Electronica aan boord

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Electronica aan boord

Berichtdoor Jillis88 » 16 Apr 2016, 11:37

Trimsensor binnen en gemonteerd, werkt na een kleine proefopstelling prima.
Metertje in het dashboard gemonteerd.

Nu heb ik massa van de trim op de buitenboordmotor, massa van de meter gewoon op een zwart draadje en stroom via slot op de meter. Alleen moet ik het signaaldraad nog bij mijn meter krijgen. Opzich geen probleem maar kan in mijn buitenboordmotor niet de bruine aansluiting vinden, ik zal dus een nieuw draad moeten trekken vanaf de buitenboord motor naar de teller, of heeft mijn mercury 2006 60pk misschien een ongebruikt universeel draad door de draadboom naar het dashboard lopen?

Het lijkt er namelijk op dat PAARS vanaf de buitenboordmotor (afgedopt) loopt tot aan de boordcomputer en daar ook afgedopt tussen de bedrading hangt. Zou ik deze kunnen gebruiken als signaalkabel zodat ik geen extra draad hoef te trekken en alles netjes door de originele kabelboom loopt?

Dank
Gebruikers-avatar
Jillis88
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 01 Jun 2014, 00:49
ligplaats: Schermer
info:

Re: Electronica aan boord

Berichtdoor henkvd » 16 Apr 2016, 12:13

Zou ik niet durven zeggen, dat bruin er niet in zit is niet zo gek, zat geen trimsensor op, als paars vrij is kan je die natuurlijk gewoon gebruiken.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Electronica aan boord

Berichtdoor AlfaR » 16 Apr 2016, 12:47

Paars kan wel zo'n kleur zijn voor een signaaltje. Ik zou hem gewoon gebruiken hoor. Je moet zeker weten dat het een en dezelfde draad is en nergens afgetakt is voor iets anders.
Misschien kun je ergens op het internet nog een schema'tje vinden?
AlfaR
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 17 Aug 2015, 15:02
ligplaats:
info:

Re: Electronica aan boord

Berichtdoor Jillis88 » 20 Mei 2016, 00:07

Nou alles zit erin al een tijdje, het paarse draadje was het schakel draadje van het contact. Ik heb dus gewoon een nieuwe signaal draad vanaf de sensor naar de teller getrokken. Over het paarse draadje heb ik een relais laten schakelen voor mijn schakelpaneel zodat ik altijd zeker weet dat er niets aan blijft staan wanneer ik de sleutel uit het contract heb gehaald.

Ik heb van Mercury dus zo'n teller waar eigenlijk alles in zit, toerenteller temperatuur voltage en nog wat. Het probleem hiervan is dat het moeilijk af te lezen is en als de accu bijvoorbeeld niet meer bij laadt dan zie ik dat niet en ook de toerenteller is niet te zien of zeker niet bij te houden als ik gewoon sta. Is het mogelijk om tellers van de temperatuur en toerental bij te plaatsen en dan hetzelfde signaal draad te gebruiken welke in mijn originele board computertje gaat?

Wat is jullie ervaring met het schakelen van voor uit naar achteruit met afstand bediening? Ik heb namelijk nu drie motoren gehad en moet altijd flink hard in zijn achteruit trappen anders hoor ik het tandwiel knarsen. Is hier misschien een trucje voor? Een oud 6PK van mijn vader schakelt bijvoorbeeld super makkelijk zonder ook maar een klein kraakje of zo.

Ook heb ik een inbouwtank gekocht, de ontluchting hiervan heb ik binnen in mijn bank, mag ik dit en is dit veilig genoeg of moet deze buiten de bank geplaatst worden? Ik ben namelijk een beetje bang dat anders misschien soms wat water binnenkomt.

Totaal andere (maar laatste) vraag: ik heb mijn oude twee takt 50 pk Marriner nog. Mijn vader heeft een Valiant rubber rib van 4 m, hier op mag maximaal 40pk. Is het onverstandig om de 50 pk hier op te halen? Of hoef je de fabriek's opgave maximale kracht hier niet zo nauw te nemen?

Hartelijke dank, ik weet dat ik hier vooral vragen stel en weinig verder toevoeg maar jullie hulp wordt elke keer heel erg gewaardeerd!
Gebruikers-avatar
Jillis88
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 01 Jun 2014, 00:49
ligplaats: Schermer
info:

Vorige

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten