenteer met de plek.
Ty-wraps en duct-tape zijn je vriend in dezen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Advies Digitenne antenne

Berichtdoor Noordvaarder » 22 Aug 2017, 22:21

Binnetie schreef: Of ik plaats hem op het mastje, ik kan een ijzeren stukje eronder maken zodat ik de antenne altijd weer kan demonteren.

Als je kiest voor een Funke DSC300,het dennenboompje,dan zou ik onderaan de antenne het zwarte stukje verlengen met een buisje.
In het dwarse gedeelte van je mastje zou je dan een gaatje kunnen boren,waar een stalen busje in past,waar het busje van de antenne op zijn beurt weer in past.
Een en ander kun je netjes afwerken.
Waarom zo?
De antenne gebruik je toch niet het gehele jaar door op je boot,en dan tijdelijk de kabel van de antenne dagelijks via de dektent naar binnen laten,is dan een mogelijkheid.Na de vakantie kun je dan de boel zo weer opbergen.
En op die manier kun je eerst alles uitproberen.
Alleen de plek aan de mast,wordt dan een permanente.
Doordat je deze in een "busje" zet,kan het ook niet om vallen,en waait het ook niet weg.
Je zou aan dat busje ook nog een borging kunnen maken,indien je de antenne moete richten,zodat het in zijn positie blijft.
Succes.
Noordvaarder
 

Re: Advies Digitenne antenne

Berichtdoor Nerissa » 23 Aug 2017, 07:18

Je hebt hulpstukjes om m op je reling te zetten.
Een diditenne-antenne ( welke je ook neemt) hoef je niet te richten.
Ik gebruik digitenne ( met n kaart in tv slot en vroeger met kastje) al vanaf t begin.

Ooit één probleempje gehad met evt voorbijrijdende brommers en sommige auto' s, die bovenop de dijk voorbij reden.
Ook heel sle ht weer heeft invloed.
Staat vast boven op stuurhut
Maar ook tijdens het varen heb je gewoon mooi zuiver beeld.
Vroeger haaivin model, nu zo' zwarte rechthoekige,
Werkt altijd perfect

Groet

Frans 8-)
Nerissa
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 04 Sep 2016, 20:12
ligplaats:
info:

Re: Advies Digitenne antenne

Berichtdoor Binnetie » 23 Aug 2017, 13:12

Goede tips, dankjulliewel.
Dan is mijn zwart rechthoekige antenne vast kapot. Alhoewel er een pijltje opstaat die richting de mast moet wijzen.

Deze antenne lijkt me ook wel wat, maar weet niet of deze rondom ontvangt: http://www.12volttv.nl/dvb-t/dvb-t-ante ... konig.html
Binnetie
 

Re: Advies Digitenne antenne

Berichtdoor Klaver vier » 23 Aug 2017, 15:47

Ik heb ook zo'n zwarte kunstof antenne van kpn en die doet het prima staat bij mij gewoon binnen achter de tv.
Ik vindt hem veel beter als die oude strijkbout,en dat lijkt mij ook logisch waarom doet kpn anders die strijkbout er uit als die zo goed is?
Volgens mij kan je aan het blauwe lampje op de antenne zie of hij werkt,ik let daar in elk geval altijd op.
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten