Marifoon zonder plaatsbepaling

communicatie en navigatie apparatuur

Marifoon zonder plaatsbepaling

Berichtdoor Yep » 12 Mrt 2016, 15:44

Ik ben nog steeds een newbie.
De marifoon heb ik aan de praat (licentie moet nog).
Hoe zinvol is het dat er voor de plaatsbepaling een koppeling komt met GPS?
Alvast dank!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Marifoon zonder plaatsbepaling

Berichtdoor henkvd » 12 Mrt 2016, 15:58

Dat hangt van de marifoon af of het er op zit, dan moet het een marifoon zijn met DSC, daar heb je dan weer niet genoeg aan met een marifoon certificaat, dan heb je Marcom B nodig om hem te mogen bedienen.
Indien het een marifoon is met DSC, maar deze is door gebrek aan de juiste papieren, waarbij er geen MMSI nummer is ingevoerd, dan is deze bruikbaar met een marifoon certificaat, als ATIS aanwezig is en de marifoon een binnenvaart ( Basel) kanalen pakket heeft.
Een GPS aansluiting voor positie is dan niet nodig echter, in de meeste gevallen wil je wel een positie aansluiten omdat de marifoon je steeds helpt herinneren dat er geen positie van de GPS aanwezig is, door steeds alarm te geven, daar wordt je ook niet vrolijk van.
In het laatste geval is de functie van de positie helemaal niets, maar verlost je van een steeds terugkerend alarm.

Hen je nu meer vraag tekens dan oplossingen, wat is het merk en type van je marifoon, dan gaan we er maar vanuit dat je straks een marifoon certificaat hebt.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Marifoon zonder plaatsbepaling

Berichtdoor R.C.Grootveld » 12 Mrt 2016, 16:26

Yep schreef:Ik ben nog steeds een newbie.
De marifoon heb ik aan de praat (licentie moet nog).
Hoe zinvol is het dat er voor de plaatsbepaling een koppeling komt met GPS?
Alvast dank!

Koppeling aan je marifoon is alleen zinnig als het een z.g. DSC marifoon betreft en daar heb je MARCOM-B voor nodig.
Een andere reden zou ik niet kunnen bedenken, maar misschien denken anderen daar anders over.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoon zonder plaatsbepaling

Berichtdoor henkvd » 12 Mrt 2016, 16:35

Een GPS aansluiting voor positie is dan niet nodig echter, in de meeste gevallen wil je wel een positie aansluiten omdat de marifoon je steeds helpt herinneren dat er geen positie van de GPS aanwezig is, door steeds alarm te geven, er zijn er bij dit je om de 5 min je begroeten met een alarmpiep en die je moet wegdrukken tot hij je 5 min later weer lastig valt, ook met uitgeschakelde DSC functie.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Marifoon zonder plaatsbepaling

Berichtdoor Marie Christina » 12 Mrt 2016, 18:08

Veel mee gevaren aan boord.
Daar moet het er op zitten vanwege GMDSS.
Nooit gebruikt in 20 (ofzo) jaar.
Ik zou het lekker zonder doen.
Even goed in de gebruiksaanwijzing kijken, want dat alarm waar hierboven gesproken wordt is uit te schakelen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Marifoon zonder plaatsbepaling

Berichtdoor henkvd » 12 Mrt 2016, 18:25

Uitschakelen zou niet mogelijk moeten zijn als de DSC marifoon is ontworpen volgens de richtlijnen, tijdelijk opheffen met een handmatig ingevoerde positie, maar dat is ook voor een beperkte tijd, bij de meeste maar 4 uur, dan hoort het geheel weer te gaan piepen.


Moet je eens aan Marie Christina vragen hoe gek je kan worden van alle piepjes van alarmen op de huidige beroepsvaart.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Marifoon zonder plaatsbepaling

Berichtdoor Marie Christina » 12 Mrt 2016, 18:54

Hahaha!
Ja dat klopt!
Maar ik kreeg ze allemaal voorgoed weg.
Niet altijd het alarm (inderdaad) Maar wél het piepje.
(Dan bleef er soms nog een alarm op het scherm over: last psn 24 hrs, ofzo. )
Maar daar viel mee te leven.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Marifoon zonder plaatsbepaling

Berichtdoor stentor950 » 13 Mrt 2016, 00:15

Het hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn dat het alarm afgaat. Mijn marifoon gat geen alarmsignaal zonder aangesloten GPS. In het display blijven dat wel streepjes staan op de plaats waar anders de coördinaten komen. Het aansluiten van een GPS heeft wel als voordeel dat je positie wordt weergegeven.

Handig is het wel als je wat ruimer water oversteekt, zodat je weet waar je bent en zonodig je koers wat bij kan stellen indien dit noodzakelijk is.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Marifoon zonder plaatsbepaling

Berichtdoor R.C.Grootveld » 13 Mrt 2016, 00:31

stentor950 schreef:Het hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn dat het alarm afgaat. Mijn marifoon gat geen alarmsignaal zonder aangesloten GPS. In het display blijven dat wel streepjes staan op de plaats waar anders de coördinaten komen. Het aansluiten van een GPS heeft wel als voordeel dat je positie wordt weergegeven.

Handig is het wel als je wat ruimer water oversteekt, zodat je weet waar je bent en zonodig je koers wat bij kan stellen indien dit noodzakelijk is.

Ja, maar daar heb je toch je GPS systeem voor, waarom zou je dat ook nog eens op je marifoon tonen? Beetje overbodig in mijn optiek.

Marifoon voeden met GPS signaal (wat dus al ergens anders vandaan komt en daar dus ook al getoond wordt) is alleen zinnig bij een DSC marifoon zodat bij het activeren van de DSC Alert ook je positie wordt meegestuurd.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoon zonder plaatsbepaling

Berichtdoor stentor950 » 13 Mrt 2016, 00:36

Ja, maar daar heb je toch je GPS systeem voor, waarom zou je dat ook nog eens op je marifoon tonen? Beetje overbodig in mijn optiek.
Marifoon voeden met GPS signaal (wat dus al ergens anders vandaan komt en daar dus ook al getoond wordt) is alleen zinnig bij een DSC marifoon zodat bij het activeren van de DSC Alert ook je positie wordt meegestuurd
.

Ik neem aan dat jij een separate GPS hebt. Ik niet en dus heel handig als mijn marifoon dit voor mij doet. :P
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Volgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten