Wetgeving Marifoonverkeer

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

Berichtdoor Marifoon » 04 Mei 2017, 21:15

broekie schreef:Net een beetje zoeken koop je in Nederland ook een Kalasjnikov.
Die mag dan dus blijkbaar ook in je bezit zijn, als je er maar niet mee schiet.
Interessante redenaties van marifoon.


Dat is wel interessant om te hebben inderdaad.
In welke wet staat beschreven dat je een Kalasjnikov mag hebben.
En in welke wet staat beschreven dat een marifoon illegaal is wanneer die geen ATIS heeft.

In Nederland staan regels in wetten vastgesteld.
Over het algemeen wat niet mag, maar ook uitzonderingen wie bepaalde dingen wel mogen. (politie, ambtenaren, ministers, koning, etc.)
Iedereen moet zich aan de wet houden.
Als het niet in de wet staat beschreven ben je vogelvrij om die dingen te doen.

Dat ben ik dus met een marifoon of portofoon.
Nu ik denk dat het een portofoon is maakt agentschaptelecom daar nog een duidelijk verschil tussen.

Maar ook het agentschap, ministers en alle andere instanties dienen zich aan wetten en regels te houden.
Zij kunnen ook van alles beweren wat niet door de wet is toegestaan.
Iedereen moet zich aan de wet houden. Ook zij dus.

Daarbij heeft iedereen de titel van dit topic kunnen lezen: Wetgeving Marifoonverkeer
Het gaat dus om de wet.
Marifoon
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 02 Mei 2017, 18:37
ligplaats: Texel
info:

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

Berichtdoor R.C.Grootveld » 04 Mei 2017, 21:31

Byl54 schreef:@ R.G.Grootveld
In “Gebruikersbepalingen en procedures Maritiemmobiele radiocommunicatie” staat het volgende:
Een portofoon in de VHF-band mag alleen worden gebruikt in combinatie met een marifoon. De beroepsbinnenvaart mag met een portofoon alleen de kanalen 15 en 17 gebruiken. Op de Nederlandse binnenwateren kan de pleziervaart volstaan met het gebruik van alleen een portofoon
Zou pleziervaart meer bevoegdheden hebben dan de beroepsbinnenvaart, wat denk u?

Je kan het ook als 'anders' zien, 15/17 zijn volgens mij bedoeld voor intra-ship verkeer, dus aan boord van een en het zelfde schip, bv tussen de stuurhut en de ankerman voorop.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

Berichtdoor henkvd » 04 Mei 2017, 21:36

15 en 17 (en een evt prive kanaal) zijn de enige toegelaten kanalen in een porto bij de beroepsvaart, de achterliggende gedachte, dit waarborgt dat navigatie communicatie verloopt van uit de stuurhut.
Voor pleziervaart bestaat deze beperking niet en is een volledige maritieme kanaal bezetting toegestaan.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

Berichtdoor R.C.Grootveld » 04 Mei 2017, 21:39

kajoe schreef:men kan binnenvaart marifoons niet zelf instellen hoog is 1 w ,16 gaat vanzelf naar 25 w en daar moet je het maar mee doen .
laag en midden tja dat weet ik niet hoe ver .
met onze sluis hand set rond 5 km ,ook een icom.

Dat hangt een beetje van het model af, ik heb een combi die in de 'binnen' stand inderdaad automatisch naar 1W schakelt, uitgezonderd 16.
Bij een aantal kanalen kan ik wel naar 25W schakelen, maar dat is een bewuste handeling waar ik 2 knoppen voor in moet drukken.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

Berichtdoor R.C.Grootveld » 04 Mei 2017, 21:42

Marifoon schreef:Daarbij heeft iedereen de titel van dit topic kunnen lezen: Wetgeving Marifoonverkeer
Het gaat dus om de wet.

Volgens mij waren we daar ook vrij duidelijk in, alleen wil jij er niet aan.

Dus ik leg nu een 'omgekeerde bewijslast' bij je neer: Nu mag jij aantonen mbv verwijzingen naar officiele (~overheids) sites waaruit blijkt dat wij geen gelijk hebben.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

Berichtdoor Marifoon » 04 Mei 2017, 21:45

Byl54 schreef:@ R.G.Grootveld
In “Gebruikersbepalingen en procedures Maritiemmobiele radiocommunicatie” staat het volgende:
Een portofoon in de VHF-band mag alleen worden gebruikt in combinatie met een marifoon. De beroepsbinnenvaart mag met een portofoon alleen de kanalen 15 en 17 gebruiken. Op de Nederlandse binnenwateren kan de pleziervaart volstaan met het gebruik van alleen een portofoon
Zou pleziervaart meer bevoegdheden hebben dan de beroepsbinnenvaart, wat denk u?


Ik weet wel zeker dat pleziervaart meer bevoegdheden heeft dan beroepsvaart.
Maar dit is geen wet: Gebruikersbepalingen en procedures Maritiemmobiele radiocommunicatie
Pleziervaart hoeft geen marifoon te hebben op bepaalde wateren terwijl beroepsvaart dit op bepaalde wateren afhankelijk van de grootte van het schip wel moet.
Marifoon
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 02 Mei 2017, 18:37
ligplaats: Texel
info:

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

Berichtdoor Marifoon » 04 Mei 2017, 21:50

R.C.Grootveld schreef:Volgens mij waren we daar ook vrij duidelijk in, alleen wil jij er niet aan.

Dus ik leg nu een 'omgekeerde bewijslast' bij je neer: Nu mag jij aantonen mbv verwijzingen naar officiele (~overheids) sites waaruit blijkt dat wij geen gelijk hebben.


Leuk geprobeerd maar wat doe je op een forum als mensen geen vragen kunnen stellen.
Het is een vraag en daar wil ik antwoord op.

Ik herhaal nogmaals hetzelfde artikel wat ik al de hele tijd heb gedaan:
de wet Regeling gebruik van frequentieruimte met meldingsplicht 2015 Artikel 4 lid 1 http://wetten.overheid.nl/BWBR0036375/2017-04-01#Artikel4

Nu ben jij aan de beurt.
Marifoon
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 02 Mei 2017, 18:37
ligplaats: Texel
info:

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

Berichtdoor kajoe » 04 Mei 2017, 21:50

tja zo ver ik weet is een hand marifoon met atis ter vervanging van een vaste marifoon gewoon toegestaan mits hij aan de regels voldoet .
er word steeds het woord portofoon gebruikt tja op de binnenvaart en rijnvaart mag je een gewone portofoon 2 extra kanalen laten zetten voor de communicatie .dat is dus geen hand marifoon!!
en verder alleen voor het onderling contact aan boord .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

Berichtdoor Marifoon » 04 Mei 2017, 22:33

kajoe schreef:tja zo ver ik weet is een hand marifoon met atis ter vervanging van een vaste marifoon gewoon toegestaan mits hij aan de regels voldoet .
er word steeds het woord portofoon gebruikt tja op de binnenvaart en rijnvaart mag je een gewone portofoon 2 extra kanalen laten zetten voor de communicatie .dat is dus geen hand marifoon!!
en verder alleen voor het onderling contact aan boord .


Daarbij staat in de gebruiksbepaling van het agentschap telecom dat op zee ATIS helemaal niet verplicht is.
Het kan zo zijn dat er aan deze gebruiksbepaling gehouden moet worden als dit in de wet beschreven staat.
Toch kan ik dat nergens vinden.
Overigens staan er woorden in de gebruiksbepaling waar de wet zeker geen onderscheid tussen maakt.
In de wet spreken ze altijd over een schip en niet over een vaartuig.

Maar ook in de gebruiksbepaling hebben ze het over het bedienen.
Bedienen, bezit en aan hebben staan is altijd nog steeds anders.
Ook staan er in de gebruiksbepaling dingen zoals identificatie van vaartuigen etc.
daar hoeft niet aangehouden te worden omdat een vaartuig nog steeds anders is dan een schip volgens de wet.
Die bepalingen kun je hier vinden: http://wetten.overheid.nl/BWBR0003628/2017-01-01#DeelI_Hoofdstuk1

Ik denk dat helemaal niemand verplicht is aan het agentschap telecom te houden.
Wanneer een internationale schipper de Nederlandse binnenwateren opvaart zullen die waarschijnlijk ook niet hun marifoon met ATIS geregistreerd hebben
staan bij het Agentschap Telecom.
Helemaal als ze zo'n loesje gebruikersbepaling verspreiden zonder definities en bepalingen van de wet erbij te halen.
Marifoon
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 02 Mei 2017, 18:37
ligplaats: Texel
info:

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

Berichtdoor De Waalschokker » 04 Mei 2017, 22:57

Marifoon schreef:.

Daarbij staat in de gebruiksbepaling van het agentschap telecom dat op zee ATIS helemaal niet verplicht is.
Het kan zo zijn dat er aan deze gebruiksbepaling gehouden moet worden als dit in de wet beschreven staat.
Toch kan ik dat nergens vinden.
Overigens staan er woorden in de gebruiksbepaling waar de wet zeker geen onderscheid tussen maakt.
In de wet spreken ze altijd over een schip en niet over een vaartuig.

Maar ook in de gebruiksbepaling hebben ze het over het bedienen.
Bedienen, bezit en aan hebben staan is altijd nog steeds anders.
Ook staan er in de gebruiksbepaling dingen zoals identificatie van vaartuigen etc.
daar hoeft niet aangehouden te worden omdat een vaartuig nog steeds anders is dan een schip volgens de wet.
Die bepalingen kun je hier vinden: http://wetten.overheid.nl/BWBR0003628/2017-01-01#DeelI_Hoofdstuk1

Ik denk dat helemaal niemand verplicht is aan het agentschap telecom te houden.
Wanneer een internationale schipper de Nederlandse binnenwateren opvaart zullen die waarschijnlijk ook niet hun marifoon met ATIS geregistreerd hebben
staan bij het Agentschap Telecom.
Helemaal als ze zo'n loesje gebruikersbepaling verspreiden zonder definities en bepalingen van de wet erbij te halen.



man man man ga eens trollen en leuteren op pakweg "het kayak forum" of iets gelijkaardigs.
Er zijn forumleden die je meermaals duiden hoe en wat en dan ben jij op een uiterst irritante kinderachtige wijze aan het zeveren (goed Vlaams voor onzin verkopen).
Weet je het beter als alle anderen hoef je geen vragen te stellen, weet je het niet mag je blij zijn dat er forumleden een eindeloos geduld hebben.
Ik zeg "get lost"
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten