Pagina 1 van 7

Wetgeving Marifoonverkeer

BerichtGeplaatst: 02 Mei 2017, 18:45
door Marifoon
Hallo Watersporters,

Graag zou ik willen weten of een bedieningscertificaat nodig is om alleen een marifoon uit te luisteren.
Bij het uitluisteren bedien ik de aan/uit- knop en stel ik de frequenties in.

Ik vaar namelijk met mijn kajak regelmatig op een kanaal.
Het lijkt mij een veilig idee om te weten wanneer een groot schip een brug of sluis passeert.
Ook wil ik naar weerberichten luisteren en indien nodig een noodsignaal kunnen uitzenden, maar alleen als er zeer dringend medische hulp nodig is.
Ik weet dat het uitluisteren in combinatie met noodsignalen versturen wel is toegestaan in andere landen en continenten. ( zoals o.a Amerika )

Alvast bedankt voor het antwoord.

Arnold

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

BerichtGeplaatst: 02 Mei 2017, 19:16
door henkvd
In Nederland gaat dat niet, zonder papieren zou de zend functie onklaar gemaakt moeten zijn,
Dat is de theorie, in de praktijk kun je dat naar eigen inzicht oplossen natuurlijk :D

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

BerichtGeplaatst: 02 Mei 2017, 19:30
door Marie Christina
Je mag gewoon een marifoon hebben.
Ook al kan die zenden.
Alleen je MAG er niet mee zenden.
Uitluisteren mag altijd en wordt zelfs toegejuicht

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

BerichtGeplaatst: 02 Mei 2017, 19:32
door henkvd
Zend klaar betekend melding van frequentiegebruik verplicht en zonder papieren kom je daar niet aan.

populair gezegd geldt het volgende:
Registratieplicht.
Alle marifoons moeten geregistreerd zijn. Zonder registratie is het geen marifoon maar een ‘geheime zender'.
Het is in Nederland nog steeds verboden om niet geregistreerde zendapparatuur in je bezit te hebben, laat staan dat je het mag gebruiken. Agentschap Telecom gaat deze zomer samen met de waterpolitie extra controles uitvoeren.

bronnen
https://www.watersportcursussen.nl/over ... en-gebruik
https://www.agentschaptelecom.nl/onderw ... atiemiddel

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

BerichtGeplaatst: 02 Mei 2017, 20:25
door R.C.Grootveld
Marie Christina schreef:Je mag gewoon een marifoon hebben.
Ook al kan die zenden.
Alleen je MAG er niet mee zenden.

Helaas, dat is dus niet zo ......

Marie Christina schreef:Uitluisteren mag altijd en wordt zelfs toegejuicht

Klopt en daar hebben ze scanners voor....

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

BerichtGeplaatst: 02 Mei 2017, 20:27
door R.C.Grootveld
Marifoon schreef:Hallo Watersporters,

Graag zou ik willen weten of een bedieningscertificaat nodig is om alleen een marifoon uit te luisteren.
Bij het uitluisteren bedien ik de aan/uit- knop en stel ik de frequenties in.

Ik vaar namelijk met mijn kajak regelmatig op een kanaal.
Het lijkt mij een veilig idee om te weten wanneer een groot schip een brug of sluis passeert.
Ook wil ik naar weerberichten luisteren en indien nodig een noodsignaal kunnen uitzenden, maar alleen als er zeer dringend medische hulp nodig is.
Ik weet dat het uitluisteren in combinatie met noodsignalen versturen wel is toegestaan in andere landen en continenten. ( zoals o.a Amerika )

Alvast bedankt voor het antwoord.

Arnold

Ja, een marifoon is een zender en (1) die dient geregistreerd te zijn en (2) je moet er een basiscertificaat voor hebben.

Als je alleen wilt luisteren: Gewoon een scanner kopen die de 167 Mhz band aan kan (en dat kunnen ze allemaal)
Ik heb zelf ook nog zo'n ding aan boord uit de tijd dat we nog een sloep hadden, gebruikte ik inderdaad om te luisteren wat er om me heen gebeurde.

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

BerichtGeplaatst: 02 Mei 2017, 20:42
door Marie Christina
R.C.Grootveld schreef:Helaas, dat is dus niet zo ......


Hmmm.
Wel, ik zal het doorgeven aan degene die mij dat geleerd heeft.
(De marcomA docent van de zeevaartschool waar ik mijn Marcom A gehaald heb.)
Kennis van mij heeft ook jaren rondgevaren met een marifoon zonder spreeksleutel en de ingang voor de plug daarvan onklaar gemaakt.
Heeft hij nooit iets van gehoord.

Vandaar dat ik het vermeldde.

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

BerichtGeplaatst: 02 Mei 2017, 21:58
door R.C.Grootveld
Marie Christina schreef:Kennis van mij heeft ook jaren rondgevaren met een marifoon zonder spreeksleutel en de ingang voor de plug daarvan onklaar gemaakt

Tja, maar (1) dat had je er niet bijvermeld en (2) daar spreekt TS ook niet over.

In jouw geval is het zendgedeelte dus onklaar gemaakt, of eigenlijk het gebruik ervan is geblokkeerd.

Als je dat 'onklaar' gemaakt hebben aannemelijk kunt maken aan de (B)OA, dan denk ik dat het in de praktijk wel los zal lopen.
Strikt genomen is het echter nog steeds een zender, alleen niet in de functionele zin des woords.

TS spreekt echter niet van 'onklaar maken', alleen van 'niet gebruiken' en dan gaat jouw vlieger niet op.
Er KAN nog steeds mee gezonden worden, en dus is het een zender en dien je een licentie en zendvergunning te hebben.
Of je hem daadwerkelijk als zodanig gebruikt doet niet ter zake, als ze voor een routine controle aan boord komen en ze zien dat ding, dan kun je er van uit gaan dat ze hem testen: En als er dan mee gezonden kan worden en je hebt geen licentie of registratie of de ATIS is niet goed, dan heb je wat uit te leggen en waarschijnlijk een probleem.

Vergelijk het met een speedboat:
Ook al vaar je met 4 man stapvoets, op het moment dat dat ding met 1 man 20 kmh+ kan heb je een VB nodig.

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

BerichtGeplaatst: 02 Mei 2017, 22:10
door ErikH
henkvd schreef:Agentschap Telecom gaat deze zomer samen met de waterpolitie extra controles uitvoeren.


Kans is klein dat er een kajak op een kanaal uitgepikt gaat worden ter controle :D

Gr.

Erik

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

BerichtGeplaatst: 02 Mei 2017, 22:36
door Marie Christina
Ik lees deze waarschuwing jaarlijks op diverse fora.
Ik ben de afgelopen 30 jaar nog nooit gecontroleerd.
Wat overigens niet betekent dat het niet gebeurt.
Misschien dat het in mijn vaargebied niet zo speelt.
Dat kan.