Wetgeving Marifoonverkeer

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

Berichtdoor R.C.Grootveld » 03 Mei 2017, 17:10

Marifoon schreef:Hoi Rob,

Bedankt voor de reactie.
Kun je ook wetsartikelen vinden die dit bevestigen?
Wat ik zelf kan vinden in de telecommunicatiewet is dat er in staat aangegeven dat de Europese wetgeving de Nederlandse wet kan aanpassen.
De Europese wetgeving heb ik doorzocht maar kan ik nergens vinden over een aanpassing hierover.
Het is dus nog steeds zo dat de Nederlandse regels gelden.

Graag gedaan, maar waar doel je op? Zoe eens op Basel overeenkomst icm Rijnoeverstaten.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

Berichtdoor R.C.Grootveld » 03 Mei 2017, 17:14

Marifoon schreef:Een marifoon is toch om te praten?

Nee, een marifoon is bedoeld om nautische informatie uit te wisselen en dat is wat anders als praten.

En .. zij dank mag je zo'n ding alleen gebruiken als je een eenvoudige, voor iedereen uit te voeren, test met succes aflegt.
En zelfs dan is het soms nog een zooitje .....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

Berichtdoor Marifoon » 03 Mei 2017, 17:38

R.C.Grootveld schreef:Nee, een marifoon is bedoeld om nautische informatie uit te wisselen en dat is wat anders als praten.

En .. zij dank mag je zo'n ding alleen gebruiken als je een eenvoudige, voor iedereen uit te voeren, test met succes aflegt.
En zelfs dan is het soms nog een zooitje .....


Nautische informatie uitwisselen door te praten natuurlijk.
Ik ben het daarover met je eens.

Maar bij mij blijft het onduidelijk wat gebruiken of bedienen inhoud.
Ik heb nooit de intentie gehad om zo'n ding te kopen om te praten, maar om te luisteren.
Moet ik dan meer dan €100,- betalen en een test afleggen om voor de veiligheid op het water te zorgen?
En dan ook nog jaarlijkse kosten?

Het kost de overheid veeel meer als het fout gaat omdat iemand niet mocht luisteren.
Marifoon
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 02 Mei 2017, 18:37
ligplaats: Texel
info:

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

Berichtdoor Marifoon » 03 Mei 2017, 18:18

Arthur schreef:Maar hele onwetende volksstammen die een boot huren zonder eerst ermee gevaren te hebben en niet weten dat een boot geen rem heeft mogen wel met een motorboot tot 15 meter die misschien 10 ton of meer weegt en ook nog eens 20 km per uur mag het water op dat ik vind ik pas gevaarlijk.
Je zal maar zoiets in je vaarwater krijgen.


Dat er soms randdebielen op het water zitten ben ik helemaal mee eens.
Maar ik vind ook dat de slechte het niet voor de goede mensen moeten verpesten.
In Nederland is er namelijk heel veel water.
Sommige boeren gebruiken dat soort schepen (tot 20 meter zelfs) om naar hun land te gaan om te werken.
Wat ik gek vind is dat pleziervoertuigen tot 25 meter zelfs zo'n schip mogen gebruiken, en hardwerkende die het veel vaker gebruiken dan langer dan 20 meter
een vaarbewijs nodig hebben.
Maar het is een beetje off-topic.
En al dat geleuter op het water over wat iemand gaat eten en wie er jarig is vind ik inderdaad ook dat daar een flinke straf over mag opgelegd worden.

Maar voorkom je het dan ook?
Een herprogrammeerbare marifoon die zowel kan zenden als luisteren is goedkoper dan alleen een marifoon (radio) die kan luisteren.

Wat is het verschil tussen een marifoon, portofoon en radio.
Volgens mij maakt de wet geen onderscheid daartussen waardoor iedereen die VHF kanalen gebruikt per definitie een marifoongebruiker is.
Marifoon
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 02 Mei 2017, 18:37
ligplaats: Texel
info:

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

Berichtdoor broekie » 03 Mei 2017, 20:23

Marifoon, ik ben de eerste die pleit voor een forum waar discussie belangrijk is. Daarvoor is het een forum.
Maar als je duidelijk antwoord krijgt van mensen die de regelgeving kennen en aanhalen, kun je ook aannemen dat het zo is.
Aan je discussie merk ik dat je weinig ervaring hebt met wat er over de marifoon gaat en het belang ervan.
Maar je weet blijkbaar wel dat het een belangrijk ding is anders wil je niet uitluisteren voor je veiligheid.
Als je wil praten met iemand neem je een mobieltje, geen marifoon.
Dus mijn advies is als je echt iets met een marifoon wil gaan doen, haal het basis certificaat.

De discussie over een VB 1 en 2 is al uitgebreid gevoerd. Ook hier zijn mensen die het niet nodig vinden onder bepaalde omstandigheden, dat dit verplicht is.
Maar ook dit bewijsje geeft veel kennis wat menig (sloepen)vaarder mist. De boeren in bv Warmond die het vee per lange boot naar de wei brengen op de Kaag weten wel wat ze doen zonder VB 1 voor een schip langer dan 20 meter. Maar voor het boeren zoontje met een speedboot die de Kaag op gaat is het wel een fijn gevoel van andere watersporters dat het VB 1 verplicht is.

Vergelijkingen trekken tussen wat goedkoper of duurder is als het mis gaat, is geen reden om regelgeving af te schaffen omdat er een drempel zou zijn voor het volgen van een cursus om financiële redenen. De kosten voor het halen van een certificaat kunnen niet echt de belemmering zijn. Sterker nog, door dit certificaat verplicht te stellen, bevorder je de veiligheid door deskundig gebruik. Jaarlijkse kosten voor de marifoon aan de staat heb ik me niet in verdiept, die betaal ik gewoon, net als al de andere verplichte bijdragen die ik maandelijks door de brievenbus krijg privé en zakelijk. Misschien heeft men hier een punt.
Heb je enig idee wat bedrijven bv in de Europoort verplicht uitgeven aan trainingen en cursussen om mensen bewust te maken van zaken waarmee ze werken om ongelukken te voorkomen?
Nou zo werkt het nu ook met een marifoon certificaat.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

Berichtdoor henkvd » 03 Mei 2017, 20:52

@ Marifoon, zodra iets kan zenden heb je een frequentie gebruik vergunning nodig, tenzij dit onder vergunning vrij gebruik valt, daar is de wetgeving duidelijk in, al je aangehaalde andere wetgeving staat daar onder en is niet relevant, voor zend apparatuur geldt eerst de instantie die het frequentie gebruik regelt er op nazien wat de spelregels zijn. Daarvoor ga je naar Agentschap Telecom en staat het haar fijn uitgelegd.

Waar je wat anders leest zoals
1. Binnenvaartpolitiereglement
Volgens de wet valt het beantwoorden ook onder uitluisteren. (Artikel 1.01 D lid 12)
Bij het doorvaren van een brug(6.26), sluis(6.28), de vaarwegen in bijlage 9 en alle andere binnenvaartkanalen(6.33 lid 2)
ben ik met mijn kajak verplicht te luisteren maar ook te antwoorden op de toegewezen kanalen wanneer het schip is uitgerust met een marifooninstallatie.

Ten eerste kijk eerst eens wat bijlage 9 inhoudt, en ten tweede dat ontslaat je nog steeds niet van hierboven aangehaalde feit dat voor gebruik van een marifoon die kan zenden je nog steeds aan de eerder gestelde spelregels moet voldoen, dus op water dat valt onder bijlage 9, uitluisteren is verplicht maar geeft je niet het recht om legaal te mogen zenden met een marifoon of portofoon.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

Berichtdoor Marifoon » 03 Mei 2017, 21:12

henkvd schreef:@ Marifoon, zodra iets kan zenden heb je een frequentie gebruik vergunning nodig, tenzij dit onder vergunning vrij gebruik valt, daar is de wetgeving duidelijk in, al je aangehaalde andere wetgeving staat daar onder en is niet relevant, voor zend apparatuur geldt eerst de instantie die het frequentie gebruik regelt er op nazien wat de spelregels zijn. Daarvoor ga je naar Agentschap Telecom en staat het haar fijn uitgelegd.

Ten eerste kijk eerst eens wat bijlage 9 inhoudt, en ten tweede dat ontslaat je nog steeds niet van hierboven aangehaalde feit dat voor gebruik van een marifoon die kan zenden je nog steeds aan de eerder gestelde spelregels moet voldoen, dus op water dat valt onder bijlage 9, uitluisteren is verplicht maar geeft je niet het recht om legaal te mogen zenden met een marifoon of portofoon.


Wat heb ik niet goed gezien bij bijlage 9? Er staat heel duidelijk: Bijlage 9. Marifoonverplichting en radarvaart
Dat is volgens mij volledig relevant met mijn vraag.
Heb je ook artikel 6.33 lid 2 gezien Henk?
Ook alle andere artikels gezien die ik neergezet heb?

Daarbij geef ik zelf niet aan dat ik het recht heb maar dat is wat ik vraag.
Ik wil weten wat (het aanzetten, frequenties instellen, opzoeken) voor ik ga beginnen met kajakken, al het bedienen is van een marifoon.
Vervolgens neem ik het in mijn kajak mee.

Het is toch logisch dat dit het varen voor iedereen veiliger zal maken.
Of denken jullie dat ik tijdens het kajakken mijn dubbelzijdige peddel neer ga leggen om een slap verhaal te gaan vertellen?

In de auto is het met een telefoon toch precies hetzelfde, je mag een telefoon hebben alleen niet tijdens het rijden bedienen.
Tenzij je stil staat natuurlijk.
Marifoon
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 02 Mei 2017, 18:37
ligplaats: Texel
info:

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

Berichtdoor henkvd » 03 Mei 2017, 21:17

@ Marifoon hierop kan ik maar 1 ding antwoorden je zoekt je gelijk, echter de wet is erg duidelijk die wil je alleen niet inzien.

Op artikel 9 water mag je dus gewoon niet komen als je niet voldoet aan de spelregels voor de marifoon, het geeft je nml geen recht om er gebruik van te maken ( te zenden) als je niet in het bezit bent van de juiste papieren voor een marifoon, je kan nog dagen argumenten aanbrengen die het in jouw ogen tegenspreekt, echter het is niet anders.
Verder heb je weinig te zoeken op bijlage 9 water met een kayak maar dat is een andere discussie.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

Berichtdoor broekie » 03 Mei 2017, 21:35

Het is toch logisch dat dit het varen voor iedereen veiliger zal maken.
Of denken jullie dat ik tijdens het kajakken mijn dubbelzijdige peddel neer ga leggen om een slap verhaal te gaan vertellen?


Juist, luister dan goed wat er hier wordt uitgelegd over een marifoon gebruiken.

Wat wij denken doet er niet zo toe, maar ik geloof je als je zegt en beloofd dat je niet gaat zenden.
Dus als je dit nu aanhaalt als je gecontroleerd wordt, komt het vast wel goed.

Overigens moet ik iets bekennen. Ik heb een portable zeemarifoon erbij om uit te luisteren op kanaal 77 naast mijn vaste marifoon.
Ben ik op het binnenwater ook strafbaar mee omdat er geen ATIS op zit.
Ik mag hem op zee gebruiken en op binnenwater moet ik hem onklaar maken. Alleen uit zetten is niet genoeg, de batterij moet eraf.
Stukje illegale veiligheid, hij is waterdicht en kan heel belangrijk zijn in een noodsituatie als alles uitgevallen is.
Maar het mag niet op binnenwater. Einde discussie als er controle zou zijn.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

Berichtdoor Marifoon » 03 Mei 2017, 22:33

henkvd schreef:@ Marifoon hierop kan ik maar 1 ding antwoorden je zoekt je gelijk, echter de wet is erg duidelijk die wil je alleen niet inzien.

Op artikel 9 water mag je dus gewoon niet komen als je niet voldoet aan de spelregels voor de marifoon, het geeft je nml geen recht om er gebruik van te maken ( te zenden) als je niet in het bezit bent van de juiste papieren voor een marifoon, je kan nog dagen argumenten aanbrengen die het in jouw ogen tegenspreekt, echter het is niet anders.
Verder heb je weinig te zoeken op bijlage 9 water met een kayak maar dat is een andere discussie.


@ henkvd:
Beste Henk,

Hierop kan ik maar 1 ding zeggen, je kent de wet niet goed genoeg.

Er staat in bijlage 9 heel duidelijk:
De vaarwegen, bedoeld in artikel 4.05, derde en vierde lid, artikel 6.29, derde lid, artikel 6.33, tweede lid, en artikel 9.07 tweede lid, zijn:
Dat betekent dat deze artikels hebben verwezen naar de vaarwegen in bijlage 9.
In die artikels staat heel duidelijk aangegeven dat het alleen verplicht is wanneer je in het bezit bent van een marifooninstallatie.

Dus ik mag daar zeker met een kajak komen zonder marifooninstallatie.
De artikels zijn altijd leidend en niet de bijlage zelf.

@ broekie:

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt.
De kans dat ik gecontroleerd word is inderdaad al heel klein.
Meestal zit de waterpolitie alleen op het water om degene die overlast veroorzaken van het water te plukken.
Ze controleren ook niet op een vaarbewijs bij mij omdat ik dat niet nodig heb als als ik een op spierkracht voortbewogen schip ben.
Alleen wanneer ik de regels overtreed zullen ze me waarschijnlijk gaan controleren.
Dat doe ik niet vaak.
Alcohol drinken doe ik al sowieso niet, maar ben soms nog wel laat op het water met verlichting alleen op mijn pet.
Theoretisch moet ik een 360° rondom schijnend wit licht hebben. Maar dat is weer een beetje off-topic
Het lijkt mij dat ze eerder een boete uitschrijven wanneer iemand zich niet aan de veiligheid houdt dan dat iemand juist veilig bezig is.

Iedereen bedankt.
Marifoon
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 02 Mei 2017, 18:37
ligplaats: Texel
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten