Marifoon verplicht?

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor Georges » 31 Mei 2017, 12:23

Het is maar een idee !
Indien men een vaarbewijs/VHF installatie afhankelijk zou maken van de vaarwegen die iemand bezoekt,onafhankelijk van de grote van het schip.
Dus mensen die enkel op recreatieplassen en kleine niet door grote beroepsvaart gebruikte vaarwegen (net als fietsers op een fietspad rijden en niet op de snelweg) vrijstellen van deze verplichtingen.
Iedereen die deelneemt aan het grote verkeer verplicht vaarbewijs/VHF/uitrusting/verzekering/registratienummer leesbaar op het vaartuig.
In bijna heel Europa is dit laatste al de regel (zonder uitzondering voor kleine vaarweggebruikers) maar het mogelijk maken dat mensen praktijkervaring op beschut water opdoen zou mogelijk een grote meerwaarde zijn en voor vele mensen is dat water ook genoeg om hun hobby te beleven zonder veel rompslomp en of "studeren"....
Ik begrijp dat men op een kanaal van 15m breed en waar de wal,brug,of sluis aanroepbaar is het nut van een VHF minder inziet.
Bij grotere wateren is het onmogelijk om duidelijk en daarmee veilig te praten met de verkeersdienst,en andere vaarweggebruikers, sluizen worden daar ook niet altijd meer bemand en dienen aangeroepen via VHF of een intercom installatie bij een ponton, aanleggen is dan weer vereist...
Dus ik vermoed dat we hier met discusierren niet uitkomen voor iedereen omdat de vaargebieden zo verschillend zijn, daarom een mogelijkheid creeren waarin iedereen kan blijven varen op zijn manier.
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor kajoe » 31 Mei 2017, 14:32

volgens mij vaart ieder naar zijn eigen idee .
zolang er geen verplichting is voor marifoon tenzij je langer dan 20 meter bent ,kunnen we eeuwig discuseren hier over ,maar een ieder maakt het voor zich zelf uit wat wel of niet goed is .
persoonlijk ben ik voor marifoon ,anderen denken dat ze beter uit zijn met een mobieltje ,anderen gebruiken vlag seinen ,enz .
en dat papiertje neem je er bij .net zoals bij de rijbewijzen dat je ook uitbreiden moet als je meer wild ,zowel particulier als de grote truckers ,
dus reguleerd men het zelf wel op welk vaar gebied men welk zend apparaat gebruikt ,hoeft niet vastgelegd te worden door de overheid .
overal worden bij bruggen en sluizen meld knoppen aangebracht ,soms moet je iets langer wachten ,en weer anderen vinden het maar erg lastig om even aan te schieten om daar op te drukken ,tja is er een marifoonpost aanwezig kan dat helpen ,vooral als men langer moet wachten op passage van hulpdiensten ,vaak moet de bedienaar 10 minuten wachten met draaien soms langer ,en den worden er een hoop pissig ,en van waarom draait die lul nou niet .
met zoiets kan een VHF makkelijk zijn.
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor Nerissa » 31 Mei 2017, 19:31

Ik heb niet alles meer gelezen, daar dit zo `n oeverloze discussie is, die al 10000000 maal gevoerd is, omdat er altijd mensen zijn, die denken dat hun wet en regelgeving beter is.

dus nog één opmerkinkje. Voorbeeld

Pietje met radio (denkt dat dat voldoende is) en de beroepsvaart met Marifoon.

Die laatste vraagt aan het Jachtje, wat hij van plan is, want hij vaart bv midden in de plomp (de beroeps ziet met zijn verrekijker een mooie antenne staan en denkt dat Pietje Marifoon heeft).
Geen reactie, van Pietje
Pietje denkt, ik heb hem toch gehoord, hij ziet me toch?/

dus hier is geen communicatie mogelijk. Dus is dit een onveilige situatie (als pietje geen radio had gehad, zou het veiliger zijn)

Dus dat oeverloze gezwets over een radio, of communiceren met je telefoon......gelul. neem een marifoon (of twee), of niets

Groet

Frans 8-)
Nerissa
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 04 Sep 2016, 20:12
ligplaats:
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor Roelof » 31 Mei 2017, 20:57

Georges schreef:.............
Iedereen die deelneemt aan het grote verkeer verplicht vaarbewijs/VHF/uitrusting/verzekering/registratienummer leesbaar op het vaartuig.
............


Mee eens.
Kan ook die oude verlaten vloot opgeruimd worden als de spoorloze eigenaren z'n boot niet wil registreren.
Is tenslotte hetzelfde als dat een auto geregistreerd moet worden en een fiets niet.

