Pagina 2 van 3

Re: Is de kompasgever het probleem(pje)?

BerichtGeplaatst: 01 Nov 2016, 22:32
door Nerissa
alles wat gesoldeerd is, kan je beter in de loop der tijd ook vervangen door adereindhulsjes, AMP-tjes, en schroefverbindingen.

eens komen er harscheurtjes in, en die dingen zijn soms moeilijk te vinden.

Groet

Frans 8-)

Re: Is de kompasgever het probleem(pje)?

BerichtGeplaatst: 01 Nov 2016, 23:00
door pascall
Als het apparaat voor het eerst in gebruik word genomen kan je bij de meeste piloten een zelf inregel/proefvaart modes laten uitvoeren, dan worden de parameters ingesteld op de reacties van het schip/roer.
Mogelijk staan de parameters niet meer optimaal ingesteld en kan een reset een oplossing zijn.
Bij professionele piloten wordt dit bij iedere roercorrectie gedaan van bijvoorbeeld meer dan 5 graden, zodat bij iedere koerswijziging de optimale instellingen worden ingesteld naar de huidige omstandigheden.

Mvg,

Pascal.

Re: Is de kompasgever het probleem(pje)?

BerichtGeplaatst: 01 Nov 2016, 23:33
door Yep
Thanks Mannen!
Ik begin even met die reset/learning optie.
Dat is tenslotte het minste werk.
Eerst even in de manuals duiken.

Re: Is de kompasgever het probleem(pje)?

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2016, 14:43
door R.C.Grootveld
Yep schreef:Voordat ik ga spuiten, is er iemand anders die dit zelf misschien ook ooit ervaren heeft?
Thanks!

Yep :D

Vergelijkbare problematiek gehad en af en toe gebeurt het weer eens.
Werk zelf met de C80 en de AP icm zo'n fluxgate sensor in de (RVS) mast.
Ik heb situaties meegemaakt dat er 80gr verschil tussen de HDG en COG zat.

Na alle procedures doorlopen te hebben ten einde raad en tegen alle instructies in (Raymarine: There are no use serviceable parts inside the sensor, we do not support such actions :evil: ) de sensor open geschroefd, de connector er af gehaald en de contacten met alcohol en een een soort wattenstaafje schoongemaakt.
Dit bracht uitkomst, maar af en toe doet hij toch wel eens gek.
Ooit ergens het advies gelezen, elk jaar de seatrial uit te voeren.

Maar ik zou beginnen met de zaak door te meten.
Op de support site van R. is ergens een tabel te vinden die voor elke kleuren combinatie de te meten Ohmse weerstand geeft.

Succes

Re: Is de kompasgever het probleem(pje)?

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2016, 16:01
door Yep
Top Rob!
Een mooie aanvulling op eerdere berichten.
Ik neem dit mee.
Nogmaals dank!

Re: Is de kompasgever het probleem(pje)?

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2016, 18:12
door R.C.Grootveld
Graag gedaan en succes er mee.

Volgend seizoen weer eens een sea-trial uitvoeren, dit seizoen maar een week gevaren wegens andere prioriteiten

Re: Is de kompasgever het probleem(pje)?

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2016, 19:28
door Yep
Thanks!
Dit jaar was wel een feest.
Insgesamt 11 weken op pad.

Re: Is de kompasgever het probleem(pje)?

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2016, 21:37
door henkvd
Wat vragen, welk type ? kan je de heading uitlezen op het display of niet ?

Voor je de boel open haalt, als je de heading uit kan lezen is het niet zo lastig om te bepalen of de sensor werkt, evt los halen en steeds 90 grd draaien evt 45 en kijken of het de uitlezing meeloopt.

Re: Is de kompasgever het probleem(pje)?

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2016, 21:49
door Yep
Thanks!
Oeps, hiervoor moet ik eerst eens rustig de manual lezen.
Dat gaat wel even duren want qua werk en andere zaken zit ik in de rolercoaster.
Wordt vervolgd!

Re: Is de kompasgever het probleem(pje)?

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2016, 21:55
door henkvd
winter moet nog komen, tijd zat.