Class A is bedoelt voor de zeevaart, heeft een iets andere opbouw wat betreft verzonden berichten en de herhalingsfrequentie.
De verschillen
Class B zendt geen gegevens uit over:
IMO nummer en Call sign , IMO nummers hebben alleen zeevaart schepen
Geeft geen ETA en bestemmings gegevens , ETA is de te verwachten aankomsttijd
Geeft geen navigatie status , statussen zijn ten anker, varend, afgemeerd etc
je kunt er geen berichten mee versturen , via de AIS kan je een bericht bv wat ben je van plan
Geeft geen info over rate of turn , draaisnelhied van een koerswijziging
geeft geen info over diepgang , spreekt voor zich
zendt minder vaak een bericht uit. iedere 30 sec bij een snelheid van 14 KN tegenover iedere 10 sec bij Class A.
Door de iets andere berichten is het voor inmiddels verouderde apparaten niet mogelijk om Class B te ontvangen, de meeste zijn software matig wel te updaten , niet altijd is dit gebeurd.
Bij de ontwikkeling van AIS is in eerste instantie ook geen rekening gehouden met de later ingevoerde Class B.
Om een indruk te krijgen van AIS zou je bv een op
http://www.marinetraffic.com kunnen kijken.
Ik zelf heb geen AIS, ik heb er alleen al veel geplaatst.
Wegdrukken van Class B door Class A is niet mogelijk , wel bestaat er een mogelijkheid Class B berichten te filteren als deze voor de navigatie onbelangrijk zijn. targets die geen gevaar (meer) opleveren worden dan niet meer getoond.
Een vakantie trip gepland richting Oostzee ?