Wetgeving Marifoonverkeer

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

Berichtdoor R.C.Grootveld » 04 Mei 2017, 16:58

Byl54 schreef:Verder alleen aan boord van schepen waar geen andere zendapparatuur aanwezig is.

Ik vraag me af of dit juist is .....

Want https://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/scheepvaart/maritieme-radiozendapparatuur/de-portofoon-hand-marifoon-toegestaan-op spreekt daar niet over.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

Berichtdoor Noordvaarder » 04 Mei 2017, 17:49

R.C.Grootveld schreef: Om een vergelijk te trekken met voertuigen:
Op het moment dat het max toelaatbaar gewicht van een voertuig boven de 3500kg uitkomt dient het voertuig te voldoen aan de eisen die er aan die categorie worden gesteld: Dan ben je een vrachtwagen en dient deze dus begrensd te zijn op 80 kmh.

Er wordt enorm afgedwaald in deze thread,waardoor er vreemde uitspraken bijkomen,
die niet relevant zijn aan het onderwerp,en ook nog eens totaal niet kloppen.

Een voertuig dat boven het Totaal Toegestane Massa(=bruto gewicht voertuig categorie 3500 kg) is dan NIET automatisch een vrachtwagen.
Éen bus zal nooit een vrachtwagen worden,evenals een camper.
Zelfs met alleen rijbewijs B-E is het mogelijk een combinatie van totaal 6999 kg te rijden,waarvan het trekkende voertuig niet zwaarder is dan max 3500 kg .
Ook is een voertuig van boven de 3500kg brutogewicht NIET afgesteld op max 80 km/h.Maximum snelheid afstelling is 89 km/h.

En aan @Marifoon zou ik willen zeggen, koop je een goedkoop dingetje dat NIET kan drijven,want mocht je controle krijgen,kun je het altijd nog bijtijds laten zinken.
Want wat ze bij controle NIET vinden,daarover kun je nooit een prent krijgen.
En verder,regels zijn er gemaakt om deze te overtreden,want anders waren de boetes voor overtredingen niet noodzakelijk. :) :)
De kachel moet namelijk ergens van roken,of van reguliere betalingen of van boetes. :)
Noordvaarder
 

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

Berichtdoor kajoe » 04 Mei 2017, 17:56

mijn icom hand marifoon heeft ongeveer 7 km reikwijdte op hoog vermogen ,genoeg dus. Deze gebruik ik meestal als ik boven zit ,in de stuurhut nog een uitluister marifoon die ev ook gewoon is te gebruiken .bij beide hetzelfde atis num. ingevoerd .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

Berichtdoor Noordvaarder » 04 Mei 2017, 18:02

kajoe schreef:op hoog vermogen ,genoeg dus. .bij beide hetzelfde atis num. ingevoerd .

Citaat van de site van Agentschap Telecom
Welk zendvermogen stelt u in?
Op een aantal marifoons kunt u op hoog (25 watt) en laag (1 watt) vermogen zenden. Stel uw marifoon op de Nederlandse binnenwateren standaard in op 1 watt. Controleer dit voordat u gaat zenden. Het gebruik van lage vermogens voorkomt storingen. U heeft in Nederland op de binnenwateren bijna altijd voldoende bereik op 1 watt. Wanneer u een basiscertifcaat marifonie heeft, mag u alleen een marifoon op laag vermogen gebruiken
.
Noordvaarder
 

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

Berichtdoor kajoe » 04 Mei 2017, 18:09

men kan binnenvaart marifoons niet zelf instellen hoog is 1 w ,16 gaat vanzelf naar 25 w en daar moet je het maar mee doen .
laag en midden tja dat weet ik niet hoe ver .
met onze sluis hand set rond 5 km ,ook een icom.
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

Berichtdoor Byl54 » 04 Mei 2017, 20:20

@ R.G.Grootveld
In “Gebruikersbepalingen en procedures Maritiemmobiele radiocommunicatie” staat het volgende:
Een portofoon in de VHF-band mag alleen worden gebruikt in combinatie met een marifoon. De beroepsbinnenvaart mag met een portofoon alleen de kanalen 15 en 17 gebruiken. Op de Nederlandse binnenwateren kan de pleziervaart volstaan met het gebruik van alleen een portofoon
Zou pleziervaart meer bevoegdheden hebben dan de beroepsbinnenvaart, wat denk u?
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

Berichtdoor Marifoon » 04 Mei 2017, 20:24

R.C.Grootveld schreef:Het gaat er niet om wat je er mee doet, het gaat erom wat het voor apparaat is:
- Een ontvanger
- Een zend-ontvanger
En dus is een apparaat waar je mee kunt zenden, een zend-ontvanger

Om een vergelijk te trekken met voertuigen:

Op het moment dat het max toelaatbaar gewicht van een voertuig boven de 3500kg uitkomt dient het voertuig te voldoen aan de eisen die er aan die categorie worden gesteld: Dan ben je een vrachtwagen en dient deze dus begrensd te zijn op 80 kmh.
Het object dus ..... in dit kader de marifoon

En dan moet je als gebruiker (bestuurder) groot rijbewijs hebben, ongeacht of je daadwerkelijk boven die 3500kg uit komt.
De gebruiker dus .... in dit kader degene die het apparaat bedient.

Een marifoon is een zend-ontvanger! Punt uit en dus:
- Dien je hem te registreren
- Dien je een certificaat te hebben

En een porto-marifoon voor € 20 "uit het buitenland"? Een dergelijke prijs ben ik nog nooit tegengekomen.
Ik weet niet welk buitenland je bedoelt, maar hebt de kans dat
1: Er geen ATIS encoder inzit en dan is het zelfs een verboden apparaat
2: Dat apparaat niet voor de EU is toegelaten (CE)
3: Niet van de juiste kanalensets voor NL is voorzien

Ik geef het nu op, want het lijkt erop dat je het gewoon niet wilt begrijpen.


Ik ken geen Marifoon die in Nederland gemaakt is.
Over het algemeen staat er op bijna elk elektronisch apparaat: Made in .....
Als je de basisschool hebt afgerond kun je misschien begrijpen wat kleinhandel en groothandel is.
Wanneer er grotere hoeveelheden ingekocht worden wordt het product ook goedkoper.
Als je nou een landkaart van de basisschool erbij gaat pakken kun je misschien inschatten hoeveel mensen er in Nederland wonen
en hoeveel mensen er in een ander land wonen.
Een importeur in Nederland koopt misschien 1 miljoen marifoons in tegen een hogere prijs dan een importeur in Amerika die misschien wel 1 miljard
marifoons inkoopt.
Maar logisch nadenken zit er bij jullie niet bij heb ik begrepen.

Ik hoop niet dat je zo slap loopt te leuteren door een marifoon als wat je hier allemaal uitkraamt.
Een vrachtwagenchauffeur heeft nog steeds geen certificaat voor het hebben van een airbag.
En er is dan nog steeds een verschil tussen een airbag en een opblaasbare ballon.

Dit apparaat is voor de EU toegelaten.
Dit apparaat is programmeerbaar met de juiste marifoonkanalen.
En inderdaad heeft deze geen ATIS

Maar waar haal je de onzin dan vandaan dat het een verboden apparaat is.
Als je zoekt op BaoFeng kun je in Nederland genoeg van dit soort apparaten zonder ATIS kopen.

Wederom weer slap gelul zonder feiten en bronvermelding van Rob
Marifoon
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 02 Mei 2017, 18:37
ligplaats: Texel
info:

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

Berichtdoor broekie » 04 Mei 2017, 20:56

Net een beetje zoeken koop je in Nederland ook een Kalasjnikov.
Die mag dan dus blijkbaar ook in je bezit zijn, als je er maar niet mee schiet.
Interessante redenaties van marifoon.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

Berichtdoor henkvd » 04 Mei 2017, 21:06

Apparaat voldoet niet wegens ontbreken ATIS. maar daar heeft "marifoon " weinig mee, zou je, je nickname niet beter veranderen, die lijkt niet van toepassing ?
Verder is het frequentie bereik te ruim om het een maritieme porto te mogen noemen.

Verder stop ik er maar mee, heeft weinig zin als je er toch niets van de spelregels die er nu eenmaal zijn wil aantrekken, draadje geeft voldoende juiste info.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

Berichtdoor aquanaut » 04 Mei 2017, 21:14

Henk, Broekie en Rob

Een trol moet je niet voeren die moet je negeren...dan gaat hij vanzelf dood.

Aquanaut
Laatst gewijzigd door aquanaut op 04 Mei 2017, 21:18, in totaal 1 keer gewijzigd.
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten