Raymarine ST60 dieptemeter

communicatie en navigatie apparatuur

Raymarine ST60 dieptemeter

Berichtdoor Yep » 19 Apr 2016, 13:18

Hallo,

Ik tracht deze meter te calibreren (meetlint in het water tot de bodem) hetgeen niet lukt.
Ik volg de manual, het lijkt goed maar verderop lijkt de aanwijzing toch niet echt te kloppen.
Heeft iemand ervaring hiermee? Alvast dank.

Groet,

Yep
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Raymarine ST60 dieptemeter

Berichtdoor henkvd » 19 Apr 2016, 19:31

Wat probeer je te kalibreren, er zijn eigenlijk 3 mogelijkheden:
- geen offset, de getoonde diepte is die van transducer naar de bodem, in ons geval normaal gesproken vaak voldoende.
- een positieve offset hiermee kunnen we de werkelijke diepte mee bereiken, de offset grote is transducer onderkant tot aan de waterlijn, niet echt gebruikelijk.
- een negatieve offset, hiermee kunnen bereiken dat het diepste deel van het schip het nul punt wordt, we meten dus wat er onder het diepste deel van de kiel aan water staat, de offset is dus vanaf onderkant transducer tot aan het diepst stekende deel van de kiel.

Nu hebben diepte meters nog wel eens de vervelende eigenschap zeker bij ondiep water en een harde zanderige bodem om de diepte weergave te doen op de 2e echo, dan krijg je dus de dubbele diepte in beeld, als er geen gain regeling is, is dat niet te onderdrukken.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Raymarine ST60 dieptemeter

Berichtdoor Yep » 19 Apr 2016, 20:01

Thanks Henk.
Ik heb het gezien, je kunt in stappen van een decimeter plussen of minnen, naar wateroppervlak of kiel.
Begrijp ik het goed dat de meting zelf (afstand sensor tot bodem) niet calibreerbaar is?
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Raymarine ST60 dieptemeter

Berichtdoor henkvd » 19 Apr 2016, 20:07

Nee die staat vast, op zich kan je daar sowieso niets aan kalibreren, een uitgebreidere dieptemeter heeft alleen een setting om de geluidsnelheid aan te passen, gemiddeld gaan we uit van 1500 m/s , hoewel er verschil is in zoet en zoutwater, nog luxer houd ook nog rekening met de water temperatuur, dit is echter niet nodig omdat het te verwachten bereik onvoldoende is om daar veel invloed op te hebben, dus nee daar valt niets aan te wijzigen.

Om een beetje juiste meting te krijgen, probeer dit met een beetje water onder het schip, zeg een paar meter, maar zeker meer dan net niet aan de grondliggen, de dieptemeter heeft minimaal een halve meter nodig onder de transducer om überhaupt een meting te kunnen maken.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Raymarine ST60 dieptemeter

Berichtdoor Yep » 19 Apr 2016, 20:13

Ok, thanks.
Dan ga ik eerst de diff bepalen tussen kiel en sensor en deze invoeren.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Raymarine ST60 dieptemeter

Berichtdoor R.C.Grootveld » 19 Apr 2016, 20:51

Inderdaad, je kunt alleen de offset ingeven en daarmee of je de diepte tov de kiel of tov het wateropp ziet.
Verder is een meetling m.i. niet echt naukeurig op de zand/modderbodems die we hier in NL plegen te hebben.
Daarbij is de bundel geen begrensde straal, dus zullen oneffenheden in de bodem het resultaat enigszins "middelen".
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Raymarine ST60 dieptemeter

Berichtdoor Yep » 19 Apr 2016, 20:58

Dank allen!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:


Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten