Pagina 1 van 21

Marifoon verplicht?

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2017, 12:40
door Bobbob
Op het forum vond ik een zeer geanimeerde diskutie wanneer een marifoon verboden is ,maar zijn er ook situaties wanneer een marifoon verplicht is.
Als dat zo is , kan ik dan gebruik maken van mijn oude radio-amateur-vergunning,ON1BAY,door die terug te laten her-activeren.

Re: Marifoon verplicht?

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2017, 13:15
door R.C.Grootveld
Ben benieuwd waar je gevonden hebt, dat een marifoon ergens verboden zou zijn danwel ergens verplicht zou zijn ......

Voor kleine schepen kent NL (itt Belgie) geen marifoonplicht, nog een marifoon verbod.
In bepaalde gebieden (de zg blokgebieden) geldt alleen een communicatieplicht, dwz schepen (ook kleine!) die marifoon hebben, moeten hem gebruiken (dwz ingeschakeld hebben op het juiste kanaal en reageren op oproepen).

Voor het gebruik dien je Basis Certificaat marifonie te hebben, of je amateur licentie als zodanig geaccepteerd wordt betwijfel ik.

Re: Marifoon verplicht?

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2017, 14:18
door Georges
Aan je roepsein ON1BAY te zien ben je Belgisch radioamateur, en inderdaad geldt in België ook voor kleine schepen marifoonplicht vanaf 7 meter, dit geldt overigens ook voor buitenlandse schepen.
https://mobilit.belgium.be/nl/scheepvaart/pleziervaart/vaartuig/marifoon

Je radiocertificaat geldt niet voor VHF.

In Nederland is er inderdaad geen enkele verplichting.

Re: Marifoon verplicht?

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2017, 22:33
door Bobbob
Mijn vergunning is juist wel voor VHF,nml 144mhz,zit de marifoon practisch niet (bijna) op dezelfde lijn , nml 155-165mhz.Maar ja,voor de regeringsgraaiers zal op het eerste knopje drukken een GROOT verschil maken met op het tweede te drukken,zeker in jaarlijkse belasting.

Re: Marifoon verplicht?

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2017, 22:44
door R.C.Grootveld
En jawel hoor, daar zijn ze weer:
- De graaiers
- De regering
- Belasting
etc etc

Verder gaat het niet om de frequentie, maar om 'Maritieme communicatie'.
En dat is wat anders dan gewoon met elkaar praten.
Ik heb geen VHF licentie, maar ik kan me niet voorstellen dat daar specifieke maritieme zaken inzitten mbt het nood, spoed en veiligheidsverkeer

Re: Marifoon verplicht?

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2017, 22:49
door Bobbob
vanaf een zekere lengte is het zelfs verplicht om twee toestellen aan boord te hebben , https://mobilit.belgium.be/nl/scheepvaa ... g/marifoon
In het apenland is alles wat niet verplicht is,verboden.

Re: Marifoon verplicht?

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2017, 23:03
door Nerissa
Een maritime telefoon mag je zonder in het bezit te zijn van een geldig bedieningscertificaat niet aan boord hebben.
Het is een zender, en " geheime " zenders zijn in NL verboden.

Het bed. Cert. Is alleen geldig voor de marifoon. (Welke je dan ook moet registreren.)Verder niets. Geen discussie over mogelijk. Het gaat ook niet om graaiers en belastingen, de wetgeving hierover is ouder dan de licentiebijdrage die we hier voor betalen.

Dus lees de regels die in de wet staan en trek je conclusie.
Dit geld ook voor mensen die onder buitenlandse vlag varen.
Ik denk dat de mazen in de wet die je probeert te zoeken, dichtgetimmerd zijn.

Groet

Frans 8-)

Re: Marifoon verplicht?

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2017, 23:07
door Georges
Bobbob schreef:vanaf een zekere lengte is het zelfs verplicht om twee toestellen aan boord te hebben , https://mobilit.belgium.be/nl/scheepvaa ... g/marifoon
In het apenland is alles wat niet verplicht is,verboden.

Ach , ik ben het eens met een beetje structuur op veiligheid, geen regels geven ook maar willekeur en ergernis.
We hebben al vele jaren 2 marifoons aan boord en gezien we de Westerschelde en kust regelmatig bevaren is dat een gemak ik weet precies wat er gebeurt en wie of wat er op of af vaart... laat die jongens die zonder iets varen en niet het verschil tussen BB en SB kennen maar doen ik geloof in een goede en duidelijke communicatie al vele jaren lang.

Re: Marifoon verplicht?

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2017, 23:31
door Nerissa
Zo is dat: goede communicatie, altijd en overal, op t werk, thuis :mrgreen:
En op t water, het voorkomt ongelukken, en bespaart geld.
Sommige delen van communicatie zijn geregeld dmv wet en regelgeving, om de communicatie eenvoudig en internationaal te kunnen gebruiken.

En een tweede marifoon is verkte handig.

Groet

Frans 8-)

Re: Marifoon verplicht?

BerichtGeplaatst: 30 Mei 2017, 00:16
door Roelof
Zoals Georges zegt, dmv een marifoon weet je wat er in je omgeving gebeurd en zijn hier regels voor ten bate van het scheepvaartverkeer.

Ik heb echter een marifoon maar (nog) geen brevet, ik kan de marifoon dus ook niet laten registreren
Als ik het goed begrepen heb mag ik volgens de wet en regelgeving geen marifoon aan boord hebben, ook niet om uit te luisteren naar het omringende verkeer en de verkeersleiding.

Op routes waar beroeps verkeer is luister ik wel uit, gewoon om rekening te kunnen houden met de mensen die hun brood verdienen op het water.
Zenden of beantwoorden doe ik niet, tenzij ik of iemand nabij in een echte noodsituatie zou komen.
Dan zou geen wet mij kunnen stoppen om de marifoon wel te gebruiken.
Verder is het ook wel eens makkelijk als je hoort wat de verkeersleiding van plan is met bruggen en sluizen

Ik zal het verkeerd zien maar in het land der blinden, is één oog koning.

Het mag wettelijk dus niet maar ik zou graag willen weten wat de reden is dat je niet mag uitluisteren.

Hoor graag,
Groet,
Roelof