Veel mensen die een groter vaargebied hebben zullen het waarschijnlijk ook eens zijn met een marifoon plicht, velen hebben deze al inclusief brevet.
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor Bobbob » 31 Mei 2017, 21:21

In Belgie hebben we al ZOveel verplichtingen en zijn we ook een van de meest belaste landen ter wereld.het is bewezen dat dit alles echt geen zekerheid van meerwaarde is.als dit dan ook nog ten koste van de veiligheid gaat vind ik dat zeer triestig.Ik zou opteren om een marifoon vergunning te binden aan een factuur van aankoop van een boot,alsof men een auto koopt en hierdoor ook een nummerplaat kan krijgen,Het rij/vaarbewijs zou dan automatisch de marifoonvergunning kunnen vervangen en mee in het lespaket zitten.Het zou ook veel logisser zijn want :een boot zonder marifoon of een marifoon zonder boot zou niet meer kunnen.Logisch of niet ????
Mijn levensmoto is een Honda Gold Wing super bike 1800cc 6flat .
Bobbob
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 22 Feb 2017, 05:11
ligplaats:
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor Bobbob » 04 Jun 2017, 18:01

Iemand hiervan op de hoogte:
https://www.youtube.com/watch?v=kax0eMVSbWw
Voor hoever zijn ze hun beloften nagekomen?
Mijn levensmoto is een Honda Gold Wing super bike 1800cc 6flat .
Bobbob
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 22 Feb 2017, 05:11
ligplaats:
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor stefan » 04 Jun 2017, 18:25

Is filmpje uit 2008, oud nieuws.

Inmiddels moet je gewoon weer rond de 30 euro per jaar betalen en registratie hebben bij agentschap telecom (dat laatste is nooit anders geweest)
Er is inderdaad een paar jaar geweest dat je geen jaarlijkse kosten had, die zijn nu dus weer terug.
stefan
 
Berichten: 631
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor Roelof » 04 Jun 2017, 18:31

Hoewel een oud filmpje, is het nieuw voor mij.
Ook anders dan de info van de radio surveyors welke ik hierover mbt binnenlandse wateren heb gesproken.

Ziet er in mijn ogen uit als goed nieuws maar ik reken er op dat een certificaat in het buitenland verplicht blijft (in elk geval nooit verkeerd om te hebben).
Vanavond maar eens rustig googelen :mrgreen:

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor Noordvaarder » 04 Jun 2017, 22:46

Bobbob schreef:Voor hoever zijn ze hun beloften nagekomen?

In het filmpje sprak toch iemand die staatssecretaris was?
Het is toch de gewoonte dat die mensen hun beloftes niet nakomen?
Niets nieuws onder de zon dus.
In het filmpje werd gesproken over "veiligheid".
Kun je toch achteraf nagaan,wat die veiligheid hun waard was.
Schijnbaar helemaal niks.
En dan moet ik dat wel hebben?
Zij geven het goed voorbeeld toch ook niet?
Ze komen toch niets na?

Er zal wel een lobby geweest zijn,die dan geen cursussen meer kon geven.
Die zullen dat wel tegengehouden hebben,want anders waren ze werkloos geweest.
Het is toch een economische kwestie,ipv een veiligheidskwestie.
Want zo is het met alles waar ze een slaatje uit kunnen slaan.
Het wordt tijd dat ook de BE-rijder eraan moet geloven,om te bewijzen of deze na 5 jaren nog wel capabel genoeg is om te kunnen rijden.
Een test doen,en een certificaat halen voor de volgende 5 jaar,zou niet verkeerd zijn.
Is ook goed voor de werkgelegenheid,en met name voor de rijschoolhouders.


Maar inderdaad,het was een mooie oplossing geweest voor al diegenen,die niet verder komen dan de b.v. 3 Noordelijke provincies,en soms een uitstapje maken naar de randmeren.
Het was gemakkelijk geweest om voor een brugbediening op het Reitdiep de brugwachter op te roepen.
Of voor die enkele schutting op Gaarkeuken,om een rondje te kunnen varen via de Lauwers en het Kommerzijlsterrijte.
Dat je voor dergelijke toertjes, een cursus moet volgen van A tot Z over marifonie,vind ik gewoon idioot.
Iemand die bij regelmaat gebruik maakt van de grote rivieren,en die dus op hoofdvaartwegen zit,daarvoor is het een must,maar niet voor die enkele vaarder die af en toe een brugbediening nodig is.
Maar goed,er zijn ook andere manieren,zoals een GSM.
Velen zeggen dat zoiets niet hoord,maar men kan in nood daar ook een Alert via uitzenden.
Dat doet men nu al voor problemen op het land.
Dan doet men dat ook maar als er iemand in nood zit op het water.
Alert is alert.
Ik zie dus de noodzaak niet,om daarvoor een marifoon bewijs te gaan halen.
Alles kan via GSM,men doet dat ook maar via GSM.
Noordvaarder
 

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor stefan » 05 Jun 2017, 11:34

Dan hou jij het toch fijn bij je gsm?

In de tijd benodigd om dat draadje te lezen en bovenstaande te schrijven had je het halve cursus boek basis certificaat Marifonie al uit gehad! Zo weinig stelt het voor...
stefan
 
Berichten: 631
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten