Wetgeving Marifoonverkeer

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

Berichtdoor Marifoon » 03 Mei 2017, 23:42

broekie schreef:Marifoon, ik ben de eerste die pleit voor een forum waar discussie belangrijk is. Daarvoor is het een forum.
Maar als je duidelijk antwoord krijgt van mensen die de regelgeving kennen en aanhalen, kun je ook aannemen dat het zo is.
Aan je discussie merk ik dat je weinig ervaring hebt met wat er over de marifoon gaat en het belang ervan.
Maar je weet blijkbaar wel dat het een belangrijk ding is anders wil je niet uitluisteren voor je veiligheid.
Als je wil praten met iemand neem je een mobieltje, geen marifoon.
Dus mijn advies is als je echt iets met een marifoon wil gaan doen, haal het basis certificaat.

De discussie over een VB 1 en 2 is al uitgebreid gevoerd. Ook hier zijn mensen die het niet nodig vinden onder bepaalde omstandigheden, dat dit verplicht is.
Maar ook dit bewijsje geeft veel kennis wat menig (sloepen)vaarder mist. De boeren in bv Warmond die het vee per lange boot naar de wei brengen op de Kaag weten wel wat ze doen zonder VB 1 voor een schip langer dan 20 meter. Maar voor het boeren zoontje met een speedboot die de Kaag op gaat is het wel een fijn gevoel van andere watersporters dat het VB 1 verplicht is.

Vergelijkingen trekken tussen wat goedkoper of duurder is als het mis gaat, is geen reden om regelgeving af te schaffen omdat er een drempel zou zijn voor het volgen van een cursus om financiële redenen. De kosten voor het halen van een certificaat kunnen niet echt de belemmering zijn. Sterker nog, door dit certificaat verplicht te stellen, bevorder je de veiligheid door deskundig gebruik. Jaarlijkse kosten voor de marifoon aan de staat heb ik me niet in verdiept, die betaal ik gewoon, net als al de andere verplichte bijdragen die ik maandelijks door de brievenbus krijg privé en zakelijk. Misschien heeft men hier een punt.
Heb je enig idee wat bedrijven bv in de Europoort verplicht uitgeven aan trainingen en cursussen om mensen bewust te maken van zaken waarmee ze werken om ongelukken te voorkomen?
Nou zo werkt het nu ook met een marifoon certificaat.


Deze had ik nog niet gelezen.
Iedereen kan wel zeggen, zo is het.
Maar over het algemeen staan wetten en regels ergens beschreven.
Als je aan gaat geven: jij moet dit beseffen of hij kraamt allemaal onzin uit zonder erbij te zeggen hoe het dan zit, geeft dat niet veel informatie
en help je daar helemaal niemand mee.
Overigens heb ik tegen vaarbewijzen helemaal niks.
Maar een vaarbewijs is er om regels te leren die over het varen gaan bij korte snelle gemotoriseerde schepen of lange schepen.
Terwijl een marifoonbewijs er puur is omdat er dan toezicht gehouden kan worden.
Wat ik begrepen heb is dat er totaal geen kennis van de marifoon zelf gevraagd wordt.
Alleen welke kanalen waar voor dienen, simplex kanalen, duplex kanalen en hoe er gesproken moet worden door de marifoon.
En je hebt gelijk dat er bedrijven, scholen, leraren, overheidsinstanties, belastingdienst en nog veel meer instanties bestaan die hier weer geld aan kunnen verdienen.

In werkelijkheid geven ze dus allemaal uitleg hoe je veilig het water op kan gaan en hoe je veilig gebruik kan maken.
Vervolgens wilt iemand van de veiligheid gebruik maken en moeten ze daar voor gaan betalen.

Dat is hetzelfde als een certificaat moeten halen voor het gebruik van remmen of een airbag in een auto.
Het is een instrument bedoeld voor de veiligheid.
Dus dan heb je een mooie auto gekocht met airbag en 4 super goede schijfremmen, ABS, EPS.
Met alleen de auto mocht je al rijden en plotseling moet je een certificaat hebben om alle veiligheidsinstrumenten te gebruiken.
Snap je de vergelijking.
Dan moet je ook nog cursussen volgen, examens halen, naar het examenlokaal toe en aan de staat betalen.

Het gaat mij er niet om dat ze dit eisen maar of ik ook al die kosten moet gaan betalen omdat ik juist veilig bezig ben.
In de wet staat nog steeds "bedient" zonder erbij aan te geven wat dit woord betekent.
Is een marifoon dus per definitie maritiem als die VHF kanalen aan heeft staan om te luisteren.
etc. etc. etc.

Het risico om gepakt te worden is een stuk kleiner vergeleken met de kosten die erbij komen om het op een normale manier te gebruiken.
Ik snap dat niet iedereen hetzelfde kan denken over bepaalde onderwerpen.
Mij zou het juist logisch lijken dat sommige wetten aangepast worden om het verkeer veiliger te maken.
Veiligheid voorop. Het is namelijk veilig voor het bedrijfsleven (Europoort) en voor de normale gebruiker.
In ieder geval ben ik het met je eens dat ze het waarschijnlijk toch niet zullen controleren.
Een zender is ook te tracen wanneer die zend.
Marifoon
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 02 Mei 2017, 18:37
ligplaats: Texel
info:

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

Berichtdoor henkvd » 04 Mei 2017, 00:23

Belasting betalen vind ik ook niet nodig , toch kom ik er niet onderuit.

Hoe je het ook draait, het is niet anders, een marifoon die kan zenden is nu eenmaal een zender waar wat papier werk bijhoort, kan je onzin vinden en misschien is dat ook nog terecht, je veranderd er op dit moment niets aan, net zoals dat je met je mobiele telefoon ook indirect mee betaalt aan frequentie gebruik door je provider, in 2012 werd er bv 3.800.000.000 euro ( geen tik fout )voor uitgetrokken, die verdween zo in de Nederlandse schatkist.

Voor je marifoon, betaal je nog geen 9 cent per dag.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

Berichtdoor broekie » 04 Mei 2017, 07:56

In jouw geval denk ik dat je de kans op controle niet te laag in moet schatten.
Als je met een kajak tussen grote vaart gaat zitten kunnen ze je weleens aanspreken. :D

Vergelijkingen met remmen en airbags gaan mank, je moet immers een rijbewijs halen.
Voor de vrachtwagen, de beroepschauffeur, moet wel degelijk meer kennis hebben van de techniek.

Moet je eigenlijk voor een kajak geen certificaat halen om verantwoord met zo'n ding om te gaan?
Bijvoorbeeld waar je wel of niet mag komen? Of behendigheid proeven doen.
Lijkt mij niet zo gek om dat in te voeren.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

Berichtdoor R.C.Grootveld » 04 Mei 2017, 11:50

Marifoon schreef:Ik heb nooit de intentie gehad om zo'n ding te kopen om te praten, maar om te luisteren.

Sorry, maar ...... zucht ....

Zoals ik al eerder schreef: Als je alleen wilt luisteren, koop dan gewoon een scanner; die zijn er ook in porto uitvoering.
1: Goedkoper als een marifoon (scheelt €)
2: Je hoeft er geen examen voor te doen (idem)
3: Je hoeft er geen vergunning voor te hebben (idem)
en je bereikt het doel wat je wilt bereiken: Je kunt luisteren en het kost buiten aanschaf en eventueel batterijen niets

Je kunt er nu wel allemaal draaien aan geven, maar een marifoon is en blijft een zend/ontvang installatie conform de telecommunicatie wet en aan het bezit en gebruik ervan zijn voorwaarden verbonden.

Verder kent Nederland (helaas) geen marifoonplicht, echter als je er een aan boord hebt moet je op bepaalde locaties (oa de zg blokkanaal gebieden) ingeschakeld hebben.
En op dat moment ben je vergunnings en certificaat plichtig.

Bord (?) (wit, rode rand met VHF ##): Verplichting voor schepen uitgerust met marifoon om uit te luisteren op het aangegeven kanaal.
En net als in de verkeerswegenwet, ga ik er van uit dat een bord als verkeersteken geldt en daarmee hoger in rangorde staat dan een verkeersregel(BPR)
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

Berichtdoor R.C.Grootveld » 04 Mei 2017, 12:06

Marifoon schreef:Wat is het verschil tussen een marifoon, portofoon en radio.
Volgens mij maakt de wet geen onderscheid daartussen waardoor iedereen die VHF kanalen gebruikt per definitie een marifoongebruiker is.

Onzin ....

De VHF band omvat alle frequenties tussen 30 en 300 Mhz en daar zit echt wel wat meer op dan alleen de marifoon; denk alleen maar aan de reguliere FM zenders

Verder zijn termen als marifoon, portofoon, radio etc. gebruikstaal begrippen, want de telecom wet spreekt in het algemeen slechts van radio-ontvangers en radio zend-ontvangers.

