Marifoon verplicht?

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 07 Jun 2017, 19:51

Roelof schreef:Kleine correctie:
In de zeevaart is en blijft de kapitein ten alle tijde verantwoordelijk, ook als een loods aan boord is.
Aan boord heeft de loods een adviserende functie gebaseerd op gedetailleerde kennis van het vaarwater enz.
Een gezagvoerder kan / mag legaal afwijken van de adviezen van de loods indien hij dit nodig acht voor de veiligheid van opvarenden, schip en lading of ter voorkoming van een een aanvaring.

Indien het advies van een loods bindend zou zijn zou dat betekenen dat de loods de gezagvoerder vervangt mbt de eindverantwoordelijkheid voor de navigatie.
Hierover zijn diverse uitspraken door de raad van de scheepvaart gedaan waar een loods wel op zijn fouten werd gewezen maar de kapitein verantwoordelijk bleef in gevallen dat het advies van een loods een (bijna) aanvaring, stranding oid veroorzaakte.

Tijdens mijn bezoek aan VTS Botlek werd verteld dat VTS Adviezen, een Loods opdrachten geeft maar dat kapitein te allen tijde eindverantwoordelijke is.
Beetje grijs gebied dus.....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 07 Jun 2017, 19:55

Roelof schreef:Communicatie is het sleutelwoord voor deze hele discussie denk ik.

Hierbij gaat het voornamelijk om de wil om te communiceren volgens de aangewezen en gebruikelijke methodes en aansluitend ook de moeite er voor nemen om bijbehorend certificaat te behalen.
Feit dat pleziervaart een hobby is en daardoor aan andere regelgeving onderhevig is doet er niets aan af.

Die conclusie had ik ook al getrokken, alleen soms probeert men die reden (het ontbreken van de wil) de verdoezelen door te schermen met argumenten als opgeworpen drempels, je moet je toch aanpassen, er is toch GSM etc.
Terwijl de werkelijke reden meestal is: Ik ben niet bereid/in staat om m'n certificaat te halen, ik wil geen € 35 /jaar betalen etc. etc.
Geeft niet, maar zeg dat dan gewoon ipv met non-argumenten te komen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 07 Jun 2017, 19:58

Roelof schreef:Hoewel ik niet bekent ben met het fenomeen zweefvliegen denk ik toch een vergelijk te kunnen maken:
Een zweefvlieger is ook een hobbyist, deze hoeft geen brevet te hebben voor een Boeing 747 of A 380 maar ze communiceren ook via een radio communicatie middel en zullen het bijbehorende certificaat moeten hebben.
Gezien de hoogtes zou hij het in veel gevallen het best met een telefoon kunnen afdoen.
Op luchthavens Eelde en Terlet zullen ze ook wel een telefoon hebben staan.

Groet,
Roelof

Ook een zweefvlieger dient een brevet te hebben, alleen is dat anders.
Zie het als KVB-1, 2 en GVB etc.; voor commerciele vliegtuigen komt daar nog de zg type-rating bij

Ken een paar zweefvliegers en voor zover ik weet communiceren die gewoon via de VHF

Bellen is veel te omslachtig ...
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor Byl54 » 08 Jun 2017, 09:07

Hoe zien de marifoon voorstanders dat: Op de Loosdrechtseplassen, Pikmeer, Snekermeer, Hollandse Ijssel, Lek op ieder bootje verplicht een marifoon? Met als reden dat men met elkaar kan communiceren over de vaarroutes, veiligheid of weerberichten kan uitluisteren. Heren kom eens terug op aarde.
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor Nerissa » 08 Jun 2017, 09:40

Je hebt dat ding aan boord, en indien nodig, kan je hem gebruiken.
Waar ligt de grens?, open boot, kajuit boot, lengte? Wel/niet

Nu is het heel makkelijk, vind jij het onzin?, niet aanschaffen dan, Hoef je ook niet te miepen over de regels.

Het is natuurlijk onzin om in de plaatselijke roeivijver, of b.v. Midden in de biesbosch een marifoon te moeten hebben.
Alhoewel de rondvaartbot in de biesbosch in bepaalde sloten het makkelijk vind om ruim van dte voren, van je te horen dat je ff wacht op hem in een bocht of zo.

Het is altijd moelijk om de grenzen te bepalen, die zijn voor iedereen anders. Daarom worden die dan ook van bovenaf bepaald, en er zijn altijd mensen die het er niet mee eens zijn, wat hun goed recht is, maar om het gelijk als onzin te bestempellen. Als je niet verplicht bent om zo n ding te gebruiken, schaf hem dan niet aan, heb je ook geen problemen met hoe andere mensen er over denken.

Het is een ding wat zijn nut bewezen heeft, net als rooksignalen, als iemand die stuurt, kan iedereen in de omgeving de boodschap zien, dat lukt met een gsm niet

Groet

Frans 8-)
Nerissa
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 04 Sep 2016, 20:12
ligplaats:
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor broekie » 08 Jun 2017, 09:51

In deze gevallen is het nu meestal een eigen verantwoordelijkheid.
Dat was vroeger de valhelm op de brommer en autogordel in de auto ook.
Deze zijn als voorbeelden nu dus verplicht.

Op de Rijn zijn er voor grotere schepen ook verplichte certificaten om daar te mogen varen.
Snel varen of met een schip langer dan 15 meter mag ook niet zomaar.

Gelukkig is dit een eigen verantwoordelijkheid voor de kleinere langzame varende pleziervaart.
Het is voor je eigen veiligheid, maar ook die van anderen om je zaken op orde te hebben.
Dat geldt ook voor je schip. Je moet zorgen dat het in orde is, je dieseltanks schoon zijn enz.

Misschien is het beter om iedere boot/schip een verplichte keuring te laten ondergaan (APK) en marifoon verplicht te stellen op bepaalde wateren.
Een eerste stap is er al voor schepen van meer dan 15 meter of 100 m2 inhoud. (geloof ik, kan zijn dat de getallen iets anders zijn)
Maar is dit echt wenselijk en haalbaar voor ieder scheepje? Ik denk het niet.

Helaas gebeuren er eider jaar weer ongelukken die voortkomen uit het niet zo nauw nemen met deze eigen verantwoordelijkheid.
Dat zal ook zo zijn met allerlei verplichtingen denk ik.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 08 Jun 2017, 10:00

Byl54 schreef:Hoe zien de marifoon voorstanders dat: Op de Loosdrechtseplassen, Pikmeer, Snekermeer, Hollandse Ijssel, Lek op ieder bootje verplicht een marifoon? Met als reden dat men met elkaar kan communiceren over de vaarroutes, veiligheid of weerberichten kan uitluisteren. Heren kom eens terug op aarde.

Ik ben voorstander van marifoon op alle wateren waar je de reele kans loopt tussen de beroepsvaart terecht te komen.
Dus afgezien van de Loosdrechtse plassen, op al die wateren ja .....

Maar kennelijk ben je niet geinteresseerd in wat die grote jongens aan het doen zijn resp. van plan zijn.
Is jou keuze, ik wil dat wel graag weten; zodat ik mijn 'gedrag' daar op af kan stemmen.
Blijf jij maar braaf op dat binnenschip wachten wat een beetje onduidelijke manouevre aan het uitvoeren is; ik vraag gewoon wat hij van plan is en krijg iha een correct, helder een op 'varen doen we samen' geent antwoord. Ik hoef op de Noord in elk geval geen rekening te houden met schepen die ineens uit een havenbekken komen; want ik weet dat ze er aan komen en zij weten dat ik er aan kom.

Dus je kunt je afvragen wie er terug op aarde moet komen ......
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 08 Jun 2017, 10:06

Nerissa schreef:Je hebt dat ding aan boord, en indien nodig, kan je hem gebruiken.
Waar ligt de grens?, open boot, kajuit boot, lengte? Wel/niet

Net als voor het vaarbewijs, dient het wel/niet in mijn optiek niet bepaald te worden door het soort schip, maar door het vaarwater.
Op de grote rivieren, of eigenlijk op de BPR Bijlage 9 wateren, zou mijns inziens zowel een algehele VB plicht als een Marifoonplicht moeten gelden.

En wat dat 'indien nodig, kun je hem gebruiken' betreft:
Volgens de regels ligt dat toch wel wat anders.
In de zg blokgebieden, zijn alle schepen die zijn uitgerust met marifoon, verplicht deze te gebruiken. Dwz. inschakelen, uitluisteren en indien opgeroepen antwoorden.
En dat geldt ook voor kleine schepen! En hoewel volgens de vaarwijzers niet verplicht, wordt het geadviseerd je daar ook gewoon te melden als je het blokgebied binnenvaart.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 08 Jun 2017, 10:07

broekie schreef:haalbaar voor ieder scheepje? Ik denk het niet.

Ach, als Belgie een marifoonplicht voor alle schepen boven de 7m in kan voeren, zie ik niet in waarom wij dat niet zouden kunnen
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor Nerissa » 08 Jun 2017, 11:46

Klopt Rob, dat indien nodig gebruiken, is volgens de regels natuurlijk.
Ik bedoelde hiermee in te haken op de opmerking, waarom een marifoon, als ik jou niets te melden heb?
En andere eerder gemaakte opmerkingen

Ik ben zelf voorstander, en ken het nut, uit veel praktijkvoorbeelden.
Ik bagger niet alleen achter door de sloot op en neer, maar vaar door heel nederland.

Ik haak hier nu ook af, dit blijft een oeverloze discussie, als mensen het niet willen begrijpen, of vinden dat regels er niet voor hun zijn.

Groet

Frans 8-)
Nerissa
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 04 Sep 2016, 20:12
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten