Wetgeving Marifoonverkeer

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

Berichtdoor henkvd » 02 Mei 2017, 22:57

aanboord komen is bij een kayak al een dingetje
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4471
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

Berichtdoor Marifoon » 03 Mei 2017, 01:31

Iedereen bedankt voor de hulp.

Ik heb ondertussen wat wetten gevonden die van toepassing zijn.

    1. Binnenvaartpolitiereglement (Artikel 1.01 D lid 12, Artikel 4.05, Artikel 6.26, Artikel 6.28, Artikel 6.33, bijlage 9)
    2. Regeling gebruik van frequentieruimte met meldingsplicht 2015
    3. Examenregeling frequentiegebruik 2008
    4.Regeling aanvraagprocedure bij verlening op volgorde van binnenkomst
Wetten die ik niet goed nagekeken heb en mogelijk nog van toepassing zijn:
    1. Regeling gebruik van frequentieruimte zonder vergunning en zonder meldingsplicht 2015
    2. Burgerlijk Wetboek Boek 1
    3. Burgerlijk Wetboek Boek 2
    4. Telecommunicatiewet

1. Binnenvaartpolitiereglement
Volgens de wet valt het beantwoorden ook onder uitluisteren. (Artikel 1.01 D lid 12)
Bij het doorvaren van een brug(6.26), sluis(6.28), de vaarwegen in bijlage 9 en alle andere binnenvaartkanalen(6.33 lid 2)
ben ik met mijn kajak verplicht te luisteren maar ook te antwoorden op de toegewezen kanalen wanneer het schip is uitgerust met een marifooninstallatie.

2. Regeling gebruik van frequentieruimte met meldingsplicht 2015
Degene die een radioapparaat bedient ten behoeve van maritiem mobiele communicatie beschikt over een certificaat van bediening. (Artikel 4 lid 1)
In Bijlage 2 (Maritiem mobiele communicatie) en vervolgens tabel 2 staat het Frequentiegebruik in de VHF-banden waar het om zou moeten gaan.
Het basiscertificaat geldt voor de binnenvaart. (Bijlage 2 punt 5 staan de gebieden waar het om gaat)

3. Examenregeling frequentiegebruik 2008
Je moet aan de voorwaarde hebben voldaan als je een certificaat hebt.
Voorwaarde optie 1 (Artikel 12): Er is aan de voorwaarde voldaan, je moet 16 jaar zijn.
Voorwaarde optie 2 (Artikel 12): Er is aan de voorwaarde voldaan volgens artikel 5 van Regeling aanvraagprocedure bij verlening op volgorde van binnenkomst.
Voorwaarde 2 is niet meer mogelijk omdat dit artikel verwijst naar bijlagen en voorwaarden die niet meer geldig zijn.
Ook zou er dan aantoonbaar een redelijk belang moeten zijn.

De definitie van maritiem is zeevaart.
En de definitie van: ten behoeve van is nodig hebben.

Zo vat ik de regeling gebruik van frequentieruimte met meldingsplicht 2015 op:
Je moet een certificaat hebben als je een radioapparaat bedient die de zeevaart nodig heeft voor mobiele communicatie.

Aangezien ik het alleen nautisch wil gebruiken heb ik dus helemaal geen certificaat nodig als ik het wil gebruiken voor VHF frequenties.
Ook vraag ik mij af of ik wel een radioapparaat bedien volgens artikel 4 lid 1 als ik een marifoon alleen aan heb staan.
En op het moment dat ik kajak, is het schip niet uitgerust maar ben ik dat zelf met een handmarifoon waardoor ik het opvat dat ik niet verplicht ben om uit te luisteren
Zoals ik het gevonden heb mag ik, als ik het niet voor maritiem mobiele communicatie gebruik, zenden en uit luisteren.
Marifoon
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 02 Mei 2017, 18:37
ligplaats: Texel
info:

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

Berichtdoor R.C.Grootveld » 03 Mei 2017, 10:45

Je schrijft het goed: "Zo vat ik het op" .....
Een eigen interpretatie dus.

Een marifoon is een zendapparaat in de zin van de telecommunicatiewet, net zoals een 27MC bakkie, een mobilofoon, een portofoon, je telefoon of babyfoon dat is. En afhankelijk van de frequentieband waarin het apparaat functioneert, heb je er wel of geen vergunning, registratie, licentie of wat dan ook voor nodig.
Dat staat los van BPR of wat dan ook.

Kortom:
Een marifoon die kanzenden is en blijft een marifoon en dus vergunning (~registratie) en bedieningscertificaat plichtig.
Verder dient een marifoon op de binnenwateren van de Rijnoeverstaten een ATIS code uit te zenden en die is gebonden aan het schip (een schip wat met een radiozender is uitgerust, is volgens de internationale wetgeving een zg radiostation).

Als je alleen wilt luisteren, koop dan gewoon een scanner waar je de balangrijkste kanalen in programeert.
Ben je overal van af en die dingen kosten amper wat.
Deze bijvoorbeeld: https://www.conrad.nl/nl/albrecht-ae-69 ... 30346.html

Wat die controles betreft:
Inderdaad, die kans is klein onder normale omstandigheden.
Maar ik denk dat als je een keer vanuit je kano een sluis/brug oproept en ze horen/zien geen ATIS dan denk ik dat je er rekening mee moet houden dat je daar op wordt aangesproken, want je valt wel op
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

Berichtdoor Guerto » 03 Mei 2017, 11:19

Ik heb vanochtend het pasje voor het basiscertificaat marifonie binnen gekregen. Ik vond het examen hiervoor goed te doen, gewoon uit het boekje de voorbereiding gedaan. Als ik zie hoe TS zijn weg weet te vinden in de diverse wetten denk ik dat het examen voor TS ook geen al te groot probleem zal zijn.
Voor € 61,00 (examengeld) + € 27,00 (voor het pasje) en daarna jaarlijks iets van € 31,00 kun je naar hartelust zenden en ontvangen en hoef je niet bang te zijn voor een controle. Volgens mij is een bekeuring duurder.

En als we het dan toch over de marifoon wetgeving hebben: waarom is het gebruik van de functies dualwatch en scan niet toegestaan bij het basiscertificaat marifonie? Dat zijn toch handige functies, die naar mijn idee verder geen kwaad kunnen.

Groeten,
Geert
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 18 Jan 2012, 11:02
Woonplaats: Burgum
ligplaats: Burgum
info:

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

Berichtdoor Arthur » 03 Mei 2017, 12:33

Waarom kan zoiets als een marifoon niet gewoon vrijgeven worden, is het de centjes die de staat elk jaar misloopt of wat anders.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

Berichtdoor Wolf1 » 03 Mei 2017, 14:02

Guerto schreef:En als we het dan toch over de marifoon wetgeving hebben: waarom is het gebruik van de functies dualwatch en scan niet toegestaan bij het basiscertificaat marifonie? Dat zijn toch handige functies, die naar mijn idee verder geen kwaad kunnen.
Groeten, Geert

Met dual watch en Scan is het theoretisch mogelijk, dat je mededelingen voor jou bestemt mist.
Daarvoor grootschip 2 marifoons !
Gr.Wolf1

P.s. Arnold, is verschrikkelijk eigenwijs en kraamt allemaal onzin uit.
Laatst gewijzigd door Wolf1 op 03 Mei 2017, 14:52, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1849
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

Berichtdoor broekie » 03 Mei 2017, 14:41

Topic starter moet beseffen dat het gewoon niet mag om een marifoon te gebruiken als je geen certificaat hebt.
Je ZOU hem kunnen gebruiken om te zenden.
Zeggen dat je dat niet zult doen en alleen uitluistert, is niet relevant.

Zo mag je ook niet met een snelle motorboot varen (>20KM/uur) ook al zeg je dat het niet snel gaat varen.

Neem gewoon een portable waterdichte en luister de berichten uit als je dat wil.
Accepteer de boete als ze je snappen. Test dan je discussiepunten met de handhavers.

Maar misschien is het wel zo handig dat je die cursus doet om te weten hoe een marifoon gebruikt moet worden en waar je wat kan uitluisteren.

Vrijgeven? Liever niet, er wordt nu vaak al genoeg onzin gepraat op de marifoon.
Gaan onwetenden er een kopen voor een paar tientjes en horen we op de maritieme (nood)kanalen wat ze vanavond gaan eten en dat tante Bep jarig is.
Worden het goedkope walkiy talky's.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2543
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

Berichtdoor Marifoon » 03 Mei 2017, 16:36

Wolf1 schreef:Met dual watch en Scan is het theoretisch mogelijk, dat je mededelingen voor jou bestemt mist.
Daarvoor grootschip 2 marifoons !
Gr.Wolf1
P.s. Arnold, is verschrikkelijk eigenwijs en kraamt allemaal onzin uit.


Hoi Wolf1,

Inderdaad ben ik heel eigenwijs maar wat is onzin?
Dit is overigens het 3e bericht in het hele topic die ik plaats.
Daarbij is een topic over het algemeen voor vragen bedoeld.
Wat heb je op een forum te zoeken als je er niet tegen kan dat mensen vragen stellen

@ Broekie: Voor jou precies hetzelfde.

@ R.C.Grootveld:

Hoi Rob,

Bedankt voor de reactie.
Kun je ook wetsartikelen vinden die dit bevestigen?
Wat ik zelf kan vinden in de telecommunicatiewet is dat er in staat aangegeven dat de Europese wetgeving de Nederlandse wet kan aanpassen.
De Europese wetgeving heb ik doorzocht maar kan ik nergens vinden over een aanpassing hierover.
Het is dus nog steeds zo dat de Nederlandse regels gelden.

@ Guerto:

Gefeliciteerd Geert.
Het kost wel wat inderdaad.
Echt heel veel heb ik er nog niet in verdiept om je te kunnen helpen met de vraag over dualwatch.

@ Arthur
Hoi Arthur,
Ik vermoed dat er te veel gepraat werd over de marifoon maar weet het niet. (Een marifoon is toch om te praten? :roll: )
Waarschijnlijk heeft de overheid te weinig inzicht gehad dat een marifoon juist voor de veiligheid is bedoeld.
En een dode met een paar ongelukken kost het bedrijfsleven een stuk meer.
Een ongeluk kan iemand invalide maken en zou iedereen in Nederland gaan kosten.
Ook kost het geld als een schip helemaal stilgelegd moet worden omdat die anders iemand aan gaat varen.
Marifoon
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 02 Mei 2017, 18:37
ligplaats: Texel
info:

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

Berichtdoor Arthur » 03 Mei 2017, 16:41

broekie schreef:
Vrijgeven? Liever niet, er wordt nu vaak al genoeg onzin gepraat op de marifoon.
Gaan onwetenden er een kopen voor een paar tientjes en horen we op de maritieme (nood)kanalen wat ze vanavond gaan eten en dat tante Bep jarig is.
Worden het goedkope walkiy talky's.

Maar hele onwetende volksstammen die een boot huren zonder eerst ermee gevaren te hebben en niet weten dat een boot geen rem heeft mogen wel met een motorboot tot 15 meter die misschien 10 ton of meer weegt en ook nog eens 20 km per uur mag het water op dat ik vind ik pas gevaarlijk.
Je zal maar zoiets in je vaarwater krijgen.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Wetgeving Marifoonverkeer

Berichtdoor R.C.Grootveld » 03 Mei 2017, 17:08

Arthur schreef:Waarom kan zoiets als een marifoon niet gewoon vrijgeven worden, is het de centjes die de staat elk jaar misloopt of wat anders.

Zie de reactie hieronder.
En het valt me deze keer mee: Het heeft toch tot halverwege de 2e pagina geduurt eer er iemand over het financiele aspect begint.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: aadbloem en 53 gasten