2 toerentellers

communicatie en navigatie apparatuur

Re: 2 toerentellers

Berichtdoor quichot » 28 Mrt 2016, 10:56

Als je een tweede toerenteller installeert dan heb je dus al een referentietoerenteller, dus dan is calibreren een fluitje van een cent.
Maar als je een nieuwe toerenteller nodig hebt omdat de vorige stuk is, moet je dus in feite twee toerentellers kopen. En waar haalt die z.g. handtoerenteller dan z'n ijkwaarde vandaan? En, ook niet onbelangrijk, wat kost zo'n ding, bovenop je toerenteller voor de W-aansluiting?
Ik ben blij dat mijn mechanische toerenteller nog alive and kicking is!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: 2 toerentellers

Berichtdoor eagle » 28 Mrt 2016, 20:45

quichot schreef:Hoe werkt die W-aansluiting eigenlijk? De dynamo draait toch met een volstrekt willekeurig aantal omwentelingen, en niet synchroon met de krukas?


Over "w" aansluiting op dynamo,s
Een kort overzicht zonder teveel details..

In den beginne was er de gelijkstroomdynamo (generator). Een op een elektromotor lijkende langwerpige dynamo met daarin een anker met koolborstels op een collector (commutator). Daar kwam kant en klare gelijkstroom uit, waarmee je accu,s kunt opladen. Wegens de slechte koeling van het anker, en de aanwezigheid van koolborstels was het vermogen beperkt, zeker bij lage toeren..

Toen kwam de wisselstroomdynamo (alternator). Die was er al in de industrie, maar daar was wisselstroom geen probleem.
Om accu,s te laden is er gelijkstroom nodig. Dat kan door wisselstroom gelijk te richten. Dat ging pas goed en goedkoop toen er diodes kwamen voor hoge stromen.In de wisselstroomdynamo werd een gelijkrichter gebouwd; Klaar!

De wisselstroomdynamo bestaat uit een aantal spoelen met kern (bijv 12). Deze zijn vast opgesteld in een kring, met de kernen naar het midden van de kring gericht.
In de kring draait een magneet rond met een noord- en een zuidpool. Die polen strijken magnetisch langs de kernen, waardoor er in de spoelen stroom wordt opgewekt. Omdat er beurtelings een noord-, dan weer een zuidpool langs komt, wisselt de stroomrichting voortdurend van richting; Wisselstroom.
Het aantal wisselingen per seconde (de zg Frequentie) hangt af van het toerental van de magneet die op de as zit, dus het dynamotoerental. Als dus de frequentie wordt gemeten, dan is het toerental van de dynamo per seconde bekend, en X 60, per minuut.

De "W" aansluiting is een aftakdraad van één spoel, vóór de gelijkrichtdiode., dus waar er nog wisselstroom is..

De toerenteller is feitelijk een frequentiemeter, met een schaal in toeren per minuut.

De dynamo wordt aangedreven door de krukas via de V-snaar. Als de poelies van krukas en dynamo gelijk groot zijn, dan zijn de toerentallen ook gelijk, maar dat is vrijwel nooit zo..Daarom moet de toerenteller gecompenseerd worden voor het verschil in diameter. Dat kan met een stelschroefje (potmeter) achterop de toerenteller.
Dat gaat zo:
-Zorg dat er een handtoerenteller beschikbaar is; Een mechanische, die tegen de krukas kan worden gedrukt, of (beter) een optische, die een wit plekje (papieren sticker) op de krukaspoelie kan zien.
-Start de motor, en kies een verhoogd toerental op het gehoor..
-Meet dit toerental met de handmeter.
-Stel de toerenteller af op het gemeten toerental met het stelschroefje; klaar!

Omdat de W aansluiting feitelijk de volle stroom van zijn spoel zou kunnen leveren (niet doen), kunnen er wel tig toerentellers op aangesloten worden; Die vragen vrijwel geen stroom op hun signaal ingang (W of G). Dus twee kan zeker..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: 2 toerentellers

Berichtdoor vuuren1 » 28 Mrt 2016, 22:40

Deze uitleg kan zo in een leerboek.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: 2 toerentellers

Berichtdoor quichot » 29 Mrt 2016, 12:54

vuuren1 schreef:Deze uitleg kan zo in een leerboek.

Volgens mij komt het zo uit een leerboek! :lol:

Heel leerzaam allemaal, maar je blijft zitten met het probleem: waar haal je zo gauw een handtoerenteller vandaan?
Ik heb nog even gekeken in mijn handtoerentellerlaatje, maar daar lag 'ie niet!
Het lijkt erop dat ik -vooruitlopend op het stukgaan van mijn mechanische toerenteller-, nu beter al een electonische kan kopen. Dan kan ik die al vast voor toekomstig gebruik calibreren met m'n mechanische.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: 2 toerentellers

Berichtdoor Amersfow » 29 Mrt 2016, 13:30

Voor paar tientjes koop je een laser tellertje (met reflector op de polie). Werkt perfect en ontluisterend (zowel een Sole als Vetus tt geeft niet meer dan een indicatie van aantal rpm; stel je m stationair goed dan geeft hij bovenin te veel of te weinig aan).
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1858
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: 2 toerentellers

Berichtdoor henkvd » 29 Mrt 2016, 14:16

@ Quichot en als je nu al onthoud hoeveel toeren de motor maakt stationair dan heb je geen hand toerenteller lade nodig.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: 2 toerentellers

Berichtdoor aquanaut » 29 Mrt 2016, 15:04

Het zelfde voor je kruistoerental zonder op de klokkies te kijken zet ik de motor varend op exact het toerental wat ik doorgaans draai.
We maken er aan boord wel eens een spelletje van omdat de binnen toerenteller juist aangeeft stuur ik één der lichtmatrozen naar binnen om te checken wie er het dichts bij zit.
De buiten toerenteller maakt er doorgaans een feestje van, de ene keer erboven, dan weer eronder enz (= geen W toerenteller maar een G toerenteller)

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: 2 toerentellers

Berichtdoor quichot » 29 Mrt 2016, 20:17

Ik denk dat ik er hooguit 10 a 20 rpm naast zou zitten als ik kruissnelheid 1600 rpm zou moeten instellen op gehoor (bij bedrijfstemp.). Maar meters zijn er nou eenmaal niet om waarden maar zo'n beetje ongeveer aan te geven. Dan zou je een toerenteller feitelijk net zo goed weg kunnen laten.
Mocht het ooit nodig zijn kan ik zo'n lasermetertje kopen of lenen van iemand.
Henk, stationair toerental bepalen is bij een DAF 575 wat lastig. Het schommelt dan een beetje. Dat typische ouderwetse geluid van een vrachtauto bij een stoplicht: grom grom grom.
Het gaat verder nergens over hoor, dat begrijp ik ook wel, maar een meter is een meter, toch? ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: 2 toerentellers

Berichtdoor henkvd » 29 Mrt 2016, 20:30

Idd, echter zolang het niet digitaal is is het aflezen toch ook weer nattevinger werk :D
http://www.watersportartikelenonline.nl ... 512430.jpg

610 of 620 of een beetje daar ergens tussen in.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: 2 toerentellers

Berichtdoor vuuren1 » 30 Mrt 2016, 01:56

Guido , je zet de DAF gewoon volgas ipv stationair, dan draait hij mooi constant :D

Overigens zijn de door ons gebruikte meters in motorpanelen nooit helemaal zuiver.

En wat maakt het uit of de oliedruk, temperatuurmeter of toerenteller iets afwijkt?
Het gaat er toch om dat je een indicatie hebt wat vooral bij oliedruk en temperatuur interessant is zodat je opvallende veranderingen waar kan nemen.

Iedereen wil zoveel mogelijk meters in het motorpaneel maar als je even niet kijkt ben je mooi te laat als er een spontane wijziging optreedt.
Kennelijk zien we niet waar we varen om zoveel mogelijk op meters te turen..

Gewoon een paar alarmen en je kunt tijdens het varen zelfs van de omgeving genieten..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten