Marifoon verplicht?

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor Georges » 08 Jun 2017, 12:09

Nerissa schreef:
knip// als mensen het niet willen begrijpen, of vinden dat regels er niet voor hun zijn.

Groet

Frans 8-)

Inderdaad moeilijke materie en sommigen zijn nu eenmaal liever lui dan moe en doen maar wat, iets verder denken is heel moeilijk voor sommigen en dat kan je iemand niet kwalijk nemen, niet iedereen is even begaafd :|
Ik ben al blij dat de algemene tendens voor mensen die wat ruimer water varen toch aan het veranderen is, en ze zelf hun verantwoordelijkheid voor hun en iemand anders veiligheid nemen en gewoon proberen als pleziervaarders toch wat ernstiger deel te nemen aan het grote verkeer.
Mensen die enkel op recreatiewater varen hoeven dat inderdaad niet, maar de meesten evolueren en kopen een boot om eens wat verder dan de dorpskerk te gaan kijken, en die mensen overtuigen van het belang van goede communicatie op vaarwater met gemengd verkeer is ook in hun belang.
En indien je struikelt over een 30 euro per jaar of het bijleren, ja dan vraag ik me af waarom je met een boot begint, maar zulke lui zijn er en zullen er altijd blijven en juist daarom blijven wij dan maar denken in hun plaats... ;)
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 08 Jun 2017, 13:11

Nerissa schreef:waarom een marifoon, als ik jou niets te melden heb?

Tja, maar als IK nu eens wat van JOU wil weten?

Hoor het VTS Botlek nog zeggen:
Ik zie 3 stippen onder de Botlekbrug, zal wel pleziervaart zijn, maar geen idee wat ze van plan zijn.

3 Stippen onder de Botlekbrug .....
Die Botlekbrug lag vlak voor me en achter me zaten 2 kleine zeiljachtjes :oops:

Sindsdien meld ik me structureel bij het binnenvaren van blokgebieden.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor Byl54 » 08 Jun 2017, 13:16

@R.C.Grootveld Ik ben voorstander van marifoon op alle wateren waar je de reele kans loopt tussen de beroepsvaart terecht te komen.
Dus afgezien van de Loosdrechtse plassen, op al die wateren ja .....

Op alle wateren loop je de kans om met beroepsvaart in contact te komen. V.b.: PM kanaal loopt door Sneker- Pikmeer, van uit Sneek en Grou moet je (met je BM) het PM kanaal oversteken om op het meer te komen. (Marifoon in een huur BM?). Varende uit Nieuwegein(sluis Vreeswijk) kan je rechts naar Schoonhoven enz. als je hier de rechter wal aan houdt hoef je niet te communiceren. Links uit richting stuw Hagestein, bij Vianen kan er beroepsvaart komen (bijna nooit) ook hier rechtshouden hoef je ook niet te communiceren. Bij de Stuw Hagestein, roept de sluiswachter je op via luidspreker of je in kan varen en geeft soms aanwijzingen waar je liggen moet, je hoef deze man niet te storen met overbodige vragen. Varend bij de Noord of R’dam havens mag je verwachten dat men weet wat men doet, zo niet dan helpt een marifooncursus/verplichting deze personen ook niet.

@R.C.Grootveld. Maar kennelijk ben je niet geinteresseerd in wat die grote jongens aan het doen zijn resp. van plan zijn.

Onzin, u weet niet waar ik in geïnteresseerd bent. Bij de kassa, supermarkt staan soms ook vrouwen te communiceren, schippers kunnen soms ook zo communiceren, waarschijnlijk heeft men daarvoor al regels moeten maken. In het wegverkeer probeert men zelfs de communicatie al te stoppen (GSM). Veel schippers met een marifoon stappen aan boord en zetten deze direct aan, hetzelfde als met een autoradio of men niet meer veilig kan varen of rijden zonder deze toestellen direct aan te zetten.

Als je iets verplicht wilt stellen dan zou ik zeggen alleen voor vaarbewijs plichtige schepen >15m.(koppelen aan het vaarbewijs). Geen speedboten, want je kunt toch tijdens hard varen niets verstaan en je schiet overal makkelijk langs.

@Nerissa. Ik haak hier nu ook af, dit blijft een oeverloze discussie, als mensen het niet willen begrijpen, of vinden dat regels er niet voor hun zijn.

Onzin, zinvolle regels en regels die te handhaven zijn moet je invoeren. Indien het zou bijdrage aan de veiligheid zou het zinvol zijn. Enige idee hoeveel ongelukken er voorkomen zouden kunnen worden als een ieder een marifoon aan boord zou hebben, of zouden er juist meer ongelukken gebeuren door het vele communiceren (denk aan kassa en GSM auto). Er zijn meer dan genoeg regels, als deze gehandhaafd zouden worden, kunnen deze een grotere bijdrage opleveren aan de veiligheid dan een marifoon plicht voor alle schepen.
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor Roelof » 08 Jun 2017, 14:08

@ Byl54

Ik denk dat je één fout maakt.
GSM gebruik tijdens deelname aan het verkeer heeft niks te maken met waar de mensen mee bezig zijn (het besturen van een voertuig) en leidt alleen af.
Een marifoon wordt door scheepvaart ten behoeve van het verkeer op het water gebruikt.

Dat mensen bij de kassa staan te praten terwijl ze in de rij staan te wachten is al helemaal geen vergelijking vindt ik.


Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 08 Jun 2017, 15:16

Roelof schreef:@ Byl54

Ik denk dat je één fout maakt.
GSM gebruik tijdens deelname aan het verkeer heeft niks te maken met waar de mensen mee bezig zijn (het besturen van een voertuig) en leidt alleen af.
Een marifoon wordt door scheepvaart ten behoeve van het verkeer op het water gebruikt.

Dat mensen bij de kassa staan te praten terwijl ze in de rij staan te wachten is al helemaal geen vergelijking vindt ik.

Helemaal mee eens.....

Sommigen plaatsen de marifoon alleen maar in het kader van veiligheid, terwijl hij ook bedoeld is voor een soepele 'verkeersafhandeling'.
Daarom gaat de vergelijking met de GSM in de auto en/of bij de kassa inderdaad niet op, afgezien dat je dit misschien met 'dubbel' kan vergelijken.

Maar mensen die nooit tussen de grote jongens op wateren als de Merwede varen, zullen het nut er niet van inzien.
En dan is het al snel: Het heeft voor mij geen nut, dus ik ben tegen een verplichting .....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor Nerissa » 09 Jun 2017, 14:58

Rob, ff goed lezen, of ik duidelijk schrijven :oops:

Ik haakte in op een opmerking.
Ben groot voorstander, dus als je iets van mij wilt weten, roep me maar op :mrgreen:

Byl54, Idem....Ik vind zinvolle regels wel zinvol :mrgreen: , en die regels die volgens mij persoonlijk, niet zinvol zijn, maar mij wel opgelegd, zullen hun nut wel hebben, en probeer ik me ook aan te houden, cq, aan aan te passen.

Groet

Frans
sorry, ik was afgehaakt :?
Nerissa
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 04 Sep 2016, 20:12
ligplaats:
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 09 Jun 2017, 15:31

Nerissa schreef:Rob, ff goed lezen, of ik duidelijk schrijven :oops:

Ik haakte in op een opmerking.
Ben groot voorstander, dus als je iets van mij wilt weten, roep me maar op :mrgreen:

OK, helder, zal een combinatie zijn.

Helaas realiseert niet iedereen zich, dat het de ontvanger is die bepaalt of de aangeboden informatie zinnig is; niet de zender
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor Marie Christina » 09 Jun 2017, 16:56

Ow!
Maar dat ben ik echt oneens met je hoor, Rob.
De zender bepaalt de duidelijkheid.
Daar hamer ik bij mijn studenten ook telkens op.

"Dag, schipper, ik ben dat witte jachtje aan uw stuurboordsboeg en ik ga achter u langs."
komt heel wat duidelijker over dan: "Dag schipper, als u naar stuurboord kijkt ziet u een kerkje en en bomenrij. Tussen dat kerkje en die bomen staan wat koeien. Precies voor die koeien vaart een jachtje waar een vrouw op het voordek zit. Enz.enz.
Dat jachtje zou misschien voorlangs kunnen zoals u wellicht denkt, en dat kan ook zo u dat Wilt, maar gaat achterlangs."

Wat is duidelijker?
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 09 Jun 2017, 17:54

Ik doel meer op de strekking van het bericht.

Jij kan het dan misschien niet belangrijk vinden dat je meldt dat je onder de ...... brug doorvaart, ik vind dat misschien wel interessant.

Daarom krijg je ook, als je je meldt bij een VTS post, op wat er allemaal om je heen gebeurt; het is aan jou om te bepalen of die informatie je interesseert ja of nee.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor Marie Christina » 09 Jun 2017, 21:14

Ah, op die manier.
Dan begreep ik je verkeerd.
Sorrietjes.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten