Victron Multiplus vergeten uit te schakelen

communicatie en navigatie apparatuur

Victron Multiplus vergeten uit te schakelen

Berichtdoor hvb » 27 Nov 2016, 10:10

Ik heb vorig weekend nog wat klusjes gedaan en ben daarna vergeten de Multiplus uit te schakelen. Het betreft een accupakket van twee 220ah Victron AGM accu's parallel geschakeld. Met een klein koelkastje als voornamelijkste gebruiker ga ik er vanuit dat de accucapaciteit in die 7 dagen volledig is opgebruikt, tenzij de omvormer zelf al eerder een beveiliging heeft ingeschakeld.

Ik heb niks ingesteld met de VE-software, maar de dipswitch staat wel voor AGM ingesteld. De handleiding van de Multiplus spreekt met geen woord over deze beveiliging, maar uit de tutorial van de software blijkt dat hij er weldegelijk is. Alleen het screenshot met de 9.0v setting maakt me dan angstig; als daar echt de standaard setting zit, kan ik mn accupakket wel afschrijven.

Een BMV700 heb ik wel liggen, maar nog niet aangesloten.

Weet iemand waar, al dan niet met de dipswitch op agm-programma, de standaardsetting voor dc input op wordt ingesteld?
hvb
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 27 Nov 2016, 09:29
ligplaats:
info:

Re: Victron Multiplus vergeten uit te schakelen

Berichtdoor elrenegado » 28 Nov 2016, 14:51

Dat is een vraag voor aquanaut
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Victron Multiplus vergeten uit te schakelen

Berichtdoor aquanaut » 28 Nov 2016, 17:30

De DC low uitschakeling gebeurt bij 9,3V...dit is ongeacht welk type accu ingesteld staat.
Deze grens is een harde grens, omdat dit punt niet bereikt mag worden bij het inschakelen van een zware last, dan zou immers de omvormer uitschakelen.
Indien de accuspanning weer boven de 10,9V komt schakelt de multi weer in.
Overigens hoeft er niets ingesteld te worden indien er AGM batterijen worden gebruikt, de standaard instelling voldoet.

Binnenkort gaat er het één en ander wijzigen aan dit systeem, in een aantal toepassingen maken we al gebruik van het "dynamic cut off" principe.
Hierbij verschuift het afschakelpunt onder invloed van de door de omvormer afgenomen stroom, zo zal er bij verbruik van alleen een koelkastje veel eerder afgeschakeld worden.
Hier kleven in een gecombineerd DC / AC systeem ook nadelen aan, daarom is het niet gebruikelijk in een scheepsinstallatie.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Victron Multiplus vergeten uit te schakelen

Berichtdoor jkb » 19 Mrt 2019, 18:09

Dit topic is al behoorlijk oud. Toch probeer ik een reactie; wellicht dat er nog iemand naar kijkt. In mijn Victron Multiplus 1600/40 (1200W) staat als standaard afschakelspanning (shutdown) : 18,6V (bij 12V dus 9,3V). In een 24V systeem is dat wel erg laag. 24V of 23,9V zou veiliger zijn lijkt mij. Maar het zou kunnen zijn dat bij een redelijk volle accu en in goede staat zijnde accu de spanning toch (kortstondig?) wat verder inzakt dan 23,9V als ik mijn waterkoker van 750 watt inschakel. Dan zou de Multiplus er te vroeg mee ophouden en even later weer op peil zijn. Uit het vorige antwoord kan ik niet echt afleiden welke instelling ik het beste kan nemen. Terzijde: de compressor koelkast van 65W heeft bij inschakelen ook even een piek van circa 10 x 65 watt.

Ik heb trouwens tussen de service-accu's en het boordnet nog een battery-protect van Victron geplaatst die de accu's voor dat cirquit afschakelt bij 23,8V.

Nog een vraagje: Mijn Victron Multiplus geeft normaal maximaal 1200W; als de walstroom maximaal 4 ampère zou zijn kan de Multiplus de rest "bijleveren". Als nu de wal gezekerd is met 16A kan ik dan een haardroger van stel 2000W gebruiken? m.a.w. geeft de Multiplus dit 1 op 1 door of moet ik de grens van 1200W in acht nemen?
jkb
 
Berichten: 311
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Victron Multiplus vergeten uit te schakelen

Berichtdoor Yep » 19 Mrt 2019, 19:05

jkb schreef:Dit topic is al behoorlijk oud. Toch probeer ik een reactie; wellicht dat er nog iemand naar kijkt. In mijn Victron Multiplus 1600/40 (1200W) staat als standaard afschakelspanning (shutdown) : 18,6V (bij 12V dus 9,3V). In een 24V systeem is dat wel erg laag. 24V of 23,9V zou veiliger zijn lijkt mij. Maar het zou kunnen zijn dat bij een redelijk volle accu en in goede staat zijnde accu de spanning toch (kortstondig?) wat verder inzakt dan 23,9V als ik mijn waterkoker van 750 watt inschakel. Dan zou de Multiplus er te vroeg mee ophouden en even later weer op peil zijn. Uit het vorige antwoord kan ik niet echt afleiden welke instelling ik het beste kan nemen. Terzijde: de compressor koelkast van 65W heeft bij inschakelen ook even een piek van circa 10 x 65 watt.


23,8 volt is te hoog.
Als er zoals bij ons elektrisch gekookt wordt en er draait nog wat anders, dan is deze 23,8 volt zo bereikt (zonder walstroom).
Heb er wel eens aardig onder gezeten bij een kortstondige afname van 350A. ;-)
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Victron Multiplus vergeten uit te schakelen

Berichtdoor aquanaut » 20 Mrt 2019, 15:27

De DC afschakel spanning is sterk afhankelijk van wat er allemaal aangesloten zit op de batterij waarop de Multi/Quattro of Battery-Protect wordt aangesloten.
Daarnaast spelen zaken als de grootte van de batterij, en het type batterij een rol bij het bepalen van de te verwachten spanningsval dus van de te selecteren waarde.
Waarden van 23,8 of 24V zijn sowieso te hoog, zoals Yep ook al aangeeft wordt deze spanning makkelijk bereikt bij het inschakelen van zware verbruikers.

Dus geef eens op wat er allemaal is aangesloten op de batterij waarop je Multi zit, hoe groot (capaciteit) die batterij is en wat voor type batterij er is gebruikt.
In geval van twijfel kun je het beste de door de fabrikant gekozen waarden aanhouden, die worden niet voor niets zo gekozen.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Victron Multiplus vergeten uit te schakelen

Berichtdoor jkb » 01 Apr 2019, 13:16

Beste Aquanaut, dank voor het antwoord. De service-accu's zijn 2 x 230Ah in serie. Stofzuiger, waterkoker en oventje alle max 750 watt en staan niet tegelijk aan. Koelkast 230V A++ ca 75 watt (0,36Kwh/24u volgens typeplaatje; zal in de praktijk misschien het dubbele zijn??). Verder een zonnepaneel van 300W 24V met een 75/15 mppt regelaar. De vraag is eigenlijk: hoe ver zakt de spanning van goed functionerende accu's in bij een verbruik van ca 750W aan de omvormer.
vr gr Jan
jkb
 
Berichten: 311
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Victron Multiplus vergeten uit te schakelen

Berichtdoor aquanaut » 02 Apr 2019, 12:12

jkb schreef: De vraag is eigenlijk: hoe ver zakt de spanning van goed functionerende accu's in bij een verbruik van ca 750W aan de omvormer.
vr gr Jan


Die vraag kan alleen beantwoord worden als er exact bekend is wat voor type accu er toegepast is, wat de leeftijd van de accu is en de actuele ladingsgraad bekend is.
Maar dit is eigenlijk niet zo heel belangrijk.

Zoals eerder aangegeven adviseer ik je de standaard instellingen te handhaven, hierbij schakelt de MP af bij een spanning van 18,6V
Weer inschakelen vindt plaats als de spanning weer boven 21,8V komt.

Om te weten of je batterij gezond is, toereikend is en wat de actuele ladingsgraad is adviseer ik je te investeren in een Victron batterij monitor.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m


Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten