Victron Multiplus vergeten uit te schakelen

communicatie en navigatie apparatuur

Victron Multiplus vergeten uit te schakelen

Berichtdoor hvb » 27 Nov 2016, 09:10

Ik heb vorig weekend nog wat klusjes gedaan en ben daarna vergeten de Multiplus uit te schakelen. Het betreft een accupakket van twee 220ah Victron AGM accu's parallel geschakeld. Met een klein koelkastje als voornamelijkste gebruiker ga ik er vanuit dat de accucapaciteit in die 7 dagen volledig is opgebruikt, tenzij de omvormer zelf al eerder een beveiliging heeft ingeschakeld.

Ik heb niks ingesteld met de VE-software, maar de dipswitch staat wel voor AGM ingesteld. De handleiding van de Multiplus spreekt met geen woord over deze beveiliging, maar uit de tutorial van de software blijkt dat hij er weldegelijk is. Alleen het screenshot met de 9.0v setting maakt me dan angstig; als daar echt de standaard setting zit, kan ik mn accupakket wel afschrijven.

Een BMV700 heb ik wel liggen, maar nog niet aangesloten.

Weet iemand waar, al dan niet met de dipswitch op agm-programma, de standaardsetting voor dc input op wordt ingesteld?
hvb
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 27 Nov 2016, 08:29
ligplaats:

Re: Victron Multiplus vergeten uit te schakelen

Berichtdoor elrenegado » 28 Nov 2016, 13:51

Dat is een vraag voor aquanaut
Groet, Steve

========
Con Amore
========
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 11:36
Woonplaats: Nieuwegein
ligplaats: wsv de Peiler

Re: Victron Multiplus vergeten uit te schakelen

Berichtdoor aquanaut » 28 Nov 2016, 16:30

De DC low uitschakeling gebeurt bij 9,3V...dit is ongeacht welk type accu ingesteld staat.
Deze grens is een harde grens, omdat dit punt niet bereikt mag worden bij het inschakelen van een zware last, dan zou immers de omvormer uitschakelen.
Indien de accuspanning weer boven de 10,9V komt schakelt de multi weer in.
Overigens hoeft er niets ingesteld te worden indien er AGM batterijen worden gebruikt, de standaard instelling voldoet.

Binnenkort gaat er het één en ander wijzigen aan dit systeem, in een aantal toepassingen maken we al gebruik van het "dynamic cut off" principe.
Hierbij verschuift het afschakelpunt onder invloed van de door de omvormer afgenomen stroom, zo zal er bij verbruik van alleen een koelkastje veel eerder afgeschakeld worden.
Hier kleven in een gecombineerd DC / AC systeem ook nadelen aan, daarom is het niet gebruikelijk in een scheepsinstallatie.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 1934
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 19:46
ligplaats: box E16


Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten