Advies dieptemeter

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Advies dieptemeter

Berichtdoor Noordvaarder » 19 Jun 2017, 00:35

henkvd schreef:....en een evt keel offset van de transducer tegenover de verticale afstand naar de kiel corrigeert.

Bedoel je het verschil tussen de onderkant de transducer en de onderzijde van de laagste punt van de boot?

Ik ga deze week even meten hoeveel water er in de jachthaven staat,want de dieptemeter geeft 1 meter aan.
Dat zou betekenen dat er 1meter75 water moet staan,want de boot heeft een diepgang van 75cm,de kiel niet meegerekend.
In de box lijkt mij dat veel,"maar niets gemeten,is niks geweten".
Noordvaarder
 

Re: Advies dieptemeter

Berichtdoor Arthur » 28 Jun 2017, 08:36

Noordvaarder
Ik ga deze week even meten hoeveel water er in de jachthaven staat,want de dieptemeter geeft 1 meter aan.
Dat zou betekenen dat er 1meter75 water moet staan,want de boot heeft een diepgang van 75cm,de kiel niet meegerekend.
In de box lijkt mij dat veel,"maar niets gemeten,is niks geweten".[/quote]

Moet kloppen Wiebren, diepte meter staat op bij mij nu op 1.60 m trek ik 60 cm af voor de diepgang en nog eens 20 cm voor de kiel, onder de kiel staat 80 cm water.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Advies dieptemeter

Berichtdoor Noordvaarder » 28 Jun 2017, 13:00

Arthur schreef:Moet kloppen Wiebren, diepte meter staat bij mij nu op 1.60 m trek ik 60 cm af voor de diepgang en nog eens 20 cm voor de kiel, onder de kiel staat 80 cm water.

Dit klopt niet Arthur.
Als je dieptemeter 1,60 cm aangeeft,en je trekt daar je diepgang + je kiel vanaf,en als er dan 80cm water zou moeten staan,dan zit je transducer op waterspiegelhoogte.
Bij mij zit de transducer onder in de boot,en als het goed is, bij jou ook,of als het een fishfinder betreft,zit de transducer aan de achterkant van de boot,waar de achterkant overgaat in bodem.Op die hoek dus.
Als die bij jou dus onderin de boot staat/ligt( je hebt denk ik een polyester boot),dan heb je 1,60cm min 20cm = 1,40 water onder je kiel,en geen 80cm.
Waar de transducer zit,dat is namelijk bepalend.
Noordvaarder
 

Re: Advies dieptemeter

Berichtdoor Arthur » 29 Jun 2017, 09:20

Bij mij zit de transducer van de fishfinder in het midden van de boot, ik maak hem zelfs regelmatig schoon als ik ga zwemmen vanwege de vele aangroei van zeg maar seafood, de boot is van hout, ik ga hem deze week even het strand opvaren om te kijken hoeveel het afwijkt, ik maak me er nooit druk om, alle rotsen die net onder water liggen weet ik allemaal, het gaat alleen erom als ik in een bepaald gebied waar weinig water staat.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Advies dieptemeter

Berichtdoor henkvd » 29 Jun 2017, 11:54

Aangegeven diepte hangt ook af van de luxe van de diepte meter er zijn meerdere mogelijkheden

- diepte meter heeft geen correctie mogelijkheden ( offset) de diepte die wordt weergegeven is de diepte tot het transducer oppervlak

- wat luxer, we kunnen een offset meegeven, kan deze zowel positief als negatief zijn dan hebben we 2 mogelijkheden, we corrigeren de diepte
in ons geval de meest voor de hand liggende naar het diepste punt van het schip en trekken dus de offset waarde af van de gemeten diepte
zodat we de diepte onder de kiel meten.
Voor bv vissers is het interessanter om de diepte tot het water oppervlak te meten, dan maken we gebruik van een positieve offset en tellen de
afstand van de transducer naar het water oppervlak erbij op en we meten de diepte tot het water oppervlak

De mogelijkheden van een evt offset hangen geheel af van de mogelijkheden van de dieptemeter of deze aanwezig zijn.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Advies dieptemeter

Berichtdoor Vronsky » 01 Jul 2017, 17:59

UPDATE:
ik heb een Lowrance HOOK 3 gekocht voor een heel vriendelijke prijs.
De transducer heb ik met duct seal (soort kneedbare stopverf) op romp geplakt (binnenzijde), zoals dat ook bij kayaks gedaan wordt:
werkt prima.
Ook geinig om al die visjes voorbij te zien komen ... :)
Vronsky
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 19 Jan 2016, 10:42
ligplaats:
info:

Re: Advies dieptemeter

Berichtdoor Noordvaarder » 01 Jul 2017, 23:57

Vronsky schreef:Ook geinig om al die visjes voorbij te zien komen ... :)

Inderdaad,en als je geluk hebt worden ze ook nog in klein of groot formaat weergegeven.
Eventuéle wrakken en/of rare dieptes in zwaaigaten,worden heel mooi weergegeven.
Je hebt dan wel een polyester boot,want bij een stalen boot wil het niet met de transducer binnen in op de bodem van het schip.
Noordvaarder
 

Re: Advies dieptemeter

Berichtdoor yves » 28 Jul 2018, 13:27

Hallo,
We kochten onlangs een andere boot.
EN daar staat een Lowrance Hook 5 in.
Toen we de boot gingen bekijken werkte alles prima.
Vooral de snelheid , dieptemeter , en kaartplotter was voor mij van belang.
Maar nu ik het toestel weer aansluit geeft de dieptemeter alleen 0,0 m aan en de aanduiding knippert.

Weet iemand hoe ik de diepte weer kan zien ?
Ik heb al "overlay display" aan en uit gezet.
Eens gezien of er iets bij de instellingen verkeerd zit.

De dieptemeter blijft knipperen en O,O aangeven.
Misschien dat iemand van jullie raad weet ?

Alvast heel erg bedankt.
Yves
yves
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 21 Jul 2018, 18:30
ligplaats: Drimmelen
info: Oudhuijzer Cabin Cruiser 815

Re: Advies dieptemeter

Berichtdoor henkvd » 28 Jul 2018, 14:05

Schiet eens een plaatje van het sonar scherm.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Advies dieptemeter

Berichtdoor eagle » 28 Jul 2018, 16:44

Knipperend 0.0 betekent dat er geen echo wordt terug ontvangen.

Komt vaak doordat de gever niet loodrecht naar beneden kijkt.

Indien zich dit alleen in de (snelle) vaart voordoet, is er luchtbelvorming, of sterke werveling door iets Voor de gever; speed paddle wiel, uitstekende delen onder de romp...

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten