Laadvoltages Victron Multiplus te hoog!

communicatie en navigatie apparatuur

Laadvoltages Victron Multiplus te hoog!

Berichtdoor luukie25 » 19 Jul 2016, 20:29

Hallo. Lekker op vakantie met de boot gaat de multiplus in de haven natuurlijk veel aan, waardoor de voltages op de BMV gaan opvallen. Daar gaat iets fout en ik krijg het niet opgelost. Tijdens het bulk laden gaat de spanning tot wel 14.9 volt voor korte tijd en blijft rond de 14.8 hangen. In de float fase blijft het voltage rond de 13.9 tot wel 14.1 steken. De bulk spanning heb ik (met de mk2usb) ingesteld op 14.4 en de float spanning op 13.8. De voltage sense kabels zijn aangesloten. De ventilator van de multiplus blijft flink draaien. Ook zie ik nu voor het eerst dat zowel de bulk als absorption LED branden. Ik heb via de laptop al alles teruggezet naar default... Kan iemand mij uit de brand helpen?
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Laadvoltages Victron Multiplus te hoog!

Berichtdoor vuuren1 » 19 Jul 2016, 21:07

Forumlid Aquanaut weet hier alles van.
(die is misschien wel op vakantie)

Om uit te sluiten dat de bmv onjuist aangeeft zou ik eerst even spanningen meten en vergelijken met een goede multimeter.
Maar als de koelfan van de multi aldoor draait betekent het m.i. dat de multiplus meer moet doen dan gewoon bijhouden, dan is de fan meestal uit.

Wat is de accuspanning in rust (langere tijd zonder aangesloten lader)?
Hoe oud zijn de accu's en welke soort accu's heb je?

De Multiplus is een knap ding en met slechte accu's zou het kunnen zijn dat de lader probeert deze toch vol te krijgen.

Als je de lader juist hebt ingesteld zou de laadspanning niet opvallend hoger mogen zijn als er verder geen signalen zijn van storingen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Laadvoltages Victron Multiplus te hoog!

Berichtdoor luukie25 » 19 Jul 2016, 21:15

Aquanaut heeft mij inderdaad al eens vaker fantastisch geholpen, daar hoopte ik stiekem ook weer op.

De spanning die de BMV aangeeft komt overeen met die gemeten met een goede multimeter direct op de accupolen. Accu's zijn 2 varta LAD 210's (AGM) van maart dit jaar, oud dus zeker niet. Kapot kan ik mij eigenlijk niet voorstellen. Heb de lader nu uitgezet om erger te voorkomen. Gisteren ding de spanning na lange tijd wel richting de 13.3 volt (uit mijn hoofd) maar ging de spanning elk uur bij de herhaalde absorption weer naar de 14.9.

Ik heb het idee dat dit het geval is sinds gisteren de waterkoker van 1600W per ongeluk op de omvormer terecht kwam. De multiplus stond op 5.5A (6A walzekering) maar toch vloog de walzekering eruit. Dus waterkoker op omvormer. In principe zou dat gewoon moeten kunnen, laat staan iets kapot maken..
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Laadvoltages Victron Multiplus te hoog!

Berichtdoor vuuren1 » 19 Jul 2016, 21:32

Bij een beperkte walstroom aansluiting kan je de Muliplus perfect instellen op een veilige waarde.
Dan zou de zekering er niet uit mogen gaan en neemt de multiplus het teveel ongemerkt over.

Als de omvormer de 1600 watt aankan zou daar ook niks loos mogen zijn.

Zoals eerder gezegd is een Multiplus een slim apparaat maar zou de lader geen ander gedrag moeten gaan vertonen na een gesprongen walzekering.
Tevens heb je daarna de instellingen opnieuw geprogrammeerd.

Zelf heb ik de multiplus(sen) steeds gewoon ingesteld zonder pc.
Wellicht is een reset mogelijk en dan opnieuw instellen omdat het met de laptop misschien toch niet is gelukt?

Anders toch eens kijken wat de klemspanning van de accu's is in rust.
Ook jonge accu's kunnen stuk gaan.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Laadvoltages Victron Multiplus te hoog!

Berichtdoor luukie25 » 19 Jul 2016, 21:44

Klemspanning in rust lijkt allemaal prima te zijn.. Het komt voor nu dus neer op:
Hoe reset ik de multiplus volledig
Wat betekent het tegelijk branden van bulk en absorption? Dat zie ik pas sinds vandaag...
Bedankt voor je tijd.
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Laadvoltages Victron Multiplus te hoog!

Berichtdoor vuuren1 » 19 Jul 2016, 22:09

De accu's lijken dus in orde.

Mogelijk staat er iets in de manual over het tegelijk branden van bulk en absortion?
Ik heb daar nooit op gelet en wellicht is dat geen verontrustende situatie?

Hoe te resetten weet ik niet, zie mogelijk ook de manual.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Laadvoltages Victron Multiplus te hoog!

Berichtdoor aquanaut » 27 Jul 2016, 12:28

Aquanaut is inderdaad met vakantie.
Maar inmiddels wel weer in Nederland.

Luukie, wat voor Multi had je ook al weer?
Het tegelijkertijd branden van bulk en abs is normaal en geeft aan dat de bulk fase bijna afgelopen is, de spanning wordt dan iets afgetopt om waterverbruik tegen te gaan, dit heet batterysafe en deze functie kun je in het tabblad charger selecteren.
Het resetten van de Multi gaat het eenvoudigst via VE.Configure.
Als je verbinding hebt kun je in een van de bovenliggende tabs selecteren: alle standaardwaarden herstellen.
Als je vervolgens de settings erin schiet is alles weer 'af fabriek'.
Sla anders je settingsfile eens op en stuur me die per mail, dan controleer ik ze voor je.
14.4 V is waarschijnlijk een redelijk lage bulkspanning!
Hoe lang en dik zijn de voedingskabels?
Als je een adaptive curve hebt ingesteld zijn bulkspanningen van 15V niet schadelijk!
Een hoop gebruikers merken veel ventilatorgeluid bij het vernieuwen van de accu's, de lader moet dan eindelijk weer eens werken!
Maar zoals gezegd als je mij de settings stuurt dan ga ik ze in de loop van volgende week ff checken, ik lig nu nog ff lekker in Katwijk.
Mailadres is vast bekend en anders vind je die in mijn profiel.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Laadvoltages Victron Multiplus te hoog!

Berichtdoor stefan » 27 Jul 2016, 14:22

Katwijk! Daar kom ik vandaan! (ooit....)....
Jachthaven op loopafstand van het strand, heerlijk

Prettige vakantie nog :-)
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Laadvoltages Victron Multiplus te hoog!

Berichtdoor vuuren1 » 27 Jul 2016, 22:10

Hij is er weer..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Laadvoltages Victron Multiplus te hoog!

Berichtdoor luukie25 » 01 Aug 2016, 23:10

Bedankt Aquanaut! Je stelt mij gerust. Ik ga graag op je aanbod in om alles even na te lopen, maar het is er even niet meer van gekomen om de instellingen uit te lezen en door te sturen. Nu even op een andere vakantie voor 10 dagen. De accu zit trouwens met 70mm2 aangesloten, maar ik heb af en toe het idee dat het voltage op de accu niet helemaal overeenkomt met de instellingen. Zo ook de 14.4 volt. Maar ook dat even volgende week. Bedankt voor je tijd zover!
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Volgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast