Teveel om te citeren maar hier ligt eigenlijk een taak voor de EU denk ik.
De plezierbotenmarkt is schijnbaar niet interessant genoeg voor de lobbyisten in Brussel.
Van plezierboten wordt de registratie, benodigde certificaten enz. nog steeds per land bepaald. In het beste geval is de woonplaats van de eigenaar het vlag voerende land maar ook dat dekt de lading niet.
De eerste de beste buitenlander die een boot huurt in NL plant zijn landsvlag op de achtersteven zolang hij de boot huurt en vaart rond alsof hij de eigenaar is. In z'n thuisland zou hij aan "ik weet niet hoeveel" regels en eisen moeten voldoen als hij (als eigenaar) dezelfde boot wil varen.
Andersom, is het voor mensen in de grensstreken schijnbaar een keuze waar ze hun boot neerleggen en welke vlag ze voeren om de gemakkelijkste regelgeving toe te kunnen passen.
Zou het niet veel makkelijker zijn om in de EU alle plezierboten voor binnenwateren met motorische voortstuwing en groter dan een surfplank, te registeren in het land waar de eigenaar als bewoner ingeschreven staat?
Aansluitend kan vaarbevoegdheid, uitrusting en (
ik wil het er niet over hebben) marifoon verplichting Europees geregeld worden.
Moeten we als Nederlanders natuurlijk niet gaan klagen, makkelijker kan dan in NL kan het bijna niet
Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten