aanschaf navigatie systeem/kaartplotter

communicatie en navigatie apparatuur

Re: aanschaf navigatie systeem/kaartplotter

Berichtdoor Harini » 18 Feb 2012, 20:04

Kan PC Navigo allemaal. Betonning enz.
De positie, kompas en snelheid over de grond.
Je mag weleens bij mij komen kijken.
Met de dommel en de DVD kun je thuis alles inplannen voor een reis.
Harini
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 10:07
ligplaats:
info:

Re: aanschaf navigatie systeem/kaartplotter

Berichtdoor henkvd » 18 Feb 2012, 20:25

Om een keuze te maken dien je het volgende afweging te maken:

Wat is het vaargebied.

Plotters van o.a. Raymarine hebben 1 groot nadeel, er is zeer beperkt kaartmateriaal voor het binnenwater.
Voor zee en Ijssel- en marker- meer geen probleem, de rest niet tot alleen grote rivieren.
De vraag is dus wat is het vaargebied en de doelstelling ?

Voor binnenwater met plannings mogelijkheden is Navigo de meest inventieve, vaar trips kunnen in detail gepland worden met alle info over bediengstijden bruggen en sluizen in de planningstool.
Verder is er een ruim aanbod van beschikbare programma's en kaart materiaal voor laptop toepassingen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: aanschaf navigatie systeem/kaartplotter

Berichtdoor stentor950 » 19 Feb 2012, 15:53

Wat is het vaargebied.

Plotters van o.a. Raymarine hebben 1 groot nadeel, er is zeer beperkt kaartmateriaal voor het binnenwater.


Het vaargebied had ik eerder al aangegeven (NL). Gisterenavond heb ik uitgebreid op de Navigo site gekeken. Ze geven wel een hoop informatie maar gaan daar niet echt tot in detail. Het heeft zeker een aantal elementen waar je als waterbewoner direct wat aan hebt, zoals telefoon en oproepkanalen marifoon bij bruggen en sluizen e.d. Ook de prijs van het geheel spreek mij wel aan. Bij een kaartplotter heb je het voor alleen de Navionics kaart al over €300 en een apparaat komt al gauw op 700 tot 1000 euro.

Ik krijgt alleen geen goed beeld van wat je nu daadwerkelijk op je scherm geprojecteerd krijgt. Zo is niet duidelijk of de coördinaten worden weergegeven, of de koerslijn wordt geprojecteerd, of het een koersboven of noord boven projectie is of dat deze kunnen worden opgeroepen.
Bij 'echte' kaartplotters staan deze allemaal in beeld waardoor je direct een compleet plaatje hebt.

NB. De Navionics kaart gaat wel tot in detail.

Ik ben echter nog niet geheel overtuigd. Wie kan mij een schermafdrukje mailen?
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: aanschaf navigatie systeem/kaartplotter

Berichtdoor henkvd » 19 Feb 2012, 16:21

NB. De Navionics kaart gaat wel tot in detail.


Op het binnenwater heb je erg weinig tot geen kaartmateriaal van de Navionics
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: aanschaf navigatie systeem/kaartplotter

Berichtdoor Harini » 19 Feb 2012, 19:54

Ik krijgt alleen geen goed beeld van wat je nu daadwerkelijk op je scherm geprojecteerd krijgt. Zo is niet duidelijk of de coördinaten worden weergegeven, of de koerslijn wordt geprojecteerd, of het een koersboven of noord boven projectie is of dat deze kunnen worden opgeroepen.
Bij 'echte' kaartplotters staan deze allemaal in beeld waardoor je direct een compleet plaatje hebt.


De coordinaten worden in een apart kader weergegeven.
De koerslijn wordt wel geprojecteerd, je ziet precies welke koers je hebt gevaren.
Koers boven of noord moet ik nakijken. Voor zover ik me herinner is er iets in te stellen.

Als je intresse hebt, mag je mijn DVD en dommel wel lenen om het gewoon thuis op de PC allemaal te bekijken.
Ik woon in de omgeving Leiden.
Harini
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 10:07
ligplaats:
info:

Re: aanschaf navigatie systeem/kaartplotter

Berichtdoor CeesS » 20 Feb 2012, 15:43

stentor950 schreef: Zodra je in stromend (getijden) water komt, moet je altijd rekening houden dat geulen en betonning zich wijzigd. Ga je dus het Wad, Eems/Dollart of Westerschelde op, dan moet je daarmee rekening houden. Naast je elektronische navigatie moet je daarnaast ook altijd een papieren versie bij je hebben. Elektronica kan uitvallen. Bij papieren kaarten heb ik dat nog nooit gehoord :D


In de loop van de jaren heeft zich bij mij aan boord de volgende werkwijze ontwikkeld : ik gebruik een laptop met WinGPS4pro en DKW2 kaarten van Stentec. Niet alleen de NL kaarten, maar ook de Duitse Wadden tot aan Brunsbuttel en kaarten van de Engelse Zuidkust. In het seizoen geeft Stentec voor de NL kaarten wekelijks een kaartupdate uit volgens de BAZ, voor de overige kaarten enkele keren per seizoen. Deze kaarten zijn daardoor altijd up-to-date, wat ik van papieren kaarten of bv. Navionics niet kan zeggen.
De laptop gebruik ik voor het uitzetten van routes en het uploaden van waypoints naar mijn simpele GPS, die ik voor navigatie gebruik. De digitale kaarten print ik aan het begin van het vaarseizoen uit in hapklare brokken op A4 formaat, stop ze in doorzichtige plastic hoesjes en verzamel ze in mappen.
Zie voorbeeld : http://home.kpn.nl/laoa77ms/grevelingen%20vb.jpg
Ik maak voor aan boord per vaargebied een map met de daar geldende kaarten. Aan het begin van een tocht zoek ik de geldende A4 kaarten bij elkaar en gebruik die in de kuip, ik vind dat handiger dan met grote papieren kaarten in de slag te moeten. De laptop staat altijd standby op de kaartentafel, bij onverwachte situatiues kan ik die simpel raadplegen.
CeesS
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 21 Jan 2012, 17:46
Woonplaats: Maassluis
ligplaats:
info:

Re: aanschaf navigatie systeem/kaartplotter

Berichtdoor R.C.Grootveld » 02 Mei 2012, 21:35

Ik heb een Raymarine C80, dus met een 8" scherm, is ook leverbaar met 7" en 120". Deze werkt met Navionics kaarten en ik gebruik de 46XG kaart.
Deze dekt (simpel uitgedrukt) het Europese continent, dwz kustwateren van de grens DK/D, NL, B, F, E, P, I alsmede alle binnenwateren van NL, B, F en in steeds groter wordende mate D.

Of een dergelijke plotter "overkill" is (zoals sommigen vinden) vind ik niet aan een ander om te oordelen, dat moet je zelf doen.
De één stelt andere eisen dan de ander: de één kijkt louter naar functionaliteit, de ander ziet het ook als "mooi (maar duur) speelgoed", de één wil alleen een plotter, de ander (zoals ik) heeft een heel geïntegreerd "systeem". Het is maar wat je zelf wilt en wat je bereid bent op tafel te leggen.

Mij bevalt het prima, de kwaliteit van de kaarten verbetert elk jaar en sinds vorig jaar kun je de kaarten continue via Internet bijwerken.
Kaart kost 1e keer € 235 incl. één jaar update, daarna telkens de helft. Hoe het allemaal precies werkt weet ik nog niet, want ik heb nog een oude variant. Verder kun je een PC pakket aanschaffen (als ik het goed heb voor € 25) waarmee je op een gewone PC/Laptop de kaarten kunt lezen, routes kunt maken etc.

Succes met je besluitvorming

Rob
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten