Marifoon verplicht?

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 05 Jun 2017, 23:23

Noordvaarder schreef:Ik zie dus de noodzaak niet,om daarvoor een marifoon bewijs te gaan halen.
Alles kan via GSM,men doet dat ook maar via GSM.

Dan mag je mij eens vertellen hoe je mij op het water wilt bereiken of hoe ik jou moet bereiken?
Heb je je 06 nummer leesbaar op alle kanten van je schip staan?
Hoe wil je uberhaupt met andere schepen communiceren? Bv in de situatie waar ik vorige week me geconfronteerd werd: Scheepsbrand aan boord van een medewatersporter?
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor Blacktoppie » 06 Jun 2017, 12:42

Na 14 jaar gevaren te hebben op zowel prutsloten als op afvoergoten Va ndaag toch maar eens aangemeld voor een examen.

Met mn vorige boot miste ik hem totaal niet met deze boot heb ik toch in meerdere situaties gezeten waarin ik er graag 1 gehad had. Bijna al die situaties waren toch wel op mijn standaard vaargebied (afvoergoot)

Ik ben benieuwd.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1178
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor Byl54 » 06 Jun 2017, 13:08

@ blacktoppie,
Ik ben ook benieuwd,
Door een andere boot kom je in situaties terecht waarin je behoefte hebt aan een marifoon?
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor Blacktoppie » 06 Jun 2017, 17:11

Byl54 schreef:@ blacktoppie,
Ik ben ook benieuwd,
Door een andere boot kom je in situaties terecht waarin je behoefte hebt aan een marifoon?



Ja. Mn vorige boot was een kleine kajuitzeilboot, daar stuurde je altijd buiten , je had er meer overzicht. De huidige boot is groter je stuurt binnen(zeil kan wel open) en voelt gewoon meer boot aan, op de een of andere manier heb ik meer behoefte aan melden/uitluisteren bij bijvoorbeeld opdraaien van de lek naar de noord.

Er komt denk ik ook bii dat ik met de huidige boot aanzienlijk meer vaar.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1178
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor Noordvaarder » 06 Jun 2017, 21:50

R.C.Grootveld schreef: Heb je je 06 nummer leesbaar op alle kanten van je schip staan?
Hoe wil je uberhaupt met andere schepen communiceren?

Dacht je dat mijn boot eruit ziet als die van Radio Atlantis? :D
Als je mijn posting goed had gelezen,dan ben ik bijna geen marifoon nodig.
En waarom zou ik met jou dan moeten communiceren?
Omdat jij dat leuk vind misschien?
Het feit dat je mijn mening niet deelt is duidelijk maar dat geeft je nog niet het recht,jouw mening proberen op te gaan leggen aan derden,
door er allerlei onzinnige zaken bij te gaan halen.
Noordvaarder
 

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 06 Jun 2017, 22:09

Noordvaarder schreef:En waarom zou ik met jou dan moeten communiceren?
Omdat jij dat leuk vind misschien?

Misschien om wat af te stemmen?

Maar kennelijk heb je geen behoefte aan communicatie ......
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 06 Jun 2017, 22:15

Noordvaarder schreef:maar dat geeft je nog niet het recht,jouw mening proberen op te gaan leggen aan derden,
door er allerlei onzinnige zaken bij te gaan halen.

Ik leg niemand mijnmening op, ik geef een mening die ook gedeeld wordt door de diverse overheidsinstanties zoals RWS/VTS.
Misschien toch eens wat vaker 'vakliteratuur' lezen, dan zou je nl geweten hebben dat GSM geen vervanging is voor marifoon.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 06 Jun 2017, 22:16

Aangepast - Dubbele post agv trage reactie
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor Noordvaarder » 07 Jun 2017, 00:04

R.C.Grootveld schreef:
Misschien toch eens wat vaker 'vakliteratuur' lezen, dan zou je nl geweten hebben dat GSM geen vervanging is voor marifoon.

Ik denk dat jij eens een bezoek moet brengen aan Specsavers of een andere opticien,want ik heb nergens geschreven dat GSM een vervanger is van de marifoon.
Ik heb al eerder geschreven,dat je eens een posting goed moet lezen,alvorens je een reactie plaatst.
Maar weer eens ten overvloede,ik heb genoeg aan een GSM om een post te bereiken,als ik door een brug moet.
En daarvan zijn er maar weinig die voor mij open moeten.
In almanak 1 en 2 staan nog steeds telefoonnummers vermeld van verkeersposten,dus ik zou niet weten waarom ik geen gebruik kan maken van deze nummers via GSM.
Je kunt wel zeggen dat het voor de veiligheid is,maar er is niemand die primair een marifoon aanschaft voor de veiligheid.
Want als je er dan verder niks mee kon,had niemand een marifoon.
Iedereen heeft primair een marifoon voor gemakkelijk verkeer tussen verkeerspost en schuit,en secundair komt veiligheid.
Noordvaarder
 

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor Roelof » 07 Jun 2017, 00:53

't Ja Wiebren, in de almanak staan natuurlijk de telefoonnummers van de brugbediening enz, daar heb je idd geen marifoon voor nodig.
Maar verkeer van schip tot schip is natuurlijk iets anders, daar kun je lastige situaties mee voorkomen als er contact tussen schepen is, dat wordt lastig met een telefoon.
Indien er iemand in de problemen zit (hoeft helemaal geen "leven of dood" situatie te zijn maar bv aan de grond gelopen) wordt het ook niks met een telefoon, dan bied een marifoon wel uitkomst.
Ook is het bv makkelijk als je wilt gaan schutten bv in de Oostersluis, je luistert gewoon mee en weet wanneer je mee kunt met beroepsvaart.
Hoef je niet aan te leggen en de wal op gaan bij de praatpalen.


De reden waarom iemand een marifoon aanschaft en z'n papiertje haalt is voor iedereen persoonlijk maar het draagt zeker wel bij aan de veiligheid als schepen onderling communiceren en horen wat anderen van plan zijn.
Ik begreep dat jij ook meeluistert op de marifoon kanalen, dus ik neem aan om informatie te ontvangen van het verkeer om je heen en voor het gemak bij bruggen en sluizen.

Ik neem ook aan dat je rekening met een andere schepen houdt zodra iemand in jouw nabijheid via de marifoon aangeeft een manoeuvre te gaan maken die je niet verwacht had.
Dan ben je echt wel bezig met veiligheid wat je niet zou kunnen zonder de info via de marifoon.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten