zonnepaneel

communicatie en navigatie apparatuur

zonnepaneel

Berichtdoor dennis » 14 Feb 2012, 05:12

hallo,

even een korte vraag, ik heb net een nieuwe accu gekocht 225 amp (E198.- eigen merk bij correct watersport) is een zonnepaneel van 135 watt met een steca laadregelaar 8.8amp een goede combinatie? en moet ik een hoofd zekering tussen de accu en hooft gebruikers plaatsen?
dennis
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 20:02
ligplaats:
info:

Re: zonnepaneel

Berichtdoor sigdock » 14 Feb 2012, 10:14

Of een 8,8A regelaar voldoende is hangt af van de specs van het paneel dus die zul je eerst na moeten kijken. Of het een goede combinatie is hangt voornamelijk af van je eigen verwachtingen maar ik zou persoonlijk een voorkeur hebben voor een MPPT regelaar ivm het het rendement van het paneel. Een zekering is altijd aan te raden.
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:

Re: zonnepaneel

Berichtdoor reijmerink » 14 Feb 2012, 10:34

als je geen zekeringen plaatst tussen de verbruikers en de accu..krijg je geheid een keer brand of sloop je ..in het beste geval.. de accu..weg euro 198..grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: zonnepaneel

Berichtdoor Tjeerd47 » 14 Feb 2012, 11:26

Als je nu bij een bedrijf zoiets koopt, dan kan je dat toch beter aan hun vragen dan op welk forum dan ook?
Een regelaar voor een zonnepaneel koop je op maat van het zonnepaneel, gewoon in de winkel erom vragen, heb je ook nog garantie op de goede werking.
Als je later gaat reclameren dat iets niet goed werkt kan je echt niet aankomen met je verhaal van dit advies heb ik gekregen van pietje hupsefluts van het watersportforum :cry:
Om echt te bepalen of je goed bezig bent, zal je veel meer gegevens moeten geven, wat ga je verbruiken per 24 uur, of te wel wat ga je aansluiten.
Alleen dan kan je een goede keuze maken.
Groet,
Tjeerd
Tjeerd47
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 12:25
ligplaats:
info:

Re: zonnepaneel

Berichtdoor sigdock » 14 Feb 2012, 13:12

Als je nu bij een bedrijf zoiets koopt, dan kan je dat toch beter aan hun vragen dan op welk forum dan ook?


Waarmee je eigenlijk het bestaansrecht van welk forum dan ook in twijfel trekt ;)
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:

Re: zonnepaneel

Berichtdoor stentor950 » 14 Feb 2012, 13:41

[urlhttp://www.zonne-energie.com/regelaars.html][/url]

Beste forumleden. Ook dit onderwerp begon weer met een mimimum aan informatie. Wellicht kunnen we hier allemaal lering uit trekken en daar bij het opstellen van een topic rekening mee houden. Vraag anders eerst door voordat er l*lverhalen worden opgehangen waar niemand iets mee kan.

Ik heb even de url opgezocht van de Steca regelaar. Op zich is daar niets mis mee. Sinds vorigjaar juni heb ik ook een 100W paneeltje met een Steca regelaar 12v/15 Amp. Ik heb mij wel laten adviseren door de leverancier.

De opmerkingen voor wat betreft de zekering zijn hier niets op zijn plaats. Je mag natuurlijk best een zekering plaatsen maar enig nut heeft het niet. Deze vraag heb ik expliciet gesteld bij de aankoop. De regelaar regelt de stroom richting accu. Een omgekeerde stroom is niet mogelijk doordat er een diode in de regelaar is ingebouwd.

NB Tjeerd47. Zoals door Sigdog opgemerkt, kan de door jou geplaatste opmerking beter achterwege blijven. Er zijn genoeg fora waar mensen elkaar af kunnen z**ken. Blijf een positieve houding aannemen en tracht elkaar te helpen en op het goede spoor te zetten :D .
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: zonnepaneel

Berichtdoor CeesS » 15 Feb 2012, 21:16

Bij een zonnepaneel loont het de moeite een MPPT regelaar toe te passen. Deze heeft onder bepaalde omstandigheden een hoger omzettingsrendement, zie bv. hier voor de verklaring : http://www.dbcom.nl/mppt.htm en http://www.panoramixopzee.nl/projecten. ... nnepanelen.

Mocht je het zonnepaneel optimaal op de zon willen richten, dan hier een artikel over de hoogte van de zon ten opzichte van de horizon gedurende het jaar (zie fig. 2):
http://www.kennislink.nl/publicaties/ho ... on-vandaag
CeesS
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 21 Jan 2012, 17:46
Woonplaats: Maassluis
ligplaats:
info:

Re: zonnepaneel

Berichtdoor vuuren1 » 15 Feb 2012, 22:33

dennis schreef:hallo,

even een korte vraag, ik heb net een nieuwe accu gekocht 225 amp (E198.- eigen merk bij correct watersport) is een zonnepaneel van 135 watt met een steca laadregelaar 8.8amp een goede combinatie? en moet ik een hoofd zekering tussen de accu en hooft gebruikers plaatsen?


Dat zal een onderhoudsvrije lood-calcium batterij zijn?
Een zonnepaneel van 135 Wtt zal waarschijnlijk aangeduid zijn met 135WP, ofwel 135 Wtt wordt nooit gehaald.
Vandaar de aanbieder er ook een -slechts- 8,8 A regelaar bij aanbiedt.

De vraag over de zekering is mij onduidelijk.
Tussen de regelaar van het zonnepaneel hoort een zekering (is soms zichtbaar ingebouwd in de regelaar) en het gedeelte tussen de accu en de verbruikers hoort ook gezekerd te zijn.

Verder is een MMPT regelaar (zoals CeesS opperde) beter omdat die effectiever is en je zelfs voor een kleiner zonnepaneel kan kiezen.

Uit ervaring kan ik melden dat 225A lood-calcium i.c.m. 135Wp en een gewone regelaar niet optimaal is.
Afhankelijk van het verbruikspatroon is of de accu te klein of het paneel te groot.
In een situatie van een compressorkoelkastje blijkt dat de accucapaciteit te klein is en het zonnepaneel te groot is.
Dan kom je stroom te kort.
Als de accu groot genoeg is voor het verbruikspatroon is dit zonnepaneel te groot en blijkt 50Wp voldoende.

Je moet dus feitelijk kijken naar het gemiddelde verbruik aan boord (per 24 uur), daar moet de accucapaciteit op worden afgestemd (met inachtneming van 50% ontlading, dus de HELFT).
Daarna zoek je een passend zonnepaneel + een passende regelaar bij die situatie om de boel bij te kunnen houden.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: zonnepaneel

Berichtdoor dennis » 16 Feb 2012, 01:33

ik had net een heel ruime reactie geplaatst, na inloggen, maar moest weer inloggen, en was de reactie weg
eerst had ik een 105 amp accu, voordat ik een zonnepaneel had, is die 2x diep ondladen, als ik mijn eberspacher diesel kachel aan zet, gaat die uit.
ik heb nog niet kunnen proberen hoe die het doet met de nieuwe accu. erg veel zware gebruikers voor de accu heb ik niet: auto radio: vaak versterker: soms, licht: vaak drinkwaterpomp: soms, navigatieverlichting: soms en 150omvormer 1a2 uur voor een tv'tje. (ongeveer max 2 amp als ik diggitene en de tv aan heb )starten via start accu: 120 amp yamaha 40 pk 4 takt. ook heb ik een loadup digitale generator, kan ook een pc, tv of 10 amp oplader op, en kan aangesloten worden op het boordnet en gaat mee op vaartochten. op de steiger heb ik een 2800 watt generator (van de lidl en erg tevreden er mee, maakt alleen veel lawaai) voor electrisch gereetschap, en kan er zelfs een beetje mee lassen. ik heb geen walstroom. koelkast gaat op gas, dus geen stroomverbruik.
ik dacht eigenlijk dat het zonnepaneel een beetje klein was voor de accu, niet dus, eerder te veel.
dennis
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 20:02
ligplaats:
info:

Re: zonnepaneel

Berichtdoor vuuren1 » 16 Feb 2012, 22:30

dennis schreef:ik had net een heel ruime reactie geplaatst, na inloggen, maar moest weer inloggen, en was de reactie weg
eerst had ik een 105 amp accu, voordat ik een zonnepaneel had, is die 2x diep ondladen, als ik mijn eberspacher diesel kachel aan zet, gaat die uit.
ik heb nog niet kunnen proberen hoe die het doet met de nieuwe accu. erg veel zware gebruikers voor de accu heb ik niet: auto radio: vaak versterker: soms, licht: vaak drinkwaterpomp: soms, navigatieverlichting: soms en 150omvormer 1a2 uur voor een tv'tje. (ongeveer max 2 amp als ik diggitene en de tv aan heb )starten via start accu: 120 amp yamaha 40 pk 4 takt. ook heb ik een loadup digitale generator, kan ook een pc, tv of 10 amp oplader op, en kan aangesloten worden op het boordnet en gaat mee op vaartochten. op de steiger heb ik een 2800 watt generator (van de lidl en erg tevreden er mee, maakt alleen veel lawaai) voor electrisch gereetschap, en kan er zelfs een beetje mee lassen. ik heb geen walstroom. koelkast gaat op gas, dus geen stroomverbruik.
ik dacht eigenlijk dat het zonnepaneel een beetje klein was voor de accu, niet dus, eerder te veel.


Een accu diep ontladen is niet verstandig omdat de accu dan snel stuk zal gaan.
De helft van de opgegeven accucapaciteit ontladen is -veilig-.
Dat kan je eigenlijk alleen maar goed zien met een accu-monitor (bv. van Victron) die dat uitrekent en weergeeft.

Een omvormer + digitenne + Tv die 2A opnemen ken ik niet (bestaat niet).
Zoiets komt eerder op 5-7 A.


Verder is je zinsopbouw erg warrig om goed te kunnen volgen, kan dat iets beter?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten