Roelof schreef:Kleine correctie:
In de zeevaart is en blijft de kapitein ten alle tijde verantwoordelijk, ook als een loods aan boord is.
Aan boord heeft de loods een adviserende functie gebaseerd op gedetailleerde kennis van het vaarwater enz.
Een gezagvoerder kan / mag legaal afwijken van de adviezen van de loods indien hij dit nodig acht voor de veiligheid van opvarenden, schip en lading of ter voorkoming van een een aanvaring.
Indien het advies van een loods bindend zou zijn zou dat betekenen dat de loods de gezagvoerder vervangt mbt de eindverantwoordelijkheid voor de navigatie.
Hierover zijn diverse uitspraken door de raad van de scheepvaart gedaan waar een loods wel op zijn fouten werd gewezen maar de kapitein verantwoordelijk bleef in gevallen dat het advies van een loods een (bijna) aanvaring, stranding oid veroorzaakte.
Tijdens mijn bezoek aan VTS Botlek werd verteld dat VTS Adviezen, een Loods opdrachten geeft maar dat kapitein te allen tijde eindverantwoordelijke is.
Beetje grijs gebied dus.....