aanschaf navigatie systeem/kaartplotter

communicatie en navigatie apparatuur

aanschaf navigatie systeem/kaartplotter

Berichtdoor stentor950 » 16 Feb 2012, 13:48

Ik ben mij aan het oriënteren op een nieuw aan te schaffen kaartplotter. Als maat wil ik gaan voor een 7 inch scherm. Dit om alles een beetje overzichtelijk te houden.

Ik heb al het e.e.a. aan info tot mij genomen de afgelopen tijd. Er zijn zijn echter veel verschillende merken en types tekoop, waardoor de keuze er niet makkelijker op wordt. Een paar weken geleden mij bij Dekker Watersport in Zaandam laten informeren over de nieuwe Raymarine E7. Deze vervangt de A70. Het is een mooi ding maar ook (nog) erg prijzig. Met Navionics kaart en AIS-antenne hebben we het al gauw over 1700 á 1800 euro. Mocht het deze worden dan moet er dus nog even voor door gespaard worden.

Bovenstaande kwam op mijn pad terwijl ik eigenlijk geintresseerd was in de Raymarine kaartplooter A70. Deze leveren zij niet meer maar waarschijnlijk nog wel ergens op voorraad. De A70 is identiek aan de A50 en A57, alleen de scherm grootte is anders.

Vraag: Wie heeft er ervaring met een A50 cq A70 of een andere kaartplotter met een 7 inch scherm. Het moet wel op Navionics kaarten kunnen draaien. Graag jullie reactie.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: aanschaf navigatie systeem/kaartplotter

Berichtdoor sigdock » 16 Feb 2012, 16:38

Wat is je vaargebied, voor binnenwater is een dergelijke plotten imho behoorlijke overkill. Daar zou ik zelf kiezen voor een boord-pc, al dan niet fanless met een touch-screen en de ENC kaarten van de risserver.
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:

Re: aanschaf navigatie systeem/kaartplotter

Berichtdoor Rob Art » 16 Feb 2012, 17:01

sigdock schreef:Wat is je vaargebied, voor binnenwater is een dergelijke plotten imho behoorlijke overkill.

Dat is denk ik persoonlijk.
Ik gebruik zelf de A57 van Raymarine en ben er zeer te spreken over. Afgelopen zomer op de Rijn, IJssel, Randmeren en Markermeer gezeten en had eigenlijk alles wat ik nodig had. Op het elektronisch kompas is het alleen geen navigeren (omdat i te traag is) daar heb je echt een vloeistofkompas voor nodig.
Kwa beeldscherm vind ik de A57 groot genoeg. Dag en nacht is ook goed in te stellen.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: aanschaf navigatie systeem/kaartplotter

Berichtdoor sigdock » 16 Feb 2012, 17:03

Is idd persoonlijk, daarom staat er ook 'imho' ofwel In My Humble Opinion. Usenet-speak...
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:

Re: aanschaf navigatie systeem/kaartplotter

Berichtdoor Rob Art » 16 Feb 2012, 17:11

sigdock schreef:Is idd persoonlijk, daarom staat er ook 'imho' ofwel In My Humble Opinion. Usenet-speak...

of course ;)
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: aanschaf navigatie systeem/kaartplotter

Berichtdoor stentor950 » 16 Feb 2012, 19:22

Voor degene die dit niet weten, ik ben in een grijs verleden ooit opgeleid als stuurman KHV (kustvaart) en heb 3 jaar gevaren. Ik weet dus wat navigeren is en volg op dit moment een cursus theoretische kustnavigatie bij de watersportvereninging waar ik lid van ben.
Ik heb al wel door dat hetgeen je ooit geleerd hebt, alleen wat opfrissing nodig heeft, maar de basis zit er nog steeds goed in.

Sinds een jaar in het bezit van een motorkajuitboot, ja, ja een Ariadne Stentor 950. Vooralsnog zal het vaargebied Nederland in zijn geheel zijn, maar later wellicht ook daar buiten. BTW, om maar eens een Engelse term te gebruiken, de Stentor is door zijn bouw niet geschikt om daarmee het zeegat uit te gaan, dus dat doen we ook maar niet. Ik ken de beperkingen van mijn boot en ben mij bewust van de risico's.

Het IJsselmeer / Markermeer, Zeeuwse wateren en de Wadden staan wel op het programma. Als het zicht door omstandigheden ineens slechter wordt, dan kan je daar maar beter op voorbereid zijn. Zowel qua kennis als qua uitrusting.

Sigdock, welke kaart heb je geïnstalleerd? Op de standaard kaart staan volgens mij alleen de wat grotere wateren goed in kaart. Gebruik je het apparaat ook om echt mee te navigeren? Hij is daar namelijk voor gemaakt.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: aanschaf navigatie systeem/kaartplotter

Berichtdoor Mopolcamper » 17 Feb 2012, 14:22

Ik "lift" graag ook even mee. Heb ook interesse in elektr. kaartnavigatie. Vaargebied is meestal Nederlandse- en Duitse Wadden. Heb daarvan eigenlijk nog geen goede duidelijke en actuele elektr. kaart kunnen ontdekken.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: aanschaf navigatie systeem/kaartplotter

Berichtdoor sigdock » 17 Feb 2012, 14:47

Wadden is inderdaad een uitdaging maar daar zijn zelfs de papieren kaarten al verouderd als ze uitkomen, zo snel kan het daar veranderen.

Mijn thuiswater is Marker- en IJsselmeer en daar gebruik ik eigenlijk nooit een kaart omdat ik daar de weg wel weet zo langzamerhand. Ook in het donker of bij mist lukt het me daar om probleemloos op de plaats van bestemming te komen. Op de kanalen en rivieren vind ik papier het makkelijkst, de kans dat je daar verdwaalt is imho nou niet echt heel groot :lol:
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:

Re: aanschaf navigatie systeem/kaartplotter

Berichtdoor Harini » 17 Feb 2012, 15:57

Ik heb PC Navigo. Is goed en betaalbaar vind ik.
Ik heb een laptop aan boord en een TFT scherm apart bij de stuurstand.

Een 7" plotterscherm is helderder en makkelijke dan een groter TFT scherm, maar de aanschafprijzen zijn niet vergelijkbaar.

Het is dus maar wat je wil. PC Navigo kost ca. € 250 een los scherm € 100.
De laptop is een afdankertje maar goed genoeg om het systeem op te draaien.
Staat verder niets op, dus is snel genoeg. 1 GB intern geheugen.
Harini
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 10:07
ligplaats:
info:

Re: aanschaf navigatie systeem/kaartplotter

Berichtdoor stentor950 » 18 Feb 2012, 19:33

Natuurlijk zijn er een aantal opties m.b.t. navigeren. PC Navigo heb ik bekeken, maar dat is niet wat ik wil. Een apparaat bij de stuurstand is mijn bedoeling. Een plotter geeft naast de kaart met daarin alle relevante informatie zoals betonning, havens etc. Daarnaast naruurlijk de positie, kompas en snelheid over de grond. Dus gewoon alles in een zonder geklungel.

Zodra je in stromend (getijden) water komt, moet je altijd rekening houden dat geulen en betonning zich wijzigd. Ga je dus het Wad, Eems/Dollart of Westerschelde op, dan moet je daarmee rekening houden. Naast je elektronische navigatie moet je daarnaast ook altijd een papieren versie bij je hebben. Elektronica kan uitvallen. Bij papieren kaarten heb ik dat nog nooit gehoord :D

RobArt, welke elektronische kaart gebruik jij?
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Volgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten