Marifoon verplicht?

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 30 Mei 2017, 21:07

Georges schreef:Dan zou ik zeggen pas het vaarbewijs examen aan en voeg een praktisch stuk in zoals in de andere landen ,bij ons alvast verplicht.

Eens, en dan niet meer afhankelijk van het soort schip, maar van het vaarwater.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor Georges » 30 Mei 2017, 21:34

Niet te druk in maken, afhankelijk van het vaargebied is iedere simpele ziel schipper en komt het goed. ;)
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 30 Mei 2017, 22:11

Georges schreef:Niet te druk in maken, afhankelijk van het vaargebied is iedere simpele ziel schipper en komt het goed. ;)

Gewoon iedereen VB, afhankelijk vaarwater, marifoonplicht op bijlage 9 wateren etc: wordt het vanzelf minder druk :D
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor Marie Christina » 30 Mei 2017, 22:33

Ja, en minstens een schip van 3 ton.
Wordt het nóg minder druk. :D
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor Byl54 » 30 Mei 2017, 22:48

@R.C Grootveld Eens, en dan niet meer afhankelijk van het soort schip, maar van het vaarwater.

Onzin, een groot zwaar schip ( > 15 m) of snel klein schip (>20km/h) kan meer schade veroorzaken dan een klein schip.
Ook denken een aantal heren hier dat je aan de pleziervaart de zelfde eisen kunt stellen als aan de beroepsvaart. Nogmaals kom eens terug op aarde, denk u nu echt dat door het verplicht stellen van een vaarbewijs voor alle schepen het aantal ongelukken zal afnemen?
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 30 Mei 2017, 23:00

Byl54 schreef:@R.C Grootveld Eens, en dan niet meer afhankelijk van het soort schip, maar van het vaarwater.

Onzin, een groot zwaar schip ( > 15 m) of snel klein schip (>20km/h) kan meer schade veroorzaken dan een klein schip.
Ook denken een aantal heren hier dat je aan de pleziervaart de zelfde eisen kunt stellen als aan de beroepsvaart. Nogmaals kom eens terug op aarde, denk u nu echt dat door het verplicht stellen van een vaarbewijs voor alle schepen het aantal ongelukken zal afnemen?
"
1: Dus voor een klein/langzaam schip hoef ik geen regels te kennen?
U wekt niet de indruk zelf veel op het water te zitten, want dan zou u nl weten dat de meeste irritatie juist door die groep wordt veroorzaakt, aangevuld met de niet VB plichtige, speciaal er voor gebouwde huurbakken van 14.95m
2: Volgens mij zegt niemand hier dat je aan pleziervaart dezelfde eisen moet stellen als aan beroepsvaart
3: Het aantal ongelukken zal misschien niet afnemen, de irritatie zal dat zeker (en daarmee in ieder geval de kans op ongelukken)
Hoewel, als gevolg van de hogere drempel zal het sowieso een stuk rustiger (en daarmee aangenamer) worden op het water en daarmee de kans op ongelukken.

Overigens is er maar één sector in Nederland tegen een algemene VB plicht en dat is de verhuursector.
Gelukkig is er een lichtpuntje, want er zijn geruchten dat Brussel aanstuurt op een algemene VB plicht
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor Byl54 » 31 Mei 2017, 08:23

@R.C Grootveld.
Hopelijk voor u gaat Brussel zich minder bemoeien met de regelgeving. De irritatie voor u zal hoog oplopen, als net als in het verkeer (fietsers) de kwetsbare groep schepen < 7m een wettelijke bescherming zou krijgen. Milieu regelgeving/belasting: Oude diesels uit de schepen moeten, Ad blue tanken, vaarbelasting op schepen > 3 ton.

@R.C Grootveld. U wekt niet de indruk zelf veel op het water te zitten,
Uitspraak nergens op gebaseerd.
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor Georges » 31 Mei 2017, 08:26

De verhuursector zou zich hier net als in Frankrijk een vrijstelling kunnen aanvragen.
Ja,in Frankrijk krijgt een huurder voor de duur En het traject een tijdelijk vaarbewijs, wel wordt er voor vertrek een praktijkles gegeven, dat het niet altijd voldoende is bewijst de praktijk...Daarom zou het verstandiger zijn zulke onzin te vermijden.
Maar om fietsen met deelname aan de scheepvaart te gaan vergelijken ???
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor Roelof » 31 Mei 2017, 11:33

Noordvaarder schreef:
RoelofOp die manier wordt voorkomen dat het een soort 27 MC geouweneel met een hoog Tokkie gehaalte wordt op de werk kanalen.

De 27MC band was geen band met een hoog tokkie gehalte.
Dat werd het pas toen ze dat vrijgaven met een 1 Watt vermogen bakkie op de FM-band.
Vanaf toen heb ik weinig daarvan nog gebruik gemaakt.
[/quote]


[quote="Noordvaarder schreef:En wat je schrijft over iemand die een (klandestiene)marifoon aan boord heeft,en als ze erachter komen dat je niet hebt uitgeluisterd?


1e: Je bent er dus mee gestopt toen het een ongeorganiseerd rommeltje werd.
De marifoon is een werk en veiligheid gerelateerd instrument, dit was / is een bakkie niet.
Vandaar de cursus en bijbehorende regelgeving, om te voorkomen dat het een rommeltje wordt.

2e: Graag even een quote van mij waar ik bovenstaande schrijf.
Ik kan niet terugvinden waar ik schrijf over het wel of niet uitluisteren via een clandestiene marifoon en de pakkans.
Ik schrijf over de bij bijdrage aan de veiligheid door correct marifoon gebruik. en het feit dat je het pech vindt voor de persoon in nood die je misschien wel gehoord hebt maar je niet verplicht voeldt om te helpen omdat je niet in het bezit bent van een marifoon certificaat.

MC had het er over geloof ik, en terecht.
Het is logisch dat je een bezoek van de WP krijgt als je in de buurt van een noodlottig ongeval bent geweest en je niet geprobeerd hebt om te helpen.

Je zult het waarschijnlijk onzin vinden denk ik maar wist je dat zonder certificaat te hebben je niet eens een marifoon aan boord mag hebben?
In dat geval wordt het in bezit hebben van een correct werkende marifoon (dus zend en ontvangst) aan boord van een varend schip wordt gewoon gezien als een illegale zend installatie zoals een ether piraat aan de wal, zijn zender wordt ook in beslag genomen als deze gevonden wordt, ook als hij hem op dat moment niet gebruikt.

Indien er een inspectie aan boord komt om willekeurig welke reden en ze zien een marifoon, moet er een geldig certificaat (op naam van een opvarende) kunnen worden getoond.
De aanwezigheid aan boord kan al een boete veroorzaken, hoeft hij niet eens aan te staan.
Inspecties aan boord van varende plezier vaartuigen zijn een zeldzaamheid, dus de pakkans is niet groot.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor kajoe » 31 Mei 2017, 11:48

zoals ik al eens eerder vermeld had .de toestanden om het vaarbewijs in te voeren begon een beetje in 1978 .
en toen brak de pleuris los ,niet alleen in de grote ,beroepsvaart maar ook in de chartervaart zowel zeil als motor ,daarbij voegde zich dan ook de recreatievaart ,de bedoeling toen was oom het verplicht te stellen vanaf bootjes langer dan 7 meter ,en je begrijpt wel dat men daar op tegen was .
uiteindelijk is men dan op de huidige regels uitgekomen .
vele schippers die al vele jaren met schepen voeren kregen stomweg geen grootvaarbewijs ,deze werden na inlevering van een dikke stapel papieren en zelfs hele boekhoudingen verstrekt van uit Rijswijk soms snapte n je de ballen van dat beleid daar ,nou toevallig moesten we in die tijd geregeld met tekeningen van een nieuw schip op het kantoor van de scheepvaart inspectie zijn .
daar eens rond gevraagd hoe het in elkaar zat met de vaarbewijzen ,de inspecteur nam ons mee naar een heel andere afdeling waar het meest een soort werkstudenten zaten te werken en toen begrepen we dat iemand met een roeibootje wel een groot vaarbewijs kreeg en een oudere schipper niet ,
uiteindelijk is alles goed gekomen .
in mijn jonge jaren moesten wij verplicht het binnen en Rijnvaart diploma halen dikke schit was toch niet nodig kon zo ook wel ,maar ja de rederij bazen wouden dat en om schipper te worden waren nu een maal papieren verplicht ,ook werd het halen van de rijn patenten er niet makkelijker op ,voor een doos sigaren en een kleine bij voeging van wat mooi biljetjes , dat ging rap over .
zo ook met de marifoon papieren ,en waar zeurt men over een weekje goed het boekje lezen en men kan examen doen .
maar goed we zijn Hollanders en zien kans om overal apen en beren te zien ,en vaak tegendraads .
groet wout .
die een hele berg papieren moest halen ,maar ze nu bijna allemaal in de plomp kan knikkeren.
kajoe
 
Berichten: 1370
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten