Electronica aan boord

communicatie en navigatie apparatuur

Electronica aan boord

Berichtdoor Jillis88 » 21 Mrt 2016, 22:05

Beste,

Recent een nieuw bootje gekocht met 60pk mercury 2006, hier zit een klein boordcomputertje bij waar je oa de voltage kunt zien, nu laadt hij met ruim 14volt bij, is dit niet wat veel? De navigatielampjes branden ook redelijk vel namelijk.

Ik heb ook een schakeldraadje uit mijn gashandel, hier zou ik iets over kunnen schakelen via het contact. Iemand enig idee war hierop zou kunnen? Draadje is niet erg dik. Ik zou deze graag aan een stopcontact verbinden voor bijvoorbeeld een koelbox en telefoonlader. Kan dit?

Als de sleutel uit het contact is werkt de trim van de motor nog wel. Is het raadzaam om een echte knop of schakelaar te monteren om alle stroom direct vanaf de accu te onderbreken?

Laatste vraag, ik wil graag een dieptemeter monteren, geen fishfinder. Gewoon een simpel in grote letters aangegeven display met de diepte. Ik heb eens gehoord dat je deze soms ook kunt monteren in de romp van de boot, achterop de spiegel vind ik niet zo praktisch, weet iemand hier meer van?

Bedankt
Gebruikers-avatar
Jillis88
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 01 Jun 2014, 00:49
ligplaats: Schermer
info:

Re: Electronica aan boord

Berichtdoor aquanaut » 21 Mrt 2016, 22:28

Hoi Jillis,

14V is een prima laadspanning
Die draad gebruiken om via een relais accessoires te schakelen.
Die trim zal waarschijnlijk buiten het contact om lopen om deze ook op bijvoorbeeld de trailer te kunnen bedienen.
Als je een volglas romp hebt kun je de sensor ook binnen monteren, vereist wel een speciale werkwijze.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Electronica aan boord

Berichtdoor Jillis88 » 22 Mrt 2016, 18:22

aquanaut schreef:Hoi Jillis,

14V is een prima laadspanning
Die draad gebruiken om via een relais accessoires te schakelen.
Die trim zal waarschijnlijk buiten het contact om lopen om deze ook op bijvoorbeeld de trailer te kunnen bedienen.
Als je een volglas romp hebt kun je de sensor ook binnen monteren, vereist wel een speciale werkwijze.

Aquanaut


Ah bedankt! 14volt geen probleem dus.. En de draad niet belasten, jammer.
Volglas? Het is een topcraft polyester bootje. Maar een speciale werkwijze, is dat wel prima zelf te doen met beperkt gereedschap?
Gebruikers-avatar
Jillis88
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 01 Jun 2014, 00:49
ligplaats: Schermer
info:

Re: Electronica aan boord

Berichtdoor henkvd » 22 Mrt 2016, 18:32

Apparatuur direct op de accu of via een relais aagestuurd door de accessoire stand van het contactslot.
Transducer kan je binnen plaatsen, mits je geen dubbele bodem hebt, de transducer binnenplaatsen gaat alleen als je de transducer op de bodem kan plaatsen, waar geen lucht meer tussen zit, maar alleen nog een laag polyester, transducer kan je direct op de bodem lijmen met kit, waar bij je het hele oppervlak van de transducer mee insmeert om geen lucht tussen bodem en transducer te krijgen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Electronica aan boord

Berichtdoor Jillis88 » 30 Mrt 2016, 00:04

Het is toch spiegelmontage geworden, niet zo fraai, wel zo makkelijk...
Relais van de schakelkast schakelt nu de 12V stekker waar koelbox op aangesloten kan worden! Laat het warme weer nu maar komen! :-D :-D

Nu heb ik een Trimmeter gekocht voor mijn nieuwe buitenboordmotor: Afbeelding
Hierop moeten drie draden: ground, ignition en de trimsensor. De ground en ignition spreken voor zich.
Volgens de verkoper zou het plug en play zijn zonder dat ik hier extra spullen bij hoef te kopen, maar zit er standaard dan al een Trimmeter in mijn buitenboordmotor? En iemand enig idee welke kleur draad dit zou moeten zijn, ik kan geen schema's vinden, en die ik vind snap ik niet.
Hier mijn motor en bedrading met schakelkast:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Jillis88
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 01 Jun 2014, 00:49
ligplaats: Schermer
info:

Re: Electronica aan boord

Berichtdoor henkvd » 30 Mrt 2016, 00:17

Normaal is de licht bruine ( of bruin witte ) draad de gever draad van de trim zender, of die er al op zit ? Zal je moeten kijken of je bij de bracket de zender kan vinden.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Electronica aan boord

Berichtdoor Jillis88 » 30 Mrt 2016, 12:07

Niet aanwezig zeker? :cry:



Afbeelding
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Jillis88
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 01 Jun 2014, 00:49
ligplaats: Schermer
info:

Re: Electronica aan boord

Berichtdoor Jillis88 » 30 Mrt 2016, 12:31

Hier moet hij zitten:
Helaas..


Afbeelding



Zou deze (62€) passen en mijn setje compleet moeten maken of zou ik nog meer moeten aanschaffen?



Afbeelding
Gebruikers-avatar
Jillis88
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 01 Jun 2014, 00:49
ligplaats: Schermer
info:

Re: Electronica aan boord

Berichtdoor henkvd » 30 Mrt 2016, 12:51

Meer heb je niet nodig, zwart van de zender aan het motorblok leggen op een massa punt, lichtbruin naar de meter, de meter een draad naar massa, de bruine draad van de gever en op I een + 12 Volt via contactslot.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Electronica aan boord

Berichtdoor Jillis88 » 16 Apr 2016, 11:37

Trimsensor binnen en gemonteerd, werkt na een kleine proefopstelling prima.
Metertje in het dashboard gemonteerd.

Nu heb ik massa van de trim op de buitenboordmotor, massa van de meter gewoon op een zwart draadje en stroom via slot op de meter. Alleen moet ik het signaaldraad nog bij mijn meter krijgen. Opzich geen probleem maar kan in mijn buitenboordmotor niet de bruine aansluiting vinden, ik zal dus een nieuw draad moeten trekken vanaf de buitenboord motor naar de teller, of heeft mijn mercury 2006 60pk misschien een ongebruikt universeel draad door de draadboom naar het dashboard lopen?

Het lijkt er namelijk op dat PAARS vanaf de buitenboordmotor (afgedopt) loopt tot aan de boordcomputer en daar ook afgedopt tussen de bedrading hangt. Zou ik deze kunnen gebruiken als signaalkabel zodat ik geen extra draad hoef te trekken en alles netjes door de originele kabelboom loopt?

Dank
Gebruikers-avatar
Jillis88
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 01 Jun 2014, 00:49
ligplaats: Schermer
info:

Volgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten