Marifoon verplicht?

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor Klaver vier » 05 Jul 2017, 15:15

Ik heb een marifoon en een certificaat om hem te bedienen,maar tijdens de les voor mijn examen werd gezegd als je een marifoon hebt gewoon aanzetten en uitluisteren maar niet zenden
Mij werd verzekerd dat ze mij daar nooit voor zouden bekeuren,en zou er een discussie over zijn mochten ze mijn instructeur daar over bellen.
Gr René
Klaver vier
 

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor Noordvaarder » 05 Jul 2017, 15:57

Klaver vier schreef:...........,maar tijdens de les voor mijn examen werd gezegd als je een marifoon hebt gewoon aanzetten en uitluisteren maar niet zenden.
Mij werd verzekerd dat ze mij daar nooit voor zouden bekeuren,en zou er een discussie over zijn mochten ze mijn instructeur daar over bellen.
Gr René

Het mooie is René,dergelijke uitspraken krijg je nooit op papier van zo iemand.
Dus jij kan dan onderweg wel zeggen tegen iemand "mijn instructeur zei het",maar wie zegt mij dat zo iemand bevoegd was om dat te vertellen.
Daarom gok ik het niet,want geen bediengscertificaat betekend gewoon,je hebt een geheime zender.
Je hebt de mogelijkheid immers om het te kunnen bedienen.

Jouw uitspraak zou dan ook kunnen gelden voor iemand die een rubberboot heeft van pakweg 4 meter,met een 20pk motor eraan.
Als daar iemand in zit zonder VB1,die nooit,maar dan ook nooit sneller gaat dan 15 km/h,zou deze daarmee legaal kunnen varen.
Toch is het zo,dat als de gendarme oordeelt,dat hij met zijn combi sneller kan,en dus de klemtoon op kan,dan is hij illegaal bezig,en krijgt hij een prent.
Het is aan de dienstdoende diender te beoordelen op dat moment of het wel of niet kan.Maakt niet uit of de beoordeling slecht of goed was.
En dat geld ook voor de marifoon.

Hier in den lande geld "Wie iets beweert, bewijst".
Alleen voor de overheid zelf,gelden andere regels. :evil:
Noordvaarder
 

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 05 Jul 2017, 16:40

quichot schreef:is als die rompslomp rond dat examen verdwijnt

Rompslomp? Welke rompslomp?

Sorry, maar het doorlezen van een boekje en een paar vragen beantwoorden kan ik geen rompslomp noemen.

quichot schreef:Dan heb je in elk geval te maken met gemotiveerde schippers, en die zullen zeker ook de instructies lezen.

Als het al dan niet moeten doen van een simpel examen een drempel is vwb je motivatie, vraag ik me af of je wel echt gemotiveerd bent.

Een echt gemotiveerde schipper haalt gewoon dat diploma en z'n VB-II (of het nu nodig hebt of niet) en mekkert daar verder niet over.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 05 Jul 2017, 16:55

Noordvaarder schreef:Stigmatiseer niet de mensen met uitspraken van "als je niet bij machte bent om daarvoor een certificaat te halen,moet je erover nadenken of je wel geschikt bent om e.e.a. uit gaan oefen.(vrij vertaald)(Uitspraak gedaan in draadje vaarbewijs en marifoon) .Eerlijk gezegd Rob,ben jij niet de man die kan oordelen over dergelijke mensen,sterker nog, je MAG het niet eens.Bij dergelijke antwoorden gaan bij mij haren overeind staan.

En waarom zou ik dat niet mogen?

Varen is net als autorijden (en heel veel andere zaken in het leven):
Het is in principe voor iedereen een recht, maar niet per definitie voor iedereen weggelegd.

En mijn haren gaan ook wel eens overeind staan, ook hier
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor Klaver vier » 05 Jul 2017, 17:16

Noordvaarder wat je nu weer aanhaalt met je rubberboot,raakt kant nog wal
Ik zij alleen luisteren, als je met die rubberboot niet gaat varen krijg je ook geen bekeuring ook al hang je er 200 pk aan
Gr René
P,s Je krijgt nu toch ook geen bekeuring als je met je ontvanger luistert
Klaver vier
 

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor quichot » 05 Jul 2017, 17:33

Ik denk dat we met het ingraven in onze stellingen het uiteindelijke doel uit het oog verliezen: betere communicatie tussen vaarweggebruikers op drukke punten ter voorkoming van misverstanden.
Examen of niet, het zal mij persoonlijk worst zijn, ik heb mijn (examenloze) vergunning al 38 jaar. Maar het gaat niet om mij, of wat ik ervan vind.

Drie dingen:
1. ik heb als dat nodig is liever contact met een marifoonbezitter die geen examen heeft gedaan dan helemaal geen contact, en
2. ik weet zeker dat nieuwkomers mét of zonder examen in het begin geen chocola kunnen maken van wat ze zoal horen.
3. Wie zo'n ding wel heeft maar hem niet aanzet, die...nou ja, ik ben in een goede bui zal ik maar zeggen.

Marifoongebruik en het bijbehorende jargon leer je uitsluitend in de praktijk. Nu stop ik.
Laatst gewijzigd door quichot op 05 Jul 2017, 17:43, in totaal 1 keer gewijzigd.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor Klaver vier » 05 Jul 2017, 17:43

Als je vroeger een zendbak kon bedienen lukt een marifoon ook wel,ook zonder certificaat.
Er zijn er nu een heleboel met certificaat die er ook niets van bakken,die lessen ben je ook zo vergeten als je niet regelmatig vaart
Gr René
Klaver vier
 

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor quichot » 05 Jul 2017, 17:44

Echt. Een stoomstrijkbout is ingewikkelder.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor Meijer1980 » 05 Jul 2017, 20:44

quichot schreef:Echt. Een stoomstrijkbout is ingewikkelder.


whoehahaha, prachtig...

ik ben ook nog maar kort "vaarder" maar schaf er toch een aan, al is het idd alleen om uit te luisteren, ik ben graag op de hoogte van eea om me heen, als ik dan iets doms doe kan een ander mij tenminste attenderen...
verder is er ook heeel veel informatie / filmpjes van internet te halen, dus je hoeft tegenwoordig eigenlijk geen "domme" kapitein meer te zijn...

grts Jacob
life is a sh*t sandwich, and we all have to take a bite... 8-)
Gebruikers-avatar
Meijer1980
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 30 Apr 2017, 23:51
Woonplaats: Rilland
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 05 Jul 2017, 22:38

quichot schreef:Echt. Een stoomstrijkbout is ingewikkelder.

Ligt eraan waar die mee gestookt wordt: Hout, kolen, gas of electronen :D
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten