Marifoon verplicht?

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 06 Mrt 2018, 00:11

Marifoon certificaat wordt internationaal erkend, dat impliceert echter niet automatisch dat je het ook in een ander land kunt halen.

Ik weet het niet (en heb ook geen zin om het op te zoeken), maar kun je als ingezetene van Aland je rijbewijs halen in Bland en wordt dat vervolgens in Aland zonder rompslomp erkend?
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor Noordvaarder » 06 Mrt 2018, 00:47

R.C.Grootveld schreef:Ik weet het niet (en heb ook geen zin om het op te zoeken), maar kun je als ingezetene van A-land je rijbewijs halen in B-land en wordt dat vervolgens in A-land zonder rompslomp erkend?


Of dat ook geld voor een marifooncertificaat,weet ik niet.
In principe zou het wel zo moeten zijn,want de EU-regelgeving is overal in Europa geldig.

Het is namelijk wel mogelijk voor het behalen van een gevaarlijke stoffen certificaat voor chauffeurs,zowel voor tank- als voor stukgoed.
Als ingezetene van NL,heb ik Duitsland mijn VLG-certificaten gehaald, en die worden zowel in NL als in de rest van Europa geapcerteerd.

Er zal iemand moeten zijn,die de eerste is die in NL zijn marifooncertificaat gaat halen, en die daarover een proefproces over wil uitlokken in zijn of haar land.
Rest alleen even de vraag,heb je zoiets er voor over?
Noordvaarder
 

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor quichot » 06 Mrt 2018, 09:44

R.C.Grootveld schreef:Ik weet het niet (en heb ook geen zin om het op te zoeken), maar kun je als ingezetene van Aland je rijbewijs halen in Bland en wordt dat vervolgens in Aland zonder rompslomp erkend?

Natuurlijk een zijspoortje, maar ik herinner me de rijbewijsvakanties naar Turkije, waar je een weekje naar een rijschoolpension ging en met een erkend rijbewijs terugkwam. Dat werd probleemloos in een Nederlands rijbewijs omgezet. Of dat nog kan weet ik niet.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor bas » 12 Apr 2018, 09:52

Nee, dat kan niet meer (helaas :mrgreen: ), werkt alleen nog zo met in de EU afgegeven rijbewijzen.
Je kan als Nederlander ook niet je rijbewijs halen tijdens je vakantie in bijvoorbeeld een Spanje of Polen omdat het daar makkelijker/goedkoper is, dan moet je eerst ingezetene zijn van dat betreffende land ( dacht minimaal 6 maanden) of bijvoorbeeld tijdens je vakantie je NL rijbewijs omzetten in een Pools rijbewijs (kan even geen reden bedenken waarom je dat zou willen maar dat terzijde) kan/mag ook niet.

Tot zover de rijbewijzen. Moraal van het verhaal: volgens mij werkt het ook zo voor vaar- en/of marifoonbewijzen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor redmiller » 12 Apr 2018, 11:32

Ja, dat kan wel. Ik kan in bijvoorbeeld België een SRC certificaat halen en mij vervolgens registreren bij het Agentschap Telecom. Volgens mij is dat eerst op dit forum ook al eens genoemd. Met SRC ben je ook bevoegd om Epirb en DSC enz te bedienen. In feite hetzelfde als met een Marcom B.

Natuurlijk zitten er nadelen aan. Met name als je het certificaat ook beroepsmatig wilt gebruiken zijn er wat haken en ogen. Het certificaat is dan ook bedoeld voor pleziervaart op de kust.

Een vriend van me haalde het papiertje in 2014 in Brussel en heeft zich toen ook aangemeld bij AT. Hij deed een dagcursus + examen via VBO voor 150 euro (nee, ik heb geen aandelen....). Helaas bieden ze dit niet meer aan. Ik geloof dat de Nederlandse Aquaplanning dit wil aanbiedt, voor 250 euro (!!!!). Waarschijnlijk weten die dat ze op dit moment de enige zijn :roll:

SRC is populair onder zeilers...
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor roadrunner » 12 Apr 2018, 21:44

Hello,

Wetgeving België.
Motorvaartuigen op de binnenwateren met een romplengte van meer dan 7 m moeten beschikken over een marifooninstallatie. (VHF)
De examens bij BIPT (Belgisch Instituut voor Post en Telecommunicatie) VHF of VHF/SRC kosten je 25.- Euro.
Voor een VHF-marifoonbrevet kun je zelf via handboek/internet(?) leren en na een geslaagd examen krijg je het nodige VHF-brevet.

Tot op heden is er geen enkele verplichting voor de pleziervaart om GMDSS apparatuur te installeren.
Wil men echter op eigen initiatief gebruik maken van onderdelen die onder het GMDSS vallen, dient de gebruiker te beschikken over het passende certificaat.(SRC)
Voor de A1 zones (VHF gebied) volstaat het SRC certificaat, dit Short Range Certificate (Kort Vaart Certificaat) geeft de gebruiker om (enkel) aan boord van een pleziervaartuig de GMDSS apparatuur te gebruiken die overeenstemming is met de GMDSS A1 zone.

Voor het gebruik van toestellen die op andere frequenties dan VHF uitzenden of van de onderdelen van het GMDSS-systeem (bijv. DSC, EPIRB, SART, Satcom, enz.) volstaat het beperkt VHF-certificaat niet.
Voor de niet-commerciële pleziervaart moet de gebruiker in het bezit zijn van het SRC-certificaat (Short Range Certificate).

Om dat te krijgen moet men eerst in een door het BIPT erkend opleidingscentrum een cursus volgen van minstens 8 uur (4 uur theorie en 4 uur praktijk).
Voor GMDSS VHF/SRC klasse D (pleziervaart) moet je dus verplicht 1 dag theorie/praktijkles volgen. (160,- tot 165.- euro afhankelijk van school)
- Inleiding GMDSS en Solas
- Reglementering en gebruik van VHF/DSC
- Nood-, spoed- en veiligheidsverkeer
- Kennismaking met Navtex , Epirb, Sart,…
- Praktijk met verschillende GMDSS toestellen
- Gebruik van de distress button

Na afloop van de les krijg je een praktijkcertificaat van Short Range Certificate (SRC) dat 1 jaar geldig blijft.
Dit certificaat is enkel noodzakelijk om te mogen deelnemen aan het BIPT- SRC-examen.

Na geslaagd examen (combi VHF en GMDSS/SRC 30 theorie-vragen) ontvang je een VHF/SRC brevet. Kostprijs min.dus 160+25 = 185.- Euro.
Je mag examen blijven doen (en betalen..) tot je geslaagd bent, denk wel aan de beperkte geldigheid van je praktijkcertificaat
groetjes en succes,
RO
roadrunner
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 09 Jun 2017, 20:44
Woonplaats: Heist-op-den-berg
ligplaats: Porta Aventura Mol
info:

Vorige

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten