Pagina 1 van 3

Is de kompasgever het probleem(pje)?

BerichtGeplaatst: 29 Okt 2016, 15:23
door Yep
Zo, tijd voor wat kleine dingetjes.

Ik heb instrumenten van Raymarine waaronder een kompas welke ook is aangesloten op een Autopilot.
Alles werkt naar behoren behalve als ik een wat scherpere bocht gedraaid heb (bv. met de 10 graden knop op de AP).
Het is soms net of de AP eerst helemaal niet en daarna traag regageert (de instellingen op de AP zoals Gain en Respons staan op gemiddelde waarden, dus daar kan hiet niet aan liggen).

Uiteindelijk komt het wel goed maar dan ben ik al wel een stukje rechtdoor geschoten.
Het is net of de kompasgever traag regageert bij een flinke koersverandering maar na deze opengeschroeft te hebben kan ik weinig ontdekken.
Heeft iemand enig idee hetgeen ik ervaar en misschien zelfs een oplossing?
Dank alvast!

Re: Is de kompasgever het probleem(pje)?

BerichtGeplaatst: 29 Okt 2016, 16:02
door Marie Christina
Staat hij aangesloten op een magnetisch kompas?
Dan kán het zijn dat de stuurautomaat zo ingesteld staat grote en plotselinge koersveranderingen te negeren.
Die kunnen bij een magnetisch kompas namelijk ook komen van buiten af.
Over een hoogspanningskabel varen bijvoorbeeld.
Dan maakt je kompas opeens een "haal" en je wilt natuurlijk niet dat de automaat dat volgt.

Maar ik ben niet genoeg thuis in alle merken om dat voor jouw automaat te weten.
Even in de handleiding kijken is hier het devies.

Re: Is de kompasgever het probleem(pje)?

BerichtGeplaatst: 29 Okt 2016, 16:10
door Yep
Marie Christina schreef:Staat hij aangesloten op een magnetisch kompas?
Dan kán het zijn dat de stuurautomaat zo ingesteld staat grote en plotselinge koersveranderingen te negeren.
Die kunnen bij een magnetisch kompas namelijk ook komen van buiten af.
Over een hoogspanningskabel varen bijvoorbeeld.
Dan maakt je kompas opeens een "haal" en je wilt natuurlijk niet dat de automaat dat volgt.

Maar ik ben niet genoeg thuis in alle merken om dat voor jouw automaat te weten.
Even in de handleiding kijken is hier het devies.


Thanks.
De manuals heb ik helemaal doorgekauwd maar geven geen oplossing.
Het is een elektrisch kompas (denk ik).

Afbeelding

Op veel ijzer of beton bij bruggen reageert het kompas direct en als dat gebeurt gaat hij ook direct uit koers daar de AP de diff tussen ingestelde en werkelijke koers wil corrigeren.
En dat is een normaal verschijnsel waar je altijd rekening mee houd door bij veel ijzer of beton even op manueel over te gaan.

Re: Is de kompasgever het probleem(pje)?

BerichtGeplaatst: 29 Okt 2016, 17:06
door Marie Christina
Hmm.
Dan kunnen we die mogelijkheid wel uitsluiten, denk ik.

Probeer dan alle instellingen die de stuurmachine bedienen eens wat lager in te stellen.
Je zegt dat ze zo ongeveer in het midden staan, maar dat wil nog niet zeggen dat dat de beste instelling voor jouw boot is.
Bedenk tevens dat de counterrudder (tegenroer) bij veel systemen het prettigst ingesteld staat als je hem de helft geeft van die van de gain.
En: een lagere gain zorgt gelijk voor een rustiger stuur gedrag.
Natuurlijk weer niet te laag, want dan stuurt alles weer te langzaam.

Het is een kwestie van proberen.

Re: Is de kompasgever het probleem(pje)?

BerichtGeplaatst: 29 Okt 2016, 17:14
door Yep
Klopt, maar met deze 2 instellingen heb ik al veel gespeeld.
Ik kan dit nu goed aanpassen per watertype.
Het moet (denk ik) een euvel zijn want heel soms gaat het ook goed.

Re: Is de kompasgever het probleem(pje)?

BerichtGeplaatst: 29 Okt 2016, 17:30
door Marie Christina
Als je die richting op denkt is het inderdaad heel vaak de gever.
Daar wordt het mechanische signaal immer omgezet in een elektrische.
Vuile contactjes?
Corrosie aan de pennetjes van de stekkers?
Heb je alles al eens onder handen genomen met contact cleaner?

Re: Is de kompasgever het probleem(pje)?

BerichtGeplaatst: 29 Okt 2016, 18:37
door Yep
Marie Christina schreef:Als je die richting op denkt is het inderdaad heel vaak de gever.
Daar wordt het mechanische signaal immer omgezet in een elektrische.
Vuile contactjes?
Corrosie aan de pennetjes van de stekkers?
Heb je alles al eens onder handen genomen met contact cleaner?


Veel is gesoldeerd.
Maar ik ga het eens nalopen van gever tot kast.
Dank je!

Re: Is de kompasgever het probleem(pje)?

BerichtGeplaatst: 01 Nov 2016, 12:22
door Yep
Voordat ik ga spuiten, is er iemand anders die dit zelf misschien ook ooit ervaren heeft?
Thanks!

Re: Is de kompasgever het probleem(pje)?

BerichtGeplaatst: 01 Nov 2016, 18:55
door pascall
Dat apparaat regelt zich zelf toch in? ik zou zeggen, laat het deze procedure nog een keer uitvoeren mogelijk is hij iets verlopen.

Mvg,

Pascal.

Re: Is de kompasgever het probleem(pje)?

BerichtGeplaatst: 01 Nov 2016, 19:40
door Yep
Thanks!
Wat bedoel je met ' laat het deze procedure nog een keer uitvoeren'?