Acculader stoort fm-radio

communicatie en navigatie apparatuur

Acculader stoort fm-radio

Berichtdoor Jorisss » 16 Jun 2017, 11:50

Al weken bezig een ruisvrije ontvangst te krijgen op de FM-radio aan boord wat maar niet lukte. Totdat ik vandaag weer bezig was en eindelijk goede ontvangst had. Wat bleek, altijd bezig aan boord met de walstroom erop en de Victron Phoenix acculader aan. Vandaag echter niet en dan heb ik dus super ontvangst.
Sterker nog, zodra ik de acuulader aanzet heb ik alleen nog maar ruis, en zelfs bij het inpluggen van alleen de walstroomkabel (en nog niet aanzetten van de acculader) heb ik al lichte ruis in de fm ontvangst.
Hoe kan dit, en hoe los ik dit op?
Vind overigens dat de Victron Phoenix sowieso duidelijk te horen is (constante zoem toon) daar waar de oude Mastervolt lader niet te horen was wanneer deze aanstond (niks aan de situatie gewijzigd, enkel de Mastervolt lader vervangen door de Victron Phoenix). Hoort dit? Of is er mogelijk iets niet in orde met de Victron lader?
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Acculader stoort fm-radio

Berichtdoor aquanaut » 16 Jun 2017, 12:43

Het storen van elektronische apparatuur op radio of marifoon kan zowel aan de zender als aan de ontvanger liggen.
Hoe lopen de kabels van beide?
Wat is de afstand tussen beide?
Is de antennekabel van de ontvanger goed afgeschermd?
Is de behuizing van de zender gesloten?

Het zoemen van de Phoenix charger wordt veroorzaakt door de continue draaiende fan.
Daar is helaas niets aan te doen.
De Phoenix Charger is een hoogfrequent lader waarbij de HF trafo de grootste boosdoener is als het gaat om EMC.
Slijtage van deze trafo maakt het effect soms groter.
Hoor je bij het apparaat naast de fan ook "fluit" of "sis" geluiden?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Acculader stoort fm-radio

Berichtdoor Jorisss » 16 Jun 2017, 20:43

aquanaut schreef:Hoor je bij het apparaat naast de fan ook "fluit" of "sis" geluiden?

Aquanaut


Zal binnenkort eens mijn hoofd bij de lader houden maar dat is me in ieder geval nog nooit opgevallen.
Vind dat zoemen wel knap storend. Zet nu 's nachts de lader maar uit, dat hoefde met die Mastervolt lader niet, die was muisstil.
De lader is pas twee en een half jaar oud dus heel erg versleten kan die toch nog niet zijn.

Heeft het nog zin om ferriet kralen om de bekabeling van de lader naar de accu te plaatsen om het storen van de FM-ontvangst te verminderen, of heeft het meer zin om een ontstoorfilter bij de fm-radio te plaatsen?
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Acculader stoort fm-radio

Berichtdoor aquanaut » 16 Jun 2017, 21:04

Jorisss, wat is het serienummer van de lader?
Je zal eerst moeten kijken via welke weg de storingen van het ene naar het andere apparaat gaan.
Hierna kun je experimenten met ferriet kralen.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Acculader stoort fm-radio

Berichtdoor Jorisss » 16 Jun 2017, 21:13

aquanaut schreef:Jorisss, wat is het serienummer van de lader?
Aquanaut

Zal ik ook even aan boord opzoeken, kan het hier thuis nu zo snel even niet vinden.
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Acculader stoort fm-radio

Berichtdoor Jorisss » 17 Jun 2017, 11:27

Net even aan boord wezen kijken en luisteren.
Ik hoor geen wezelijke fluit of sis geluiden, wel een hele hoge pieptoon (tegen het onhoorbare aan).
Wat me sowieso opvalt is, dat zodra er stroom op de lader gezet wordt (dus niet aanzetten maar alleen de stekker in het stopcontact doen), er een "elektrisch" gezoem/gepiep te horen is ondanks dat de lader dan niet aanstaat. Dit klopt ook wel met de storing naar de FM radio toe, zodra de walstroomstekker in het stopcontact geplaatst wordt komt er al een lichte ruis in de ontvangst. Zet je de lader aan, is er alleen nog maar ruis op de radio.
Het serienummer zal ik je even in een pm doen.
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:


Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten