door Byl54 » 08 Jun 2017, 13:16
@R.C.Grootveld Ik ben voorstander van marifoon op alle wateren waar je de reele kans loopt tussen de beroepsvaart terecht te komen.
Dus afgezien van de Loosdrechtse plassen, op al die wateren ja .....
Op alle wateren loop je de kans om met beroepsvaart in contact te komen. V.b.: PM kanaal loopt door Sneker- Pikmeer, van uit Sneek en Grou moet je (met je BM) het PM kanaal oversteken om op het meer te komen. (Marifoon in een huur BM?). Varende uit Nieuwegein(sluis Vreeswijk) kan je rechts naar Schoonhoven enz. als je hier de rechter wal aan houdt hoef je niet te communiceren. Links uit richting stuw Hagestein, bij Vianen kan er beroepsvaart komen (bijna nooit) ook hier rechtshouden hoef je ook niet te communiceren. Bij de Stuw Hagestein, roept de sluiswachter je op via luidspreker of je in kan varen en geeft soms aanwijzingen waar je liggen moet, je hoef deze man niet te storen met overbodige vragen. Varend bij de Noord of R’dam havens mag je verwachten dat men weet wat men doet, zo niet dan helpt een marifooncursus/verplichting deze personen ook niet.
@R.C.Grootveld. Maar kennelijk ben je niet geinteresseerd in wat die grote jongens aan het doen zijn resp. van plan zijn.
Onzin, u weet niet waar ik in geïnteresseerd bent. Bij de kassa, supermarkt staan soms ook vrouwen te communiceren, schippers kunnen soms ook zo communiceren, waarschijnlijk heeft men daarvoor al regels moeten maken. In het wegverkeer probeert men zelfs de communicatie al te stoppen (GSM). Veel schippers met een marifoon stappen aan boord en zetten deze direct aan, hetzelfde als met een autoradio of men niet meer veilig kan varen of rijden zonder deze toestellen direct aan te zetten.
Als je iets verplicht wilt stellen dan zou ik zeggen alleen voor vaarbewijs plichtige schepen >15m.(koppelen aan het vaarbewijs). Geen speedboten, want je kunt toch tijdens hard varen niets verstaan en je schiet overal makkelijk langs.
@Nerissa. Ik haak hier nu ook af, dit blijft een oeverloze discussie, als mensen het niet willen begrijpen, of vinden dat regels er niet voor hun zijn.
Onzin, zinvolle regels en regels die te handhaven zijn moet je invoeren. Indien het zou bijdrage aan de veiligheid zou het zinvol zijn. Enige idee hoeveel ongelukken er voorkomen zouden kunnen worden als een ieder een marifoon aan boord zou hebben, of zouden er juist meer ongelukken gebeuren door het vele communiceren (denk aan kassa en GSM auto). Er zijn meer dan genoeg regels, als deze gehandhaafd zouden worden, kunnen deze een grotere bijdrage opleveren aan de veiligheid dan een marifoon plicht voor alle schepen.