Elke Marifoon is een zend-ontvanger, maar niet elke zendontvanger is een marifoon
Elke Scanner is een ontvanger, maar niet elke ontvanger is een scanner

Verder is een portofoon niets anders dan een draagbare (Porto van portable) variant

Verder wordt er in de wet wel degelijk onderscheid gemaakt tussen draagbare (porto) en vaste installatie.
Zo dient een draagbare marifoon (porto) in principe dezelfde ATIS code te hebben als de vaste installatie op een schip en mag deze alleen worden gebruikt voor communicatie op/namens dat schip.
Dus ik mag formeel met mijn porto niet vanaf jouw kano zendend, want de ATIS code is geregistreerd op naam van mijn schip.

De vergunning van een marifoon is scheepsgebonden (vandaar dat je ze ook gewoon op kunt zoeken in het internationale Radiostation register), het gebruik ervan mag alleen gebeuren door of onder toezicht van iemand met een bedieningscertificaat.

Daarom mag iemand die geen certificaat heeft, mijn marifoon niet bedienen, maar mag ik wel de marifoon van om het even welk schip bedienen, ook als is er verder niemand in de buurt.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

Berichtdoor R.C.Grootveld » 04 Mei 2017, 12:10

henkvd schreef:Belasting betalen vind ik ook niet nodig

Off topic tip: Ga eens in de VS kijken (en dan bedoel ik: Ga er eens een jaar wonen) kun je zien wat de consequenties zijn als mensen niet bereid zijn om belasting te betalen
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

Berichtdoor R.C.Grootveld » 04 Mei 2017, 12:18

Wolf1 schreef:Met dual watch en Scan is het theoretisch mogelijk, dat je mededelingen voor jou bestemt mist.
Daarvoor grootschip 2 marifoons !
Gr.Wolf1

Klopt, toch staat de mijne op wateren als IJsselmeer; Waddenzee of Zeeuwste stromen in de DW stand :oops:
Hoor ik 10 en 16 ....

Want op die wateren vind ik dat er toch sprake is van een wat merkwaardige situatie:
Omdat het formeel "binnenwater" is, is schip-schip primair 10, echter voor noodoproepen is het 16 (dat luistert de kustwacht uit)
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

Berichtdoor Marifoon » 04 Mei 2017, 15:15

broekie schreef:In jouw geval denk ik dat je de kans op controle niet te laag in moet schatten.
Als je met een kajak tussen grote vaart gaat zitten kunnen ze je weleens aanspreken. :D

Vergelijkingen met remmen en airbags gaan mank, je moet immers een rijbewijs halen.
Voor de vrachtwagen, de beroepschauffeur, moet wel degelijk meer kennis hebben van de techniek.

Moet je eigenlijk voor een kajak geen certificaat halen om verantwoord met zo'n ding om te gaan?
Bijvoorbeeld waar je wel of niet mag komen? Of behendigheid proeven doen.
Lijkt mij niet zo gek om dat in te voeren.


In heel Nederland hoef je voor geen enkel niet gemotoriseerde voertuig, vaartuig, vliegtuig (bijvoorbeeld zweefvliegtuig) voor de overheid een bewijs halen
om te gebruiken.
Wel kan het zo zijn dat clubs, verzekeraars en eigenaren eisen stellen om ervan gebruik te mogen maken.
Een kajak is nog steeds een niet gemotoriseerd vaartuig en daar is dus wanneer je zelf de eigenaar van bent, géén enkele verplichting voor nodig.
In Nederland moet je ook als fietser of voetganger aan de regels houden. (niet door rood lopen, etc.)
Het zou gek zijn als ze alle voetgangers en fietsers ook nog een bewijs moeten halen.
Als je op vakantie bent en even op het water wilt met waterfietsen, kajakken of een roeibootje en je huurt wat dan moet dat ook gewoon kunnen.
Bij de vergelijking tussen vrachtwagens geef ik ook aan dat ik er mee eens ben dat daar rijbewijzen voor nodig zijn.
Maar voor het rijbewijs hoef je echt geen vergunning te hebben om een airbag te kunnen gebruiken.
Als je een airbag in wilt laten bouwen omdat het veiliger is heb je echt geen vergunning extra nodig.

@henkvd:
Ik ben niet tegen belasting betalen. Het zou alleen nuttig zijn als je niet onnodig te veel betaald voor iets wat je niet nodig hebt.
Zelfs vind ik het mooi dat Nederland en de bedrijven vooruit gaan door de belasting.
Er is wel een verschil met een mobiele telefoon die iemand gewoon wilt gebruiken om te bellen en een marifoon die iemand wilt hebben
voor de veiligheid.

@R.C.Grootveld:
Het gaat bij mij ook om een porto uitvoering.
Helaas is er minder vraag naar alleen een scanner en is dat dus ook duurder.
Een programmeerbare marifoon is helaas goedkoper dan een scanner.
Ik heb er één uit het buitenland gekocht voor omgerekend ongeveer €20,-
Een scanner alleen is te koop vanaf ongeveer het dubbele bedrag.
En ik ben niet teen belasting betalen. Wel als het niet nodig is.

Over het onzin hadden we het al eerder gehad.
Welk wetsartikel zorgt er dan voor dat er geen onderscheid tussen gemaakt wordt?
Als je A zegt moet je ook B zeggen.
In de wet: Regeling gebruik van frequentieruimte met meldingsplicht 2015 staat in artikel 4 lid 1 dat er voor de frequenties van bijlage 2 ( niet 1 )
een certificaat nodig is.
Nog steeds staat er "bedient"
Volgens jou moet ik dus ook als ik naar FM kanalen luister een certificaat hebben?
Ook heb jij het steeds over de Telecommunicatiewet.
Waar staat het dan waar je het over hebt?
Iedereen kan wel roepen dat iets zo is maar zonder bewijs en argumenten breng je geen nuttige informatie.
Daarbij is er geen enkele naam voor een kajak nodig omdat die korter is dan 7 meter.


Voor iedereen alle duidelijkheid.
Het gaat mij er niet om dat er kosten voor gevraagd worden en dat er belasting voor gevraagd wordt als het verplicht is.
Ik wilde alleen duidelijkheid hebben of het dus ook voor mij verplicht is.
En ik ga dus niet zomaar geld en belasting betalen of andere apparaten aanschaffen omdat iemand denkt dat het verplicht is.
Nu weet ik dus dat er ook andere apparaten bestaan. (er bestaan ook elektrische fietsen en normale fietsen)
Ik wil alleen duidelijkheid hebben wat het verschil nou maakt.
Waar staat beschreven dat het een marifoon is als ik alleen luister.
Marifoon
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 02 Mei 2017, 18:37
ligplaats: Texel
info:

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

Berichtdoor R.C.Grootveld » 04 Mei 2017, 16:16

Het gaat er niet om wat je er mee doet, het gaat erom wat het voor apparaat is:
- Een ontvanger
- Een zend-ontvanger
En dus is een apparaat waar je mee kunt zenden, een zend-ontvanger

Om een vergelijk te trekken met voertuigen:

Op het moment dat het max toelaatbaar gewicht van een voertuig boven de 3500kg uitkomt dient het voertuig te voldoen aan de eisen die er aan die categorie worden gesteld: Dan ben je een vrachtwagen en dient deze dus begrensd te zijn op 80 kmh.
Het object dus ..... in dit kader de marifoon

En dan moet je als gebruiker (bestuurder) groot rijbewijs hebben, ongeacht of je daadwerkelijk boven die 3500kg uit komt.
De gebruiker dus .... in dit kader degene die het apparaat bedient.

Een marifoon is een zend-ontvanger! Punt uit en dus:
- Dien je hem te registreren
- Dien je een certificaat te hebben

En een porto-marifoon voor € 20 "uit het buitenland"? Een dergelijke prijs ben ik nog nooit tegengekomen.
Ik weet niet welk buitenland je bedoelt, maar hebt de kans dat
1: Er geen ATIS encoder inzit en dan is het zelfs een verboden apparaat
2: Dat apparaat niet voor de EU is toegelaten (CE)
3: Niet van de juiste kanalensets voor NL is voorzien

Ik geef het nu op, want het lijkt erop dat je het gewoon niet wilt begrijpen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

Berichtdoor Byl54 » 04 Mei 2017, 16:37

Een aanvulling.
Op de vraag aan het Agentschap telecom “mag je een portofoon op meerdere schepen gebruiken” kwam het volgende antwoord: Het is mogelijk om de portofoon op meerdere schepen te gebruiken. U vult dan inderdaad in bij de scheepsnaam “diverse schepen”. Ik wijs u er wel op dat de portofoon alleen in Nederland gebruikt mag worden. Verder alleen aan boord van schepen waar geen andere zendapparatuur aanwezig is. U dient de ATIS code te programmeren.
Mvg.
